Hmm... Jag har tänkt över det här med portöppningar och kommit fram till en fantastisk slutsats. Aes Sedaier kan flyga! Det går till så här:
1. Ställ dig uppe på ett hustak eller ett stup.
2. Skapa en portöppning vågrätt en bit nedanför dig, som leder rakt ut i luften en bit framför dig.
3. Hoppa in genom portöppningen.
4 Under tiden du transporteras genom portöppningen till en bit längre fram skapar du en ny portöppning under den du nyss föll igenom, som leder till ännu en liten bit fram.
5. Upprepa denna process och du blir en flygande Aes Sedai (lr Asháman för den delen).
Håller ni med mig om detta?
Jag har även klurat på en annan sak: om man skapar en portöppning som leder till botten av ett hav, skulle det då forsa varren genom öppningen?
Varfor kan Aes Sedai inte leda krafter pa sig sjalva? (nt)
September 24 2000, 7:47 PM
gr
Thomas (no login)
kanske..
September 24 2000, 9:39 PM
För att det har med natur krafter att göra eller nåt sånt... allt man gör med kraften måste kanske ha en motkraft och då funkar det plötsligt inte när man lyfter sig själv. Samma sak om man vill göra det fysiskt.... lyft dig själv ska vi se om det går bra.
Nemo (no login)
:) lite matte
September 24 2000, 9:39 PM
Men ökar inte fall-hastigheten medan Aes Sedain faller? Så när hon har "flugit" i tio sekunder, har hon en hastighet av ca 100 m/s....alltså 360 km/h!!!
Så jag skulle tro att man bara överlever en flygning
Rarienma (no login)
jag vet hur man gör =)
September 24 2000, 11:34 PM
Man tar två Aes Sedaier, och de lyfter varandra!
Sedan är det bara att flytta den andra! ler
Sådetså =)
/Rarienma
Gunnar (no login)
Visst kan man lyfta sig själv
September 25 2000, 12:07 AM
om man sitter i en stol som är fäst i ett rep som högre upp är lagd på en rulle så kan man fira sig upp. Alltså man kan göra det med tillbehör och är inte kraften ett kraftfullt tillbehör?
Snurvel (no login)
smart! (nt)
September 25 2000, 12:20 AM
jag var seriös!
Rarienma (no login)
*niger o tackar* *s*
September 25 2000, 4:30 PM
Mic (no login)
Elayne
September 25 2000, 10:06 PM
I en av böckerna (kommer inte ihåg vilken)när elayne gick på lina använde hon ju kraften för att inte rammla ner... antar att hon typ gjorde en platta av luft eller nåt
kan hon inte då ställa sig på den och sen flytta den. då använder hon ju inte kraften på sig själv
blir ju ungefär som när rand "gled" till rhurien från alciar dale
Mattit The Master! (no login)
Det later ju ratt...
September 26 2000, 12:01 AM
Aes Sedaier kan ju sjalvklart gora en mur av luft och ga over den (forasten kan dom rora den? Jag har for mig att dom inte kan det, jag kommer inte riktigt ihag.) Precis som jag kan grappa tag i ett racke och lyfta upp mig men hur jag an gor kan jag inte lyfta upp mig sjalv utan hjalp.
Va dum jag var det ar klart man kan lyfta andra saker/manniskor med kraften. (nt)
September 26 2000, 12:06 AM
cv
(no login)
Mycket smart! Skulle jag aldrig ha tänkt på!
September 26 2000, 8:07 AM
Du har fullständigt rätt! Tänk hur det skulle vara om man gjorde en portöppning vågrät nedanför sig, och sedan en likadan ovanför sig? Sedan tvingade man någon att hoppa i och falla tills vederbörande dör. Tortyr på hög nivå.
(no login)
Hon hade ju linan som stöd!
September 26 2000, 8:08 AM
Hon hade ju linan som stöd! Man kan inte bara lyfta sig själv, man måste ha en hållpunkt!
(no login)
Jo, men dom måste vara tillräckligt starka och inte för tunga
September 26 2000, 6:29 PM
och dom kan inte lyfta dom hur högt som helst
Tror knappast det. Man kan ju lyfta saker med kraften utan stod. (nt)
September 26 2000, 6:56 PM
dhg
Snurvel (no login)
men fan!
September 26 2000, 7:20 PM
med en själv e det en milsvid skillnad från andra ting...
det e väl nåt meta-fysisk lag som sätter stopp
Oj! Jag tankte fel... (nt)
September 26 2000, 9:31 PM
g
Balero (no login)
Dem kan ej flyga
September 29 2000, 12:23 PM
Dem kan skapa en så kallad bro, men dem kan ej lyfta sig själva.
Med hjälp av en bro upp i luften kan dem på sätt och vis flyga.
Balero (no login)
Vakum
September 29 2000, 12:25 PM
Om man öppnar en portöppning ut i rymden då?
Jag tror, borde det inte, bara att man kan öppna portöppningar mellan samma materian
kanske ngn hare bättre förslag?
Med kraften kan man gora vad som helst...
September 29 2000, 6:57 PM
...man behover bara veta hur och vara tillrakligt stark. Sa man kanske kan gora sig tyndlos...
Joar (no login)
Det är samma sak som det där att lyfta sig själv fysiskt!
October 1 2000, 12:09 PM
Prova att lyfta din kompis, och sedan låta denne lyfta dig! Omöjligt, med tanke på det där med motkrafter...!
Joar (no login)
Jag bilr tokig! Det är precis som när du lyfter en låda eller något...
October 1 2000, 12:11 PM
Då är det ju DU som är stödet, i och med att du står på marken! Tänk efter!!!
/Joar
Ifall det var mig du syftade pa...
October 2 2000, 6:53 AM
...sa skrev jag faktiskt att jag tankte fel!!! Kolla, las och tank innan du skriver. (Jag vet att jag ocksa borde ha gjort det...)
Johan (no login)
Äh, vadå. Don't underestimate the power of.. umm... the Power (NT)