Vorig jaar hebben mijn vriend en ik ons huis gekocht.Extra blij waren wij met onze tuin, nu kunnen onze poezen naar buiten! en blij dat ze waren! Onze overbuurman heeft een vogelvoliere en begon dag 1 met dreigen. Onze poezen moesten uit zijn tuin blijven anders kregen ze een rotschoop. Een niet serieus te nemen dreigement..dachten wij. Gisteravond kwam ik thuis en hij stapte net zijn auto in. Ik zei heel aardig gedag en hij begon toch op mij te schelden!! Hou je kutkatten thuis, ik snij hun keel door, kijk niet raar op als hij straks opgeknoopt aan jouw deurkruk hangt..en meer van die nare uitingen. Mijn vriend probeerde het later uit te praten maar die mensen zijn zo asiosiaal en niet voor rede vatbaar. Nu hebben we maar besloten voor ze te zwichten (liever de poezen binnen dan het risico een dode poes voor de deur aan te treffen)en onze poesjes binnen te houden. We denken erover om riempjes aan te schaffen waarmee ze toch nog de tuin in kunnen...heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb nog steeds buikpijn van de hele situatie en ik ben blij dat ik even mijn hart kan luchten.
er zijn heel wat rare mensen op de wereld. ze zijn niet altijd serieus met hun dreigementen, maar er bestaat de kans natuurlijk dat ze het wel doe.
bij mijn buren mogen de katten ook niet los lopen.
zij hebben een waslijn over de tuin gespannen met daaraan een lijn.
zo kunnen de katten wel heel de tuin door, maar niet verder.
als de dreigementen aanblijven, dan zou ik eens contact opnemen met de politie. stel je voor dat er wat gebeurd, dan kun je er in ieder geval werk van maken.
Wij hebben ooit buren gehad met 2 siamezen.Deze speelden altijd in hun tuin aan riempjes en dit ging heel erg goed.Je moet alleen wel zorgen dat ze zich nergens aan kunnen ophangen.Niet dat ik dit ooit heb meegemaakt,maar de kans bestaat en beter voorkomen toch?Sterkte, buren kunnen heel akelige wezens zijn.
groetjes Debby.
Bedankt voor jullie reacties! ik heb maar riempjes aangeschaft maar toen we ze uit gingen testen raakten ze toch in paniek! wij hebben ook een paar boompjes in de tuin en ze raakten helemaal verstrikt waardoor ze rare sprongen gingen maken. Het zag er zo sneu uit!! een kwestie van wennen misschien, maar elke keer als ze verwachtingsvol bij de tuindeur staan te mauwen word ik weer boos. Ik hou ze binnen maar ik gun het die buren gewoon niet dat ze hun zin hebben gekregen...
Als katten (nog) niet gewend zijn aan een tuigje, raken ze vaak in paniek en raken ze verstrikt op allerlei mogelijke manieren.
Het beste is elke dag het tuigje een uurtje om te doen (zonder riempje) en zodra ze daar aan gewend zijn het riempje eraan vast maken. Dat laat je gewoon achter ze aan slepen (wel erbij blijven) tot ze daar weer aan gewend zijn.
Dan kun je het riempje beginnen vast te houden en als ze daaraan gewend zijn, kunnen ze aan een tuigje de tuin in.
Let wel, een kat is geen hond en de meeste katten laten zich niet aan een riempje meetrekken. De bedoeling is dat het baasje meeloopt met de kat waar die heen wil en niet andersom
Ik woon in een flat op de derde etage. Ik vond het sneu dat mijn poesjes niet naar buiten konden, en heb ook riempjes gekocht. Beide poesjes raakte in paniek. Een poesje heeft zichzelf bijna opgehangen voor mijn eigen ogen! Iedere dag geprobeerd om de riempjes weer om te krijgen, en dit lukt niet meer! Terwijl het schatjes van poesjes zijn krijg ik het niet voor elkaar. De tuin afzetten lijkt me een beter plan hoor!
Veel succes.
Wij hebben ook meerdere katten en we hebben onze hele tuin afgezet met gaas wat tot twee meter hoog gaat en dan afbuigt zodat ze er niet overheen kunnen klimmen. Ook op internet kun je hele goeie voorbeelden vinden hoe je je katten in je tuin kunt houden. Zwakstroomdraadjes (anderhalf volt) bijvoorbeeld schijnt ook erg goed te werken.
De reactie van de buren is natuurlijk belachelijk, maar eigenlijk begrijp ik niet zo goed waarom je je katten buiten (buiten je eigen tuin dan) wilt laten lopen. Ik denk dan aan de dingen die kunnen gebeuren, ongelukken met auto's, vechten, oplopen van ziektes etc.
Goeie tip Roland, bedankt! het is echt geen gezicht, die tuigjes..maar ook wel weer grappig.
Ja, waarom laat ik mijn poezen buiten. Het blijven "wilde" dieren. Je kunt ze niet trainen om in een straal van 5 meter om het huis te blijven. Ze vinden altijd wel een manier om te ontsnappen. Ik vond dat ook niet erg want we wonen in een rustige buurt (nou ja rustig...behalve de overbuurman dan) Om mijn tuin te gaan omheinen met hoog gaas is onbegonnen werk. Mijn tuin is daar niet op "gebouwd" zegmaar. Maar ik ga wel even het internet afspeuren op andere middelen. er moet toch een manier zijn om dit goed op te lossen.
De buren hebben gelijk,door te eisen dat u uw katten op eigen terrein,dan wel niet op zijn terrein laat lopen.
Zo u liefde voor uw dieren hebt heeft hij het voor de zijne ,en er ook alles aangedaan om ze een beschermde plek te geven door ze in een volliere te plaatsen,wel buitenlicht-lucht en -zicht op andere dieren,maar niet de angst en onrust door vreemde rovers geplaagt te worden.
Het is zijn terrein,en uw katten geven overlast(hoewel van uw kant,het blijven dieren die jagen en vangen).
Denk niet dat ik niet van katten hou,ja heel veel ik heb er zelf ook,maar in hun belang houd ik ze binnen of ze gaan in de ren,en als u zegt dat u de tuin niet kunt afzetten(lijkt mij persoonlijk vreemd/waar een wil is is een weg-maar het kost geld)bouw dan een ren waar ze zowel naar buiten als naar binnen kunnen.
En wat de politie betreft,die stelt de buurman in zijn gelijk,dat hij de katten vangt en ze bv 10 km verder los laat lopen,maar het risiko dat hij er wat anders mee doet en u ziet ze nooit terug......dat risiko zou ik niet durven nemen als u de buurman serieus neemt.sterkte en succes.
ps.binnen houden is bijna niet meer mogelijk als de katten buiten gewent zijn geweest,is mijn ervaring.
Ik begrijp zijn houding ook wel, maar de manier waarop is bij mij in het verkeerde keelgat geschoten. Je gaat iemand die je kent toch niet meteen helemaal verrotschelden en dreigen dat hij jouw poes met een strop om de keel aan de deurkruk hangt..of zijn keel doorsnijdt? als hij het gewoon op een normale manier had gevraagd allá!
en ik heb twee poezen omdat ze zo lekker vrij kunnen zijn. Ik vind het ontzettend vervelend om een hele ren te moeten gaan bouwen of mijn tuin hoog te omheinen. Dan kan ik net zo goed een voliere bouwen! ik heb mijn conclusies ten opzichte van hem al getrokken en de hele buurt gaat mij steeds meer tegenstaan. Het huis is leuk maar je moet er wel gelukkig kunnen zijn. Mocht er iets beters op mijn pad komen MET natuur..dan ben ik weg
ik ga er vanuit dat jouw katten al wat ouder zijn, ik heb er zelf 2 kleintjes waarvan een er al gewend is en de ander absoluut niet, maar ze mogen best even paniekerig reageren en even trekken, paar seconden en de worsteling is voorbij.
Kleinen wennen hier makkelijker aan, maar als je geen andere keus hebben zoals jullie, dan moet je een beetje trekkken en beetje een strak lijntje door de ogen zien, want ze hebben snel genoeg door hoe het zit, en mocht het te lang duren met tegenstribbelen, oefen dan elke dag even weer totdat ze het accepteren veel succes, enne gezeur van de buren?? en gedreig.
Gewoon aangeven dat als er iets met jouw katten gebeurd, het hem toekomt wat hij heeft gedaan. Dan houden ze hun grote mond snel genoeg :P
Ik vind dat je buurman een beetje gelijk heeft begrijp me goed ik vind niet dat je een dier iets mag aandoen en zijn aanpak is ook niet echt subtiel maar bedenk wel dat jouw kat een serieuze bedreiging is voor zijn vogeltjes. Katten zijn nu eenmaal roofdieren en als ze de kans krijgen zullen ze een vogeltje zeker een die in een kooi / Foilliere zit opgesloten proberen te vangen. Wij hebben zelf twee katten en ze komen alleen buiten als wij zelf ook buiten zijn. Zijn wij dat niet dan blijven de katten binnen. zo kun je ze ook in de gaten houden en als
ze een poging doen om over het hek te springen, geven we een brul of we spuiten als ze een poging doen om
te springen met de planten spuit, tot nu toe lukt het bij ons aardig,maar onze katten zijn dit zo gewent
(ze zijn 1 en 3).Een riempje lijkt me moeilijk worden als je kat dat niet gewend is je hebt kans dat ie in de stress gaat en dat wil je ook niet. Of hier een oplossing voor is ???? sterkte !
Volgens mij zijn er halsbanden in de handel waardoor de katten een door jou gestelde grens niet kunnen passeren. Het werkt door middel van een zender en een ontvanger, wanneer de kat in de buurt van een zender komt krijgt hij/zij een stroomstootje, komt hij/zij nog dichterbij dan wordt de stroomstoot vervelender. Het schijnt zeer goed te werken. De meeste katten blijven na het eerste stroomstootje binnen de grens. Er zijn echter ook katten die er doorheen lopen. Echt leuk is dit niet, maar de situatie waar je nu inzit is ook absoluut niet leuk. Misschien kun je nog een katteren maken, zodat de katten vanuit binnen het huis naar buiten de ren in kunnen, als je daar een boomstam met wat plankjes inmaakt kunnen ze zich daar prima vermaken. Wat betreft de tuigjes, een van mijn katten heeft daar niet aan kunnen wennen, ik hou ze "gewoon" binnen. Succes, en ik ben heel benieuwd wat voor creatieve oplossing je gaat verzinnen!
Marijke
We zijn nu een paar weken verder en met het mooie weer zijn ze aangelijnd de tuin in geweest. Ik zat gewoon met het riempje in de hand heerlijk in mijn tuinstoel en het ging goed! ze zijn weer gewend om binnen te zijn en zijn NOG aanhankelijker geworden dan ze al waren, ze volgen ons waar we ook gaan. Ze zeuren ook niet veel meer bij de schuifpui omdat ze weten dat we ze toch niet naar buiten laten. Wel moeten onze planten het weer ontgelden! als ik thuis kom liggen overal lange sprieten...toch maar weer kattengras aanschaffen. De buurman heeft niks meer gezegd. Echt, ik respecteer zijn mening..ik zou ook geen katten in mijn tuin willen als ik vogels had. Dat was ook het probleem niet hoor. het is een hele nare man, nu blijkt dat de hele straat ruzie met hem heeft!! zij laten hun katten wel buiten lopen, maar ik neem het risico niet. In de tijd dat ze buiten liepen maakte ik mij toch al druk om de auto´s. Nu nog een laatste probleem om op te lossen: ZE VERLIEZEN HET HELE JAAR DOOR ZOOOOOOOVEEL HAREN!!! zucht! maar het zijn wel de liefste poezen die er zijn, dus die neem ik maar voor lief. Bedankt voor de tips!
Ik heb wel eens gehoord dat borstelen helpt maar dan alleen als je het vrij grondig doet en niet te vaak 1 keer in de paar maanden ofzo want anders zou je het verharen weer juist in de hand spelen. Wij hebben een handschoen met aan de ene kant een soort rubberen borstel en daar kan je ze gewoon mee aaien ze vinden het heerlijk. Probeer het gewoon de katten vinden het wel leuk
Hallo,
Ik vind het vreselijk dat er zo'n mensen bestaan ! Vroeger is één van onze katten door een duivenmelker vergiftigd ! Mogen ze dat eigenlijk zo maar doen, jou en je katten bedreigen? Kan een wijkagent daar niets tegen doen, al is het maar een waarschuwing? Katten vinden het inderdaad niet leuk om aan een tuigje te lopen, dat berooft ze van hun vrijheid. Maar als er echt niets anders opzit dan zal het wel zo moeten... Ik denk dat ze het geleidelijk aan wel gewoon zullen worden. Nog veel sterkte gewenst,
Ine (14 jaar)
Hai!!
T klinkt misschien een beetje grof, mar wij hebben sinds een halfjaar een stroomdraadje over onze schutting gespannen. Dit is geen 220 hoor, het is speciaal voor dieren. Onze katten gingen ook aan de wandel en in het begin gaf dat niks, want om ons huis staan geen huizen, pas 100 meter verderop. Maar op een dag ontdekte ze toch ook een tuin met een voliere. Ze gingen op die kooi zitten en veel vogeltjes schrokken zo erg dat ze zich doodvlogen. De eigenaar kwam hier over klagen en terrecht. Onze katten mogen niet op ander mans terrein komen. Dit stroomdraadje was de ideale oplosing. Ze proberen het 2 keer en dan is het afgelopen. Wij hebben er wel voor gezorgt dat er een gat in de schutting zit met een plank ervoor, zodat als het gebeurt ze via dat gat terug kunnen. Bij ons werkt dit geweldig en onze katten weten niet beter. Pas wel goed op met gaten enzo, want ze wringen zich door de kleinste gaatjes hebben wij wel ondervonden. Veel succes en mail maar als je meer vragen hebt.
ps. je kunt deze stroom gewoon bij de Boerenbond kopen, wel speciaal voor katten vragen!!
Een tuigje hebben wij ook geprobeerd,maa rook bijnons was dat te zielig om te zien. Het is ook echt gevaarlijk hoor, ze kunnen zich zo ophangen. probeer die stroom maar, wij hebben 3 draadjes boven elkaar. de 1e en de 3e zijn geaard, de andere niet. kijk goed of je in de hoeken ook geweest bent...afin....mail me maar als je meer wilt weten..!!
kspot66@hotmail.com