Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

bara ett försöka att starta en diskussion här...

January 22 2001 at 9:32 AM
warder  (no login)

-
Jag har bara några sidor kvar på första A Song of Ice and Fire boken nu, och till allas försckräckelse måste jag säga att jag tycker den är bättre än WoT. Inte bättre än EotW och dom första WoT böckerna, men mycket bättre än WH, aCoS och tPoD! Jag tycker Jordan är alldeles för seg nu, och det händer aldrig så spännade saker. Med Martin vet man aldrig vad som skall hända, han vågar döda huvudpersoner och det går ofta sämre för dom "goda" än dom "onda". Det dåliga med Martin är hans lite gubbsjuka stil och onödiga, ointressanta detaljer.

Någon annan här som läst Martin? Vad tycker ni?

Respond to this message   
AuthorReply

(no login)

Diskusen fortsätter

January 22 2001, 11:51 AM 

Jag har inte läst "Martin" men håller med om att jordan börjar bli lite seg, nästan lika seg som Tolkien
men bara nästan.
Det verkar numera bara hända två-tre saker som påverkar handlingen i varje bok och alldeles för mycket prat. Det värsta är att alla "kvinnor" i WoT verkar tro att just hon är och vet bäst och aldrig tycks befinna sig i "mindre" farliga situationer som männen jämt hamnar i. Om Jordan "speedar" upp tempot en aning så kan han bli lika bra som Eddings.
Och det var mitt inlägg...

joacqin
(no login)

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

January 22 2001, 4:28 PM 

Lika bra som Eddings!?!??!?! E du go eller. I mina ögon är Eddings bra underhållning för stunden men hans böcker saknar djup och man kan lika gärna läsa en serietidningen att jämföra Jordan med Eddings är som att jämföra Kafka med Guillou. jag har läst alla Edings böcker flera gånger om och gillade dom stenhårt tills jag läst Jordan och även Martin som även han är ruggig men Eddings böcker lämpar sig till tolv-tretton åringar (vilket var hur gammal jag var när jag läste dom) medan djupet i Jordan gör att man hela tiden är ppå sin vakt.
Nog gnällt men jag blev lite upprörd och jag håller med om att Jordan måste skynda på handlingen lite men att placera honom under kan jag inte accepteta

kromagnus
(no login)

Håller med (nt)

January 22 2001, 7:18 PM 

trots att det är fett jobbigt med en massa utropstecken

tamrin
(no login)

*spöa upp* eddings är skiiiiiit!!! -nt-

January 22 2001, 9:46 PM 

*mårra*
:P

joacqin
(no login)

sorry

January 23 2001, 12:48 AM 

Blev lite carried away

Krille
(no login)

Svårt att jämföra

January 25 2001, 1:02 PM 

Jag tycker att det är ganska svårt att jämföra olika författare. Eddings böcker är mer komiska men jag kan hålla med om att dom är för en lite lägre nivå, men vad är det för fel på det igentligen, vi är väl alla barn innerst inne.
En annan sak om Eddings var det någon mer än jag som inte gillade Polgara böckerna: jaha så var det hon som räddade världen....säkert. Hans jävla kvinna har vart med rubbat hela världbilden i serien. Ett typiskt yoko ono fall.

Och det kan jag hålla med om att det roligare med oförusägbara händelser.

Jag tror att det är nog därför som dom flesta tycker att jordans senaste böcker har varit dåliga, det har blivit någon typ av standard för jordan att i varje bok ha med några mordförsök på olika huvud personer som ALLTID misslyckas, några intriger och att männen inte förstår sig på kvinnorna och kvinnorna inte förstår sig på männen.

Förutom det så pratar dom mest.

Rhuarc (som kommer ihåg varför han slutade skriva
(no login)

Eddings!??????????????

January 27 2001, 11:16 PM 

Hur kan nån ens jämför Eddings med Jordan? I WoT har Jordan skapat en värld som har en otrolig känsla och tusentals personligheter. Böckerna är spännade och det händer nya saker hela tiden (*glömmer bort PoD*). Jordans fantasy är nyskapande och inresant. Den är interligent. Det är inte bara massa slag och strider. Det är snarare intrigerna som är bässt. Tolkien öpnnade en dörr med tLotR. Inget kommer bli lika bra, men Jordan steg in i dörren och berättar för oss vad han såg.

Eddings... Eddings läste tLotR. Sen tänkte han "jag vill oxå". Så han tog och skrev en egen seri. Han bytte ut Gandalf mot Polgara och Belgarath. Han bytte ut ringen mot en sten. Han bytte ut Hoben mot en pojke. Sen babblade han på i 5 böcker. Det funkade, folk köppte hans böcker. Då gjorde han samma sak igen. I 5 nya böcker.
I båda serierna är handlingen hellt förrutsägbar. Man vet hela tiden vem som gör vad, vem som är ond och vem som är god. Karaktärerna är typiska och tråkiga. Vi har "den ädle riddaren", den "snälla och starka", "den gamla och visa", "den interligenta och förmanade", "den kvicka smidiga tjuven" och den "goda men unga halvgud-hjälte-pojken". Det är aldrig spännade. Dessutom är nivån väldigt låg. Typisk hack'n'slash. Rena B-Filmen. Än värre är Eddings nästa serie. Där huvudperssonen är en odödlig super riddare. USH!

tamrin
(no login)

*applåderar* go rhuarc! -nt-

January 28 2001, 2:29 AM 

*ser fortfarande svagt äcklad ut*

Mille
(no login)

Brooks

January 29 2001, 6:42 PM 

Vad tycker ni om Terry Brooks då?
Den nya Shannara serien verkar i min mening vara ganska bra.
Eddings är bäst för de som är ca 12 år

Mille

mierin
(no login)

go girl ;) [nt]

January 30 2001, 12:39 PM 

det är braaaa flickan *klappa i händer*

Tack
(no login)

<------

January 30 2001, 5:42 PM 

(Login Johannes--)

Re: bara ett försöka att starta en diskussion här...

August 30 2005, 8:37 PM 

Läs det som Rhuarc skrev om Eddings, var rätt kul

(Login Darkmore)

Onda och goda

August 31 2005, 10:09 AM 

det jag tycker bäst om jordans böcker är att skilnaden mellan dom onda och goda inte är så stor, världen är inte svart och vitt, utan mer gråskalig
precis som the real world, systrarna som borde vara på den goda sidan är gör mer ont en gott i bland

eddings böcker är alla som är på den goda sidan är alltid på dom godas sida förutom några förädare förstås, men jordans böcker får hjältarna i bland tvinga dom som är på deras sida att göra saker

(Login Darkmore)

Terry Goodkind

August 31 2005, 10:46 AM 

han har skrivit böcker som har många likheter med jordans böcker ibland tror jag han har snott en massor av jordan men det är inget fel med det för han har snott dom på ett bra sätt och gjort om dom så dom är en smulla bättre är jordan i vissa fall,

det bästa med Goodkinds böcker är att dom inte är långrandiga, det är samma serie med det kommer en ny skurk ungefär var tredje bok och det gör att men tror hela tiden att serien är slut men sen gör han ett mästligt drag i handlingen och historien går vidare med en ny skurk,

en annan grej med goodkinds böcker att han inte sparar på detaljer när det gäller krigets baksida, han drar sig inte för att skriva om tortyr, våldtäkter, dödandet av barn och andra saker som krig handlar om, han vissar att krig inte är bara ärofullt

en annan bra grej med hans böcker är filosofin i hans böcker, trollkarls reglerna om man tänker på dom liger det mycket sanning bakom dom

den första var att man kan tro på en lögn om men vill tro på den eller är rädd att den kan vara sann

den andra regeln var att en god gärninge inte alltid är en god gärning, om du ger pengar till en fattig man så han kan köpa mat så kan du ju inte veta om han i stället köper sprit i super sig full dödar en man, är du ansvarig för att det mordet blev av, du kunde i stället ha get han mat i stället för pengar

är det någon som har sätt en list på dom andra trollkarls reglerna på nättet
såg en på engelska en gång men kommer nu inte ihåg var jag såg den

(Login Johannes--)

August 31 2005, 7:30 PM 

Goodkind verkar väldigt bra enligt dig.

Men jag funderar på hur det där med "skurk" bytet fungerar. Jag tycker det är mer spännande med böcker med som inte direkt har någon skurk som de "goda" slåss mot.

I Martin's böcker finns det ingen direkt "skurk", man skulle kunna säga att alla är lika goda/onda. Men ändå så är de flesta huvudpersoner man får povs ifrån på den ena sidan. Vilket gör att man tar lite mer ställning för den sidan, eftersom att man lärt känna de karaktärerna bättre än de på den andra sidan.

(Login Darkmore)

skurkar är viktiga

September 1 2005, 1:38 PM 

en skurk måste en histora ha, hälst en gud eller en demon furste eller något monster, om inte hjälten hade en skurk och slås med skulle nog slut striden se lite konstig ut med en hjälte som viftade med svärdet i luften åt ingenting

(Login Johannes--)

September 1 2005, 7:40 PM 

Fast i Martins böcker finns det ivf inte en någon sådan där "slut strid"
Hans fantasyböcker är nog lite speciella, för de lär ju vara de enda utan en "slutstrid" där allt avgörs.

(Login DuramLaddelCham)

September 5 2005, 9:29 PM 

Det verkar bra att det inte finns någon "skurk", men lite konstigt också.

Jag tyckte också att T.G. stal mycket ifrån R.J. i de första böckerna men inte i de senare. Sedan tycker jag att det är bra att han byter skurk, det gör att det inte blir lika långtråkigt!

Sedan undrar jag vem denna Martin är?

Anonymous
(Login Johannes--)

September 6 2005, 7:51 PM 

Martni heter egentligen George R.R. Martin och han skrive fantasy serien, A Song of Icen And Fire. De första finns översatta till svenska. Den första engelska boken heter Vargens Tid på svenska tror jag.
Robert Jordan har skrivit en kommentar om en bok i serien, den lyder. "Grabs hold on and won't let go. It's brilliant"

(Login andaran)

holler med darkmore

September 13 2005, 10:24 AM 

jag gillar darkmore han är vis och klok han tkr jag är väldigt smart har läst dom flesta böckerna på sidan men fattar inte alla förkortningar

(Login Balwer)

December 5 2005, 9:27 PM 

Jag håller med om att edings boker saknar det stora djupet man finner hos allas vår jordan, men det är ändå Tolkien som är kungen av fantasy

(Login DuramLaddelCham)

Tolkien?!

December 6 2005, 3:45 PM 

Jag tycker verkligen inte att Tolkien är kung av fantasy! Han skriver så långtråkigt. Han är bra när det händer något men i stora delar av böckerna gör det ju inte det. Han må ha vartit fantasyns skapare men inte dess kung!

Jag tycker att Jordan är kung av fantasy, han är den bästa av de läst.jag har dock inte läst Martins böcker(finns inte att låna på engelska på biblioteket! ).

Julle
(Login Skwarski)

Jordan?

December 6 2005, 4:35 PM 

Du skriver att Tolkien är långtråkig för att det finns partier då det inte händer nått. Sedan säger du att Jordan är kungen trots att Jordan skrivit BÖCKER då det inte händer nått (Path of Daggers? Crossroads of Twilight?)

Dessutom är första WoT boken en direkt kopia av Tolkiens ringentriologi.

(Login Johannes--)

December 7 2005, 8:09 PM 

Jag tycker att Jordans serie är lite djupare än Eddings. Man får fälja fler personer i jordans böcker.

Martins böcker borde finnas på ditt bibliotek. Om de inte finns kan då gå till receptionen eller liknande disk och säga att du vill låna en av G.R.R Martins böcker så fixar de det. För mig kostar det 10kr att få låna senaste boken eftersom att de på mitt bibliotek måste låna boken av linköpings bibliotek.

Mats
(Login Taim)

December 11 2005, 2:21 PM 

Förstår inte vad det är för fel på PoD? Det händer ju mycket saker i den boken... nu. Första gången tyckte jag den inte var så märkvärdig, men tredje gången var den jättebra tycker jag. Ser fram emot att få läsa den på engelska.

WH har ju ett grymt slut som lyfter hela boken.

CoT tyckte jag var lite seg först, men jag ser fram emot att få läsa om den. Den blir säkert bättre när man sträckläser och är inne i serien på ett annat sätt än när man väntat länge och tappat för mycket smådetaljer. Man upptäcker kanske inte att ett ord yttrat av någon kan betyda så mycket mer när man inte är inne i det.

I övrigt har jag bara läst Tolkien och Jordan, och lite Eddings. Har nyligen börjat med Eddings, men har bara läst två böcker än så länge.

Jag tycker LotR är bra, även i det sega partiet nu. Tycker dock att LotR först kom till sin rätta när jag läste den på engelska. Den svenska översättningen kändes gammal på nåt sätt, och det sega partiet kändes segt. Tänk vad språket kan göra.

Jordan är kungen tycker jag, kanske till viss del för att jag började läsa WoT för LotR, men mest tror jag det är för att jag tycker Jordan beskriver allt så bra, man lever sig in i det. När jag började läsa Farornas Väg så kändes det nästan som jag själv var med i serien, red på en häst bredvid Rand, Moiraine och co, jagad av Myrddraaler och Trollocker.

När jag läser Eddings känns det inte som om jag är med i serien på samma sätt. Jag läser en bok och är mer som en åskådare på längre håll. Vet inte hur jag ska beskriva, men det är inte samma som Jordan.

Current Topic - bara ett försöka att starta en diskussion här...  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement