Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Svarta Ajah

June 29 2000 at 8:20 PM
Erbos  (no login)

-
Vad händer med väktarna som till höt en syster som tillhör Svarta Ajah.
Så vitt jag vet har det inte nämnts i böckerna.
Är dom också Mörkvänner?

Respond to this message   
AuthorReply
Thalantyr
(no login)

Har också undrat på det...

June 29 2000, 9:26 PM 

...och den enda lösningen är väl att de är det från början (inte särskilt frekvent, tror jag,) att de blir omvända (jobbigt att samla ihop alla som behövs) eller att helt enkelt döda dem...

Nu förusätter jag att de INTE kan undanhålla sina gaidin att de är mörkvänner...

Johan
(no login)

...

June 29 2000, 10:03 PM 

Många svarta är ju ursprungligen röda, och har därför inga gaidins, men detta är ju inget svar på din fråga... Det finns ju svarta som inte var röda från början.

Erbos
(no login)

Jag skall säga dig...

June 29 2000, 10:06 PM 

...att dom flesta av Svarta Ajah var förut vita.
och vitt på svart blir grått.

Thalantyr
(no login)

Exakt... (nt)

June 29 2000, 10:11 PM 

Johan
(no login)

Tillägg

June 30 2000, 8:22 PM 

I guiden (tWoRJtWoT) finns Aes Sedaiernas flagga. Den föreställer den vita flamman, omgiven av sju färgband, i de olika ajahnas (grammatik?) färger. Mellan dem är smala svarta streck...

Elandrian
(no login)

Nej,

June 30 2000, 9:43 PM 

tror du Aes Sedaiern skulle visa i flaggan att svarta ajah finns. Knappast. Nej du gosse, det är nog bara en del av flaggan somm är obetydlig.

Rhuarc
(no login)

Tillbaka till frågan...

June 30 2000, 11:32 PM 

Jag tror inte att en Svart syster kan ha en gaidin som inte är en mörkvänn. Aes och deras gaidin har ett så nära band att väktaren skulle märka om hans syster var en mörkvänn.
Det är nog samma sak omvänt, en mörkvänn kan inte vara väktare åt en icke mötkvänn

(no login)

Ett litet citat från RJ

July 2 2000, 4:37 PM 

Would a gaidin be aware if his Aes Sedai was black?

Robert Jordan
There are some ways that the Aes Sedai can fuzz, so to speak, the two way nature of the bond.
After all, think about it a minute. Do you know many women who'd really like to have this
guy looking over her shoulder if she was getting it on with somebody? This minute that she
doesn't really want him to know what's going on, what she's doing, she can fuzz the bond to
the extent that Elyas Machera has to ask whether the woman who is his... who held his bond
has perished. He needs to know. He can't be sure simply by feeling because she fuzzed the
bond after he ran away so he wouldn't know until she tapped him on the shoulder.

Men om nu Aes Sedaien gjorde så så skulle väll ändå väktaren börja fundera varför hon "suddar" ut bandet

Erbos
(no login)

Precis, och hon skulle vara tvungen att sudda hela tiden [nt]

July 2 2000, 4:57 PM 

Johan
(no login)

...

July 2 2000, 7:18 PM 

Det är ganska breda svarta streck... Vem är det som har gjort flaggan? Kanske någon som tillhör svarta ajah, men inte ville visa det...

Chiad
(no login)

inte nödvändigtvis....

July 3 2000, 12:19 PM 

.... hon behöver ju inte sudda allt utan bara ändra lite...

(no login)

Ytterligare en Teori

July 5 2000, 4:47 PM 

Ja ni såg rätt, Caldaras är tillbaka.

Teorin:
Moraine (eller kanske Sheriam)sa något om att bandet Väktare - Aes Sedai skyddade dem mot skuggan, eller gjorde dem mer motståndskraftiga.

Då kanske det är så att Aes Sedaier som är bundna till väktare inte kan gå över till skuggan.

Vad jag läst så har inga av Svarta Ajah någon väktare.

Erbos
(no login)

Jo men...

July 5 2000, 5:09 PM 

...menar du då att man inte ens får tänka onda tankar eller att man har vigt sin själ till the DO.
Vem bestämmer i så fall en sådan gräns hur lång du får gå in på skuggans väg innan du inte kan gå längre p.g.a. bandet till din väktare.
Annars är det en bra teori... ... men den har brister.

(no login)

Väktare-svarta ajah

July 5 2000, 8:18 PM 

I någon bok, kommer inte ihåg vilken, så klagar en svart syster hela tiden om att hon behövde lämna kvar sina väktare i Vita Tornet.
Ledsen att jag förstörde din teori.

(no login)

Citat

July 5 2000, 8:39 PM 

Batlar : I'm curious, What happened to the Black Ajah's Warders? Did they kill them? GA

RJordan2 : Those who did not die on the night that Liandrin and the others left, died not
long... thereafter. Not all of them had warders, remember. And not just the Reds. ga

Din teori stämmer alltså inte

(no login)

Japp...

July 6 2000, 9:00 AM 

...det var bara något jag kom att tänka på.

(no login)

Vilken bok? och var i den?

July 6 2000, 9:03 AM 

Bara lite nyfiken

(no login)

Jag kommer inte ihåg, men jag kan kolla (nt)

July 9 2000, 6:56 PM 

Current Topic - Svarta Ajah  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement