jag förstår inte folk som ens jämnför tolkien och jordan, sagan om ringen är ju barnböcker!dom är värkligen skit!,hober! vilka missfoster!citat från början av sagan om ringen:den här boken är inte tillägnad barn(även fast det kan verka så!)!! blod och aska tolkien var inte ens först med fantasy.mitt liv för Jordan.
JAg håller med om att Jordan skriver bättre än Tolkien, men inte om att Tolkiens böker är barnböcker.
Exemplel på barnböcker:
Narnia-serien
Harry Potter
Sagan om Belgarion/Mallorea/Tamuli/Ellenien
Både SoDå och SoR kan läsas av barn med behållning, men för att få ut allt krävs nog att man är vuxen/ungdom.
Dock var det ett tag sedan jag läste SoR, så min information är inte helt färsk.
Arcolin (no login)
ha!
August 30 2001, 8:40 PM
ja nog är nog din information litte ute rent av ruten!jag förstår verkligen inte! drakar som pratar, personers namn som ändras efter deras humör,namnen rimmar på varandra osv hur kan ni jämnföra det med den alsmäktiga Sagan om drakens återkomst??!
Leffe (no login)
*ler förstrött*....
August 30 2001, 9:47 PM
hehehe... jadu...
Elandrian (no login)
ehhh??
September 1 2001, 8:53 PM
LotR är definitivt inte barnböcker utan tillhör tillsammans med WOT fantasyns elit. Dock är de två serierna av två helt skilda stilar inomfantasyn och därmed svåra att jämföra. Det där meed namn som rimmar och annat är inte från själva LotR trilogin utan i stort sett uteslutande hämtat från Bilbo:en hobbits äventyr vilken ärt menad som en mera humoristisk bok. Tolkien har gjort ett väl lika bra och stort arbete som Jordan med sitt Midgård och även om Jordans universom tilltalar mig personligen mer älskar jag LotR. Majoriteten fördrar nog dock Tolkiens värld.
Matte (no login)
tänk nu
September 2 2001, 3:09 PM
Om man ska jämföra tolkien o jordan så kommer det ta nåra hundra år, inget jag orkar med. Sagan om ringen är inge barnbok, bilbo är det däremot.
Och låt oss säga såhär. Om inte tolkien skirvit lord of the rings hade inte WoT sett dagens ljus.
Alikzus (no login)
Eddings...!
September 2 2001, 6:03 PM
Vad är det för fel på Eddings nu då? Harry Potter och Narnia kan jag hålla med om att de är barnböcker, men Eddings är väl lite mer. Jag har läst Sagan om Belgarion/Mallorea & Belgarath Besvärjaren nu i sommar i väntan på att Winter's heart skulle komma in på biblioteket. SoR är det väl inget fel på, seg visst. Detalj rik värld, Nej! Inte om man jamför med Jordan, Eddings är rätt detaljrik också.
/Alikzus
Gwydon (no login)
Untitled
September 3 2001, 11:58 AM
Eddings suger!!!!!!!!!! inse fakta!!
Arcolin (no login)
ändå..
September 10 2001, 8:15 AM
men ändå måste ni medge att SoDå är mycket mer omfattande och avancerad än sagan om ringen
Alf (no login)
Fantasy fanns innan Tolkien
September 10 2001, 9:18 PM
Eftersom fantasy/saga fanns långt innan Tolkien skrev sina alster så är det inget bevis för att senare författare inte skulle kunna skriva fantasy. Med ett sådant resonemang är alla senare fantasyförfattare bara plagiatörer av Tolkien. Genren hade säkerligen funnits dock kanske inte så omfattande om inte Tolkien sålt rätt bra och därmed banat väg för andra författare som förlagen troligen ratat om de inte sett att det gick att tjäna storkovan på sagor för vuxna. Rent litterärt är Tolkien medelmåttig inget annat.
Barbapapqa (no login)
Givetvis (nt)
September 18 2001, 5:30 PM
.
Laughing Dark One (no login)
???????
September 25 2001, 10:20 PM
Tolkien litterärt dålig?!Midgård inte lika omfattande som SoDÅ och SoB?!
Att litterärt ens jämföra Tolkien med Jordans känns så...tamt. jämfört med Tolkien är Jordan en loser.
Har någon läst Silmarillon? Midgård har en så omfattande historia att bara dengör det verkligt. Men allt annat i SoR känns också mer verkligt, och det har inte att göra med kraften och sånt i SoDÅ.
Själv tycker jag Tolkiens skrivarstil känns mycket mer naturlig än Jordans.
Jordan kan beskriva omgivningn och naturen okej. Men den betyder aldrig något; man bryr sig inte. När Tolkien skriver får man känsla av verklighet, man känner lukten av skogen o.s.v.
Eddings tycker jag har hyfsade dialoger men detaljerna håller inte alls samma lkass som Jordans. Detaljer är något jag tycker Jordan är superb på.
Anna (no login)
Svordommar
October 30 2001, 11:49 PM
du använde två svordommar, det lustiga är naturligtvis inte det, men två svordommar från Jordans värld! fast mat brukar säga någonting som är fulare än blod och aska. han säger Blod och förbannad aska.
Anna sedai (no login)
Icke sa nicke
November 1 2001, 11:35 AM
hallå där!!! Tolkien är väl okej, även om jag håller med dig om att han kangå hem och läga sig när det gäller Robert Jordan! men Blod och förbannad aska, du ska inte säga något om Tolkien, Bränne mig, jag slår vad om att Tolkien är en Hundrafalt bättre författare än du!