..så läste jag just i tFoH att Morgase var NÄSTAN 10 år äldre än Martyn Tallanvor, och Martyn Tallanvor är i sin tur 2-3 år äldre än rand såvitt jag vet.
Alltså:
Rand,21 + 3=24 + 9= 33 - Elayne= 18 d.v.s. att Morgase var 15 då hon födde El och hon åkte till tornet då hon var 16. Det stämmer inte..
du har rätt det stämmer inte riktigt...
Är du säker på Tallanvors ålder? Han kanske är äldre
Josis (no login)
nästan
May 26 2000, 11:06 AM
nästan 10 kanske betyder 12?
såna fall
21+4+12=37
Eleyne=18 så då var Morgase 18-19 år gammal
Thalantyr (no login)
Då är det troligare att Tallanvor är äldre...
May 26 2000, 5:58 PM
...men jag har för mig att han bara är ett par år äldre än Rand...
(no login)
En knepig fråga...
May 26 2000, 6:21 PM
Morgases ålder; en intressant, men knepig fråga... Observera att Lini någonstans säger att Morgase är för ung för att vara mor till Galad; när han föddes lekte Morgase (enligt Lini) fort-farande med dockor, och visste inte hur barn kom till. Om Galad är högst 5-6 år äldre än Rand blir det i så fall inte många år för Morgase att bli medveten om hur barn kommer till, bli gammal nog att föda barn, resa till tornet, vara där ett tag, återvända, leda sin klan (nominellt) under tronföljdskriget och vinna detsamma, gifta sig med Tigraines förskjutne make Taringail och föda Gawyn...
Eller ?
Snurvel (no login)
hon /kan/ ha gjort allt det i åldern 18-20 eller nåt...
May 27 2000, 9:53 PM
men då hade hon ett jäkligt späckat schema...
men om vi antar att de berättade för henne sent om det där med sex och att hon lekte med dockor länge kan hon varit 13-14 vid den tiden Lini nämner.
om hon åker till tornet vid en ålder av 14-15, är där i 1½-2 år (hon är nu 16-18) och kommer hem.
hon leder sitt hus till seger i tronföljdsstriderna under ½ år, gifter sig vid en ålder av 17-19 och blir mor vid 18-20, då kan det stämma...
(no login)
Svar
May 28 2000, 12:35 AM
Men i en utav böckerna säger ju lini åt morgase att det skiljer väldigt mycket i ålder mellan morgase och tallavor. Och sedan hade hon ju på gång med Gareth. och han verkar ju ganska gammal.
(no login)
Förvisso...
May 28 2000, 11:50 AM
"Späckat tidsschema" - det har du förvisso rätt i ! Nå ja - vi ska kanske inte tro ALLTFÖR mycket på Lini. När hon säger att Morgase var för ung för att bli mor kanske hon menade "för ung för att gifta sig" och det där om att leka med dockor och inte veta hur barn kom till kan ju ha varit önsketänkande - Lini har ju, som vi vet, aldrig riktigt gillat tanken på att Morgase blivit en vuxen kvinna...