Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Något namn?

June 15 2001 at 9:32 PM
Nova  (no login)

-
Det är attsingen att man inte ska komma ihåg de frågor som ploppar upp i huvudet när man läser böckerna... men iaf en som jag funderat på är; Vad heter egentligen världen som böckerna utspelas i? Är det jag som har missat det helt eller finns det inget namn? och vad finns det beyond den kartan som finns i böckerna? The blight kan väl inte vara så himla stort? Isåfallär ju deras värld pytte pytte liten. Och också hur de har sin tideräkning, jag menar har de månader? Klockor har de ju och dagar antagligen men år? Det verkar ju inte finnas någon sådär speciell dag då det är nytt år, man vet ju inte riktigt hur länge sagan har pågått. Okej okej, det här kanske är frågor som man "borde" veta svaret på...Jag känner att jag borde läsa boken om världen... men är man "gröngöling" så är man...

Respond to this message   
AuthorReply

(no login)

Hur länge sagan har pågått...

June 16 2001, 12:55 PM 

Man kan ju räkna ut att eftersom Rand föddes på drakbergets sluttning ungefär samtidigt som Aielkriget tog slut så måste året ha varit 978 NT. När berättelsen börjar är Rand,Mat och Perrin typ 18-20 år(vi säger 19 för att göra saken enklare.)Då ska man just fira Bel Tine, en vårhögtid, vi kan anta att det är April.I sedan visar det sig att händelserna vid tomans huvudutspelar sig på hösten därpå, och i drakens flykt berättas det att sällskapet har övervintrat i bergen, så att det då måste vara typmars. när händelserna i tears klippa utspelar sig måste det vara typ Maj, alltså lite mer en ett år sedan man lämnade Emondsvall.sedan under sommaren befinner man sig i aielöknen och när Aiel åter går in i den västra värden har hösten infunnit sig och den onaturliga hettan börjar.I försten av kaos och svarta tornet måste det vara typ vinter även om det då är rena sommarvärmen, och det är även då som cairhienarna har sin vinterfest när cairhien-flickorna springer toppless på gatorna...:) under våren pågår bok 13 och 14, det har nu gått 2 år sen man gav sig av, och under försommaren används vindarnas skål. Regnet och snön börjar.och när Järnets tid slutar är det typ september, med andra ord har det gått ungefär 2&½ år sedan berättelsen startade.
/Kahn Nihar, väktarlärling i www.vitatornet.net , kanske borde blivit brun syster istället...;)

(no login)

lite mer om tiden o namn på värld

June 16 2001, 2:13 PM 

de har veckor, en vecka är tio dagar. månvarv räknar de med, dvs 28 dagar på en månad. tolv månader på ett år.
och det är år 999 eller 1000 NT när winter's heart utspelar sig, förmodligen där vid årsskiftet.

och världen har inget egentligt namn, men de flesta brukar kalla det randland... (det handlingen utspelar sig i då, menar jag, räknar INTE med seanchan & shara) men de i böckerna har inget namn på det... har jag för mig.

det var nog allt?

Aelindil
(no login)

Randland brukar vi kalla det.... NT

June 18 2001, 10:37 AM 

mierin
(no login)

duuh.. läste du hela mitt inlägg eller?? [nt]

June 18 2001, 11:25 PM 

duuuh :P

Aelindil
(no login)

brukar oftast inte läsa dina mess

June 21 2001, 9:23 PM 

ser inte dem som nån större intressant grej att slösa upp min tid med att sitta o läsa hela dina mess...
pff om jag nåsin gjort det jo....en gång nu när du sa till dig..
räcker det som svar eller ska jag förklara lite till så du FATTAR!

IVH aelindil

Mic
(no login)

apropå ingenting så är Homers DOH med i engelska orboken nu (nt)

June 23 2001, 2:02 PM 

Doh

tallan
(no login)

*s* du förnekar dig aldrig... *skakar på huvudet* -nt-

June 24 2001, 5:08 PM 

mierin
(no login)

men jezz...

June 29 2001, 10:42 PM 

jag tycker det är ganska trevligt ändå, varenda ställe fullt med underbara människor (du, ja, leffe & alla andra) MÅSTE ju ha en skitstövel (perrin).
eller hur?

leffe
(no login)

räknas jag in där? ha! *glad* -nt-

June 29 2001, 11:49 PM 

tackar... älzkling

(Login Moghedien)

självfallet sötnos +hångla med+ [nt]

July 2 2001, 11:47 PM 

dgdsggggg

Current Topic - Något namn?  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement