I samma bok som nynaeve lyckades hela Logain och Siuan... fick man reda på att när någon blivit släckt/stillad så var det något som skurits av.. något fattades helt enkelt... vilket gör att man inte kan leda kraften mera. Men om nu vi betraktar detta som en skada, så bör den inte vara omöjlig för kroppen att läka, dvs utan att kraften e inblandad. Kroppen e ju kanske suverän på att återhämta sig även om det tar lång tid. För när nynaeve "fixade" Logain och co. så återfick dom bara en del av sin kraft vilket måste innebära att inte hela skadan blev läkt.. Jag tror nämligen (behöver inte stämma alls, bara en tanke) kraften enbart påskyndar den naturliga läkningen av "skadan"... vilket skulle innebära att om man väntade tillräckligt långt tid skulle allt bli återställt på en naturlig väg.
kunna stämma.
Logain återfick ju nästan full styrka medan Siuan inte fick det. Logain hade ju varit avskuren mycket längre än Siuan....
Eller så beror skillnaden mellan dem på könen?
Rhuarc (no login)
nja...
May 24 2000, 6:43 PM
...jag håller nog inte med. Även om skadan är kroppsligen så finns det många saker kroppen inte kan hela. Ett enkellt exempel är om man får en arm eller ett ben avhugget så kommer alldrig ett nytt växa ut. Att Logain fick tillbaka mer av sin styrka kan bero på att han var starkare eller att Nynaeves väv funkade bättre på Män än på kvinnor.
Thomas (no login)
Hålle nog med
May 24 2000, 7:48 PM
Det har inte nåt att göra med att Logain var starkare, det krävs antagligen en annan sorts väv för kvinnor och män, eller så är det så att man måste vara en kvinna för att hela en man och en man för att hela en kvinna
(no login)
Ja... det tror jag med..
May 25 2000, 12:42 PM
Ja.. män var juh bättre på att hela vissa saker, än vad kvinnorna var, och tvärtom.. Jag tror oxå att det skulle krävas en man för att hela en kvinna...