Här har du en.
Varför kan Mat det gamla språket? fick han det av Aes Sedaierna i helandet av dolken? knappast, han pratade mest av alla redan i första boken när Lan började ropa ut sina stridsrop mot trollockerna. Så, varifrån fick han det? Inget Sedai skit om Gamla blodet, det tror jag inte på. Jag tror att han fick det därför att han är TA'averen. Där i Shadar Logoth så fick allihop nåt. Rand blev ledare för första gången, Perrin fick lite senare sina guldögon och lite innan stan så fick Mat sitt gamla språk. Jag tror att dessa tre vid en precis ålder skulle få några saker. Mat först sen Rand och sist Perrin. Väven är ett precist arbete av en mäster smed som Perrin skulle säga. Den gillar precisa saker.
MAT GICK IN I RHUIDEAN, OKEJ? DÄR FICK HAN SINA MINNEN OCH BÖRJADE KUNNA GAMLA SPRÅKET. *STÖÖN*
Gunnar (no login)
Snälla...
July 8 2000, 11:11 PM
Mat kunde tala det gammla språket innan han gick in i Rhuidean.
Snurvel (no login)
inte flytande...
July 9 2000, 4:45 AM
bara enstaka fraser som han inte hade nån kontroll över, nu kommer det helt flytande, med olika dialekter och han fattar vad han själv säger, vilket han inte gjorde innan...
visste ni att språk man lär sig efter sitt modersmål använder en annan del av hjärnan än den som modersmålskunskaperna sitter i?
alltså kan man aldrig uppnå B-FV 5 (för att vara DoD-ig) eller ens 4 i ett språk man inte lär sig "från början"...
det ni!
Snurvel (no login)
vänta ett ögonaböj...
July 9 2000, 4:46 AM
skulle inte du pensionera dig?
egentligen e jag bara glad att du lät bli, ju fler som e med och diskuterar dest roliagre blir det.
Rhuarc (no login)
STÖÖÖÖÖÖN.... Vi vet att du kan allt! sluta skryt! (nt)
July 9 2000, 1:55 PM
(no login)
Rätt...
July 9 2000, 2:35 PM
inte flytande... bara enstaka fraser som han inte hade nån kontroll över, nu kommer det helt flytande, med olika dialekter och han fattar vad han själv säger, vilket han inte gjorde innan...
Det var ju så jag menade!
(no login)
Jopp....
July 9 2000, 2:36 PM
...jag tänker pensionera mig, men först ikväll är sista gången jag går in hit på lääänge. För på måndag far jag iväg till ett främmande land... (eller så) och när jag kommer tillbaka har jag väldigt nerskärd internettid... så... *rycka på axlarna*
(no login)
....men kan han latin?!
July 9 2000, 2:39 PM
Sona si latine loqueris...
Så det så!
Snurvel (no login)
*vomare* (=latin)
July 9 2000, 2:58 PM
om ni nu vet vad det betyder.
primero edere, antes pugare y flatuse, al final morire
jag kan översätta om ni vill...
Snurvel (no login)
jag vet, jag förklarade det för "gunnar" (nt)
July 9 2000, 2:59 PM
Elandrian (no login)
Han...
July 9 2000, 4:31 PM
kunde säga al Ellisande och nåt mer ellisande, som har med manetheren och den röda rosen att göra. Det är ett stridsrop från manetheren
Thalantyr (no login)
Nåt att bita i?
July 9 2000, 6:35 PM
Försök med den här frasen...
Catapultam habeo. Nisi pecuniam
omnem mihi dabis, ad caput tuum
saxum immane mittam.
Romani ite domum säger jag bara...
(eller hur det nu var...)
(no login)
Romare...
July 9 2000, 7:16 PM
...åk hem? var det kanske meningen att det där sista skulle vara?
Då är den lite gramatiskt inkorrekt.. Om man säger så.
Ronni (no login)
Ja jösses förstår du inte det...
July 9 2000, 8:51 PM
du förstår josis man kan inte säga nåt här som inte stämmer! då får man hela maffian efter sig
Thalantyr (no login)
Ja, ja, ja men den andra frasen då? (nt)
July 9 2000, 10:02 PM
(no login)
Pröva dom här oxå
July 10 2000, 7:01 PM
Se auderis delere orbem rigidum meum!
Fac ut gaudeam.
Magister Mundi sum!
Julle (no login)
vad var det du kunde bäst på latin?..Äta, skita, spy eller?..(nt)
July 10 2000, 7:57 PM
(no login)
Life of Brian.... (nt)
July 11 2000, 8:54 AM
(no login)
Magistra mundi sum (fem)
July 12 2000, 2:40 PM
...betyder ung. jag ar varldens harskare.
Men oversatt det HAR till latin i stallet: VI AR VARLDENS HARSKARE, om du kan! Det ar SADANT som j a g kampar med, ni andra kan val bara en rad eller tva!
Om nagon KAN boja ett verb eller alla "jag ar", "du ar" etc sa applad for den/han/hon..
Current Topic - Ok anonymus, du ville ha en diskussion!