Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Mörkhyade??

July 12 2000 at 3:32 PM
säger jag inte *ler*  (no login)

-
Varför finns det inge mörkhyade i WoT världen jag menar, visst är havsfolket lite mörkare än andra i WoT världen men dom är väl inte svarta??
Aja jag vet inte... .....tacksam för svar

Respond to this message   
AuthorReply
Semirela
(no login)

...

July 12 2000, 4:51 PM 

det är väl rätt många människor i och runt platser som Ebou Dar och Tanchico och sådana ställen som är rätt mörkhyade. Jag har för mig att det har nämts ett par gånger.

(no login)

Jag tror att dom är det (nt)

July 12 2000, 6:14 PM 

Thomas
(no login)

Visst finns det mörkhyade

July 12 2000, 6:25 PM 

Fast i böckerna brukar dem inte kalla dem för mörkhyade, det kan stå som exempel: A dark man stood close to the door. Nog är det en mörkhyad kille, annars heter jag Orvar och bor i skogen tillsmmans med dem små söta djuren

Thalantyr
(no login)

Det där...

July 12 2000, 7:39 PM 

kan betyda vad som helst; förmodligen en man klädd i svart... och absolut inte en svart man...

Thalantyr
(no login)

Kan väl finnas i Shara... (nt)

July 12 2000, 8:06 PM 

Johan
(no login)

Seanchan är iaf "asiatiska"... (NT)

July 12 2000, 9:55 PM 

Hutt
(no login)

TFOH

July 12 2000, 11:25 PM 

Har faktiskt för mig att man har snackat om mörkhyade folk i det där landet öster om "spine", det som låter som sahara...(shara, Saira, Ssahra?)

Jag tror det var cirkuskillen i tFoH som sa det, han var där och hämtade djur.

Thalantyr
(no login)

Visst, men mörkhyade innebär inte att man är svart... (nt)

July 13 2000, 11:04 AM 

Julle
(no login)

Sea Folks är mörkhyade ja..på det sätt som du menar..Shara är det oxå..(nt)

July 13 2000, 11:46 AM 

(no login)

Ohm... Kan dilla en massa, men...

July 13 2000, 2:07 PM 

...jag hade for mig att Domani var nagot morkare an andra?

Kan ha fel.
Ar faktiskt mansklig.

Rhuarc
(no login)

en möjlighet....

July 15 2000, 8:20 PM 

...är att det inte finns några platser i Randland som har det klimatet som gör att man får mörkare hy. Det tar mkt lång tid innan hyn blir mörkare, vilket betyder att om Aiel kanske stannar i öknen tillräckligt länge så kanske dom blir svarta.

Janne, har jag rätt?

LLLars
(no login)

Asiatiska?

July 15 2000, 9:52 PM 

Om Seanchan verkligen härstammar från Artur Hökvinges folk så borde de se ut ungefär som folket i Randland, och de kan väl inte ändras så mycket på några hundra (eller är det några tusen) år?

Thalantyr
(no login)

Jag tror inte att det kan medföra att man blir SVART... (nt)

July 15 2000, 11:28 PM 

Thalantyr
(no login)

Närmare bestämt...

July 16 2000, 10:06 AM 

är det väl 1000 år sedan Hökvinges imperium slutade existera, och i ett helt annorlunda klimat kan människan säkert ändra sig avsevärt... definitivt till hudfärg i alla fall.

Johan
(no login)

Rätta mig om jag har fel...

July 16 2000, 11:11 PM 

Är det inte så att Artur Hökvinge & company blev ledarna över urinvånarna, som redan bodde där, vilka såg asiatiska ut. I tWoRJtWoT visar bilderna på Seanchan att de är asiatiska. Artur Hökvinge & company kan väl knappast ha förökat sig till denna enorma nation ensamma på ett par tusen år? (1000 år / 30 år (en generation) = 33 generationer/årtusende. Jag vet inte hur många som kom dit, men vad jag har förstått så är Seanchan ett land i mångmiljonklassen.

Johan
(no login)

Land of Madmen

July 16 2000, 11:13 PM 

Jag misstänker starkt att invåndarna på Land of Madmen (eller nåt sånt) är mörkhyade. Enligt kartan ligger den iofs ganska långt söder om ekvatorn, men (ur)befolkningen i Sydafrika är ju mörkhyad.

Anonymous
(no login)

Den svarte är svart! (NT)

July 16 2000, 11:15 PM 

Erbos
(no login)

mmm

July 17 2000, 11:56 AM 

denna tanken har slagit mig också.
Men jag undrar om inte dom i Land of Madmen är emigranter, eller något från "Randland" usch vad jag hatar det ordet , aja det bästa ordet jag kunde komma på

Thalantyr
(no login)

30 år= en generation? Snarare 20 år... (nt)

July 17 2000, 5:27 PM 

Erbos
(no login)

Man brukar räkna fyra generationer på ett sekel [nt]

July 17 2000, 5:51 PM 

Thalantyr
(no login)

Den är ganska korrekt för dagens samhälle...

July 17 2000, 11:02 PM 

...men i WoT; nja, en kvinna avlar nogsitt första föl tidigare där - liksom det har varit i de flesta civilisationer fram till de senare generationerna. Och sen är det väl en smaksak hur många år jag menar med det...

Johan
(no login)

Generation

July 20 2000, 3:11 PM 

Inom släktforskningen brukar man räkna med generationer på i snitt 30 år. Då räknar man ut medeltalet/medianen (vet ej vilket), eftersom det är det, och inte det första barnet som är viktigast.

Current Topic - Mörkhyade??  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement