Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Gholam

May 27 2000 at 3:09 PM
Lucifer  (no login)

-
varför är gholamen som mat slåss mot rädd för rävmedaljongen?

Respond to this message   
AuthorReply

(no login)

Vapen

May 27 2000, 4:28 PM 

Det är det enda vapnet, så vitt jag vet i alla fall, som kan skada en Gholam.

Thomas
(no login)

Lite mer detaljerat, enlgit min åsikt

May 27 2000, 7:48 PM 

Gholamen och medaljongen är 2 motpoler, ungefär som en magnet, som bildar nån sorts reaktion på gholamen, varför medaljongen ine tog skada kan antingen vara därför att den är gjord i (någon sorts) metall och att gholamen var en organisk levande sak.

Chiad
(no login)

ghe?...

May 27 2000, 8:08 PM 

...ok det kallar du mer detaljerat? hm... ok då... men jag är fortfarande lika lost vad gäller ghloam. hur kan det skadas bara för att det är som en magnet? en magnet skads inte av sin motpol, dom stötter ju bara ifrånvarandra, juh.
eller är det bara jag som är ovanligt trög, nu igen? =)
jag skyller på Ronni, han retar mig.

Rhuarc
(no login)

motpoler...

May 27 2000, 8:36 PM 

...tycker jag kan vara en bra förklaring, När de båda motpolerna möts byggs antagligen en stor mängd energi upp och eftersom Gholamen är "mjukast" kanske den tar skada först....

Chiad
(no login)

hrm.... ok, då.... du hade väl rätt...=) (nt)

May 27 2000, 8:48 PM 

(no login)

min teori

May 27 2000, 9:06 PM 

Gholams är gjorda med kraften, de är knappast fram avlade som trollocs iaf. Min teori är att hela gholamen är på ngt sätt uppbyggd av kraften,vävarna är sedan inverted (eller vad det nu kallas på svenska) så dem inte syns. Förutom detta har gholamen vissa speciella egenskaper som gör att inte kraften biter på dem. Mats medaljong gör, som vi alla vet, att alla vävar som kommer i kontakt med den löses upp.

När nu Mats medaljoing rör gholamen så löses inte gholamen upp direkt, varför?.. kanske för att den består av så "kompakt" vävd saidin/saidar att den inte påverkas lika lätt som andra saker.

Visserligen har denna teorin många, många brister.

Snurvel
(no login)

vilket otroligt fysiskt sätt att förklara det!

May 27 2000, 9:40 PM 

kommer energin att vara på >15kJ tror du?
och hur stor del av den fraften kommer att gå mot gholamen i den första urladdningen? 1kN kanske?

(no login)

Den är av silver (nt)

May 27 2000, 9:45 PM 

Snurvel
(no login)

låter ganska bra

May 27 2000, 9:47 PM 

jag tycker det var en tuff idé,
men jag tror också att gholam-frågan(hur funkar en gholam?) är en sån vi aldrig (genom böckerna) kommer få ett uttalat svar på...

Tamrin
(no login)

och det säger precis... så mycket? [nt]

May 28 2000, 6:47 PM 

(no login)

Betydligt mer än 'någon sorts metall'(nt)

May 28 2000, 6:59 PM 

Tamrin
(no login)

Ursäkta

May 28 2000, 7:03 PM 

Jag tänkte att du med att den var av silver ville förklara varför Gholams reagerar så på dem... (dum Tamrin)... mottag mitt ödmjukaste förlåt. *gnisslar tänder*

Thalantyr
(no login)

Var inte så självutplånande, Tamrin... (nt)

May 28 2000, 8:26 PM 

Current Topic - Gholam  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement