Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

*Tänker*

September 8 2000 at 8:21 PM
Elandrian  (no login)

-
Funderar på en liten grej...
Varför skickade inte DO Isshy på Rand direkt när han spädbarn i tufloden? Ingen skulle ju kunna stoppa en förlorad då när Rand inte kunde leda kraften. Eftersom DO vet att The Dragon är Reborn så han kan skicka de förlorade på honom nu borde han ha vetat det då eftersom jag inte tror någon diekt skulle komma och säga det till honom, om ni fattar vad jag menar. Den ända som skulle kunn berätta det var väl då Isshy men det är inte troligt att han heller visste det eftersom de enda som visste det var Moiraine och Siuan och de har svurit på att inte berätta det, och svurit att inte ljuga i oath roden. DO själv måste alltså ha känt det själv, eftersom han kunde skicka ut ginor och Balthamael till världens öga...
Allt perfekt upplagt alltså. Den starkaste förlorade till att döda en 1-åring. Kan inte misslyckas. Vad säger du om den, Snurvel som vet allt

Respond to this message   
AuthorReply
Snurvel
(no login)

som svar på din (direk till mig riktade fråga) kan jag säg att...

September 8 2000, 8:49 PM 

...DO visst inte att Rand var född förrän han kom upp i övre tonåren.
Inga förlorade var fria vid den tiden ända.
Då skulle inte Rj kunna skriva böckerna heller... (humor!)

Thomas
(no login)

Nu kommer jag här och ska säga emot.... :)

September 9 2000, 5:58 PM 

Kanske inte rikigt säga emot men...
Jag tror nog att DO visste exakt att Rand existerade när han blev född. DO(h) kunde antagligen känna Rands själv ute i världen igen eller nåt liknande. Antingen var det så eller så fick DO veta det första gången Rand ledde kraften.. Men då var han väl redan jagad om jag inte minns fel så det kan ju alltså inte vara det.
Ettan blir det alltså...

Erbos
(no login)

Jag är nog bakom Thomas här...

September 9 2000, 8:51 PM 

...borde inte The Lord of the Grave veta när Rand föddes?

(no login)

Gissa

September 9 2000, 10:59 PM 

Jo, för att Isha (som bara var bunden till hälften) inte visste vart Rand fanns. Fain hade tre alternativ ett år innan historien börjar, och DO (som IHS inbillade sig att han var) sov fortfarande. Han vaknar först i slutet av EoW till sammans med de förlorade (som borde översättas sviarna ller avfällingarna)

Erbos
(no login)

Nja, jag tror han var vaken...

September 10 2000, 12:01 AM 

...innan The Forsaken, utan Ishy förståss som kastades in och ur fängelset med jämna mellanrum.

Snurvel
(no login)

bevisa!

September 10 2000, 6:23 AM 

Ishy kastades ut med mellanrum på cirka 40 år, jag e ganska säker på att en sån period inträffade först när Rand(y) vuxit till sig lite...
Och DO kan inte röra världen utan hjälp från "vår" sida, så han kunde inte gärna veta om /någons/ födelse innan sigillen försvagats tillräckligt så han kunde "se" in i vår värld igen...

Snurvel
(no login)

jag svarade nedan (nt)

September 10 2000, 6:24 AM 

Erbos
(no login)

jo men...

September 10 2000, 11:00 AM 

...jag menar oavsett om DO kan röra världen eller inte så kontrollerar han väl de döda?
Jag menar DO kan isf inte ha en full kontroll på graven eftersom då skulle ingen kunna återfödas utan hans/hennes tillåtelse, och Skaparen gjorde väl DO till häskaren av döden (ja inte härskaren men den som kontrollerar den på sätt och vis iaf).
Så vart hamnar Draken när han dör?
Alla hamnar väl hos DO?
Jaja, eftersom Snurvel brukar ha rätt så får jag väl böja mig, men inte utan lite frågor.

Snurvel
(no login)

vad e det med dig och ordet "böja"?

September 10 2000, 4:57 PM 

:)

men jag vill säga lite mer seriöst att Skaparen inte gjorde DO till något...
Och man hamnar nog inte hos DO då man dör, eller ingen vet vad jag vet. =)
DO kan uppväcka de döda i en ny kropp (alltid undrat varför inte i deras gamla), dock verkar det som han(?) bara kan uppväcka de som tjänat honom under "livet", annars kunde han ju återuppväcka LTT och indoktrinera honom till att konvertera

(no login)

om jag inte är helt ute och reser....

September 12 2000, 10:45 AM 

... så är väll Draken bunden till hornet och skulle isåf inte vara "åtkomlig" för DO precis som de andra hjältarna (skulle inte ha varit så kul om de allihop varit på DO sida)
rätta mig om jag har fel(som alltid men jag tror iaf att det är så här

Snurvel
(no login)

du har helt rätt! LTT är bunden till hornet! taadaa! (nt)

September 12 2000, 5:37 PM 

Josis
(no login)

klart han visste att han föddes.

September 13 2000, 3:07 PM 

roligare var ju bara att veta var han föddes, inte så svårt det heller kanske, dragonmount.
Jag kan lova att så fort som isshy vaknade upp ur en av sina små ryckiga sömner på en hundra år styck så drog han dit, men det var då försent.
Sen skulle han ju hitta Rand och han fick nog leta lika länge som Moiriane.
Altså typ till 1 kapitlet i farornas väg

Current Topic - *Tänker*  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement