Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Verin...

August 9 2001 at 2:43 PM
Moghedien  (no login)

-
Detta är lite gammalt men jag ville ändå kolla upp saken. Det har tidiagre hänvisats att denna Aes Sedai vid namn Verin har Ljugit. Det var då Rand jagad hornet och Fain. Då sa hon att hon (inte)hade blivit skickad dit av Moiraine. Var detta en miss av Jordan, har jag missförstått eller är det meningen att hon ska ljuga. Om någon har vidare länkar till någon sida som tar upp detta, lr fakta vänligen posta det här.. =)

/Moghedien

Respond to this message   
AuthorReply
Julle
(no login)

Verin = Ljusvän

August 10 2001, 12:28 PM 

verin ljög för hon med stor säkerhet använde "Oath Rod" för att ta bort sina "oaths" o ge sig själv nya..hon är inte mörkvän så antagligen får hon sina order från annat håll..

jag personligen tror hon är ljusvän

Moghedien
(no login)

Mm, precis...

August 10 2001, 3:39 PM 

..och jag undrar om det är någon ute på internet som har fördjupat sig i det här och om någon isf har en länk till dennes sida. Om inte kanske ni kan hänvisa till vart i böckerna detta stycken då hon ljuger finnes...

Tack på förhand,
/Moghedien

Farbror Get
(no login)

Verin=mysko

August 10 2001, 6:59 PM 

Skulle inte tro att det var en miss av Jordan, det är så mycket annat mysko med Verin, tror också det kan ha att göra med the oath rod...
Det var nån stans i The great hunt (vet ej vilken bok på svenska) som hon ljög, vet ej vilket kapitel.

Personligen tror jag inte på lightfriends-teorin, dels för att det inte finns några bevis i böckerna och dels för att jag inte tror "skaparen" lägger sig i vad som sker. Han sa ju nåt i stil med JAG KOMMER INTE TA DEL (om det nu var han som sa det) eller nåt slutet av första boken (andra på svenska), vore konstigt om han plötsligt gör precis som Shaitan (mörkvänner) efter ett sånt uttalande...

Antar att vi får RAFO

Moghedien
(no login)

Jo, och sen räknar jag de som inte e...

August 11 2001, 1:52 AM 

..mörkvänner till "ljusvänner"...

Undrar om hon gör allt på eget initiativ, om det är flera som strävar efter samma mål lr om hon har blivit tillsagd av någon.

hummsors...

/Moghedien

Julle
(no login)

däri ligger kruxet

August 11 2001, 12:11 PM 

alla andra är inte "ljusvänner" för att då skulle det finnas många många fler ljusvänner än mörkvänner och o Jordans värld finns det en balans mellan det goda och det onda..och dessutom så är många "neutrala"..u kan inte komma o påstå att alla som inte är mörkvänner går omkring o kämpar för "ljuset"..nej just de..dom flesta lever sina egna liv o struntar i alla krig o dylikt..däremot borde det finnas ett gäng som får sina order direkt från Skaparen..kanske inte lika allvarliga order som Shai´Tans men ändå..jag är övertygad om att det finns ljusvänner

Moghedien
(no login)

Nja fortfarande skeptisk....

August 12 2001, 2:03 PM 

För det första finns det inga som helst bevis för att det skulle finnas "lusvänner" i den bemärkelsen som du tror. För det andra så räknar jag fortfarande alla som inte hänger sig till fullo åt den svarte, som "ljusvänner". Dessa är, som du också skriver, många fler, men eftersom de inte är lika ivriga i att sprida "ljuset" som mörkvännerna är i att sprida "mörkret", så jämnar det ut sig. För det tredje, en mörkvän beöver väl inte heller han gå ut och kriga, utan han kan ju också leva i sin gård på landet och hoppas på den svarte...

Man behöver inte kämpa för ljuset resp. mörkret för att vara det ena eller det andra.

Om det nu mot all förmodan skulle vara så att skaparen ger order till "ljusvänner" skulle inte Jordan ha antytt något sådant. Det enda vi kan hänvisa till är en lögn som Verin Sedai sa på en rad i en utav alla dessa böcker.

Så, jag är fortfarande övertygad om att det inte finns ljusvänner, men ge mig konkreta bevis så kan jag ändra mig....

/Moghedien

Weeper
(no login)

Verin fixar biffen.

August 13 2001, 10:10 AM 

Jag tror att Verin kommer att vara till stor hjälp för Rand. Jag menar alla anteckningar och kunskap hon har skaffat på sig.
Hon har ju sagt att hon en dag ska gå igenom alla sina papper och då kommer hon att hitta något viktigt tror jag.
Sen tycker jag det är synd att Jordan tog död på Rands vän i Akademin i Chairhien (kommer inte på namnet) men han som dödades av gholamen. Han hade många intressanta åsikter om vad som kommer att hända och så...

Julle
(no login)

Hmm

August 13 2001, 12:04 PM 

grejen är att det inte finns några konkreta bevis..den här teorin utvecklade på olika håll på nätet och några människor föll handöst för den och andra satte sig emot den..antagligen kommer det aldrig fram nått konkret bevis men jag tror iallafall det det borde finnas ljusvänner..mängder med saker har sin direkta motsats i Randland så varför inte mörkvän o ljusvän?

Weeper
(no login)

Men....

August 13 2001, 2:28 PM 

....är det inte så att alla som gilar skuggan kallas för mörkvänner??
I så fall är ju alla som gillar ljuset ljusvänner.
Att det finns ett speciellt anhang som kallar sig för ljusvänner har jag mycket svårt för att tro.

Moghedien
(no login)

precis [nt]

August 15 2001, 11:12 AM 

jj

Current Topic - Verin...  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement