Sagan om Drakens Återkomst

--

<< Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  

Likheterna mellan WoT och Star Wars

August 20 2001 at 3:51 PM
  (no login)

-
Jag är förvånad över att jag inte hittat någon som skrivit något om sambandet mellan WoT och Star Wars. Först av allt kraften som fick mig direkt att tänka på Jedis. Om man vänder på Aiel så blir det Leia, en inte helt okänd kraftbrukare från en galax, långt, långt borta. Sedan har huvudpersonerna många likheter. Rand har precis som Luke en bakgrund som är höljd i dunkel ursprungligen. Aiel kommer ju också från öknen precis som Luke växer upp på en ökenplanet. De är också bondgrabbar båda två. Moiraine kan jämföras med Obi-Wan Kenobi i och med att båda tar sig an den unge hjälten och dessutom vet en del om deras bakgrund. Han Solo och Lan är båda bland de främsta på vad de gör. Loial är som Chewbacca både lång och trofast och båda ser också lite skräckinjagande ut. Thom Merrilin och Lando Calrissian har båda två dolda talanger är också något av entreprenörer. Man kan också se en viss likhet i att Jordan och Lucas använder sig av udda svärd, Callandor av kristall och Jedivarianten av ljus. Det finns säkert fler likheter än vad jag kommer på just nu, men jag undrar om det är en slump att det finns så många.

Respond to this message   
AuthorReply
Mastern
(no login)

hmmm....

August 20 2001, 4:17 PM 

Detta beror nog på att båda två använder sig av mycket klassiska historier.

Däremot skulle jag inte jämföra Han Solo och Lan utan Han Solo och Mat. Båda två kvinnotjusare, gillar att spela, lite klumpiga.

Om man skulle vilja jämföra lite mer så kommer
kanske Moridin att kasta ner den Svarte i ett hål.
Men nej... Tror inte det

joacqin
(no login)

tja

August 20 2001, 8:43 PM 

Det finns betydligt bättre sagor man kan dra paraleller till. RJ har själv sagt i olika intervjuer att han tagit godbitar från en massa olika sagor. Men främst tycker jag det är Arthur och den nordiska mytoligin han inspirerats av.

Anders
(no login)

jepp....

August 25 2001, 5:55 PM 

man kan hitta likheter överallt bara man letar...
vilken historia men än väljer

Current Topic - Likheterna mellan WoT och Star Wars  Respond to this message   
  << Previous Topic | Next Topic >><<< Return to Index  
Find more forums on FantasyCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement