Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Bokomslags teori

October 18 2000 at 10:49 AM
Erbos  (no login)

-
Farornas Väg, på omslaget har jag alltid trott att det är Lan och Moiraine som är personerna.
Men nu på senare tid har jag börjat fundera om det inte kan vara Lews Therin och Ilyena.
Det som talar för är hur jäkla illa Widén har målat om det är Moiraine på bilden.
Det som talar emot är att bilden inte är isf hämtad ur en bit av boken.
Jämför man bilden av Lews på framsidan av Svarta Tornet och mannen på farornas väg så är de relativt lika varandra, eller?

Jag skulle vilja få en hel del frågor utredda med denna Herr Widén, om han verkligen läst böckerna eller om ngn förklarat dem för honom o.s.v.
Jag har en gång fått svar av han som ansvarar för NoKs utgivning (eller nått) men inte ens han visste säkert

Respond to this message   
AuthorReply
Seraime
(no login)

näää

October 18 2000, 6:16 PM 

Klart att det är Moiraine och Lan.
om man tänker på hur Jordan beskriver de båda så tycker jag i alla fall att det passar in rätt bra.
Och förresten så har man inte fått så särskilt nogranna besrivningar av Lews och Ilyena.
Se på allt det blåa som kvinnan har på sig, typiskt Moiraine, inte sant? Och det lilla vita stoet och den stora kolsvarta, muskulösa stidshingsten. Inget talar för att det gamla paret hade just sådana hästar.
och på bilden till Farornas Väg ser man stenen som kvinnan har i pannan, och det är juh Moiraine som har en blå sten....
Så nä, jag håller ändå fortfarande på att det är Lan och Moiraine, även om de inte ser ut som jag tänker mig dem...

Thomas
(no login)

Well...

October 18 2000, 6:18 PM 

Jag tror inte det är Widéns fel om det HAR blivit nåt fel överhuvudtaget och det spelar ingen roll om han läser böckerna eller inte. Förlaget säger åt honom att måla precis vad de säger, så nog är det förlagets fel i så fall.
Ännu en andledning att läsa på engelska, då slipper man sådana här diskussioner om omslag också

Erbos
(no login)

Här

October 18 2000, 6:52 PM 

Widén =målar snyggt men fel
Sweet = målar rätt men fult

Elandrian
(no login)

nejdu

October 20 2000, 8:52 PM 

widen: målar rätt och fult
sweet: målar grymt rätt och grymt snyggt (utom på aCoS)

Erbos
(no login)

Målar Widén rätt????

October 21 2000, 12:07 AM 

Du e knasig du
Jag säger bara Rand, inte fan har han långt mörkrött hår.
eller svart som i SV.

adara
(no login)

så du påstår att Morri är blond?

October 23 2000, 6:51 PM 

jag har hittat massa fler fel på tEoW... kommer bara inte ihåg dom just nu...

(no login)

Widén har inte målad FV

October 24 2000, 5:00 PM 

De första två bokomslagen är målade av Luis Royo, och de är inte målade till WoT, utan helt enkelt valda för att de passar någorlunda bra till serien...

Länk till bilder av Royo:
http://www.heebie.net/royo/royo4.htm

Thalantyr
(no login)

Och dessutom ett utmärkt val...

October 24 2000, 10:19 PM 

...om man ser endast till bildens utseende - den e jäkligt snygg...

+ också för att de inte föll för frestelsen att välja någon av Royos "andra bilder".... (antar att de finns på den där sidan för den som är intresserad)

Current Topic - Bokomslags teori  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement