Welkom op het 'oude' prikbord van De Kattensite

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  

Onze kat heeft suikerziekte, wie heeft dit ook?

July 8 2002 at 11:11 PM

Wij hebben vier katten en een van onze katten, een siamees gecastreerd mannetje van negen jaar, heeft last van suikerziekte. We hebben dit ontdekt, doordat hij zoveel dronk en plaste. Hij had 32 en dat is erg hoog. Nu zijn we dus begonnen met injecteren (twee maal daags insuline) en het gaat al vooruit.
Alleen is het voor ons zelf niet gemakkelijk: twee maal per dag op vaste tijden thuis moeten zijn en wat doen we met een weekend weg of vakantie?
Daarom zou ik graag in contact willen komen met mensen die dit ook hebben en misschien wel tips voor mij hebben. Of om gewoon eens te horen hoe anderen dit doen.
Groetjes van Paulien

Respond to this message   
AuthorReply

Re: Onze kat heeft suikerziekte, wie heeft dit ook?

July 16 2002, 4:12 PM 

hoi Paulien,
mijn ouders hebben een kat en die heeft ook op oudere leeftijd suikerziekte gekregen.
Een tip om als je op vakantie of een weekendje weg wilt gaan, zou ik zeggen ga naar een dierenpension of bel ze en vraag of zij de kat aan zijn nodige doses insuline kunnen geven.....ik weet uit ervaring dat het bij het dierenpension waar mijn ouders altijd hun kat(ten) op vakantie laten gaan het wel kan....succes
Iris

Respond to this message   

Onze kat heeft ook suikerziekte!

September 4 2002, 10:15 PM 

Hallo,

Sinds deze week weten we dat onze Flip ook suikerziekte heeft. Mijn vriend en ik moeten nu beslissen of we hem gaan behandelen of dat we hem laten inslapen. (Wat ik eigenlijk een afschuwelijk idee vindt) Flip is zo'n mooie kater, rood/oranje en een beetje mollig. Hij is 9 jaar oud en heeft dus nog vele mooie jaren voor zich. Sinds een maand heeft hij een nieuw vriendje, Taz van 11 weken oud. De eerste twee weken boterde het niet helemaal, maar nu zijn ze overal samen. Behalve als Taz iets te enthousiast wil spelen.

Wat de beslissing zo moeilijk maakt is dat je elke dag op hetzelfde tijdstip thuis moet zijn.
We worstelen dan vooral met vragen zoals: Hoe moet dat dan in vakanties en op dagen dat je eens impulsief iets leuks wilt gaan doen? Zal het bij hem aanslaan? Zal hij vaak in Hype komen?

Plaste jouw kat toevallig ook naast de bak? (Om deze reden zijn wij erachter gekomen dat Flip suikerziekte heeft, volgens de dierenarts doet hij dit omdat hij ziek is en dus afwijkend gedrag vertoont.) Heb jij mensen die je helpen, bv in vakanties?

Wanneer geef jij de prik? Ben je veel kosten kwijt aan insuline en naalden en controles?
Ik zou graag van je horen hoe het is bevallen om je kat te gaan behandelen?

Groeten

Elske (+Flip)

Respond to this message   
Ron

Re: Onze kat heeft ook suikerziekte!

September 5 2002, 2:30 PM 

Beste Elske,

Ik vind het heel erg dat je kat suikerziekte blijkt te hebben, maar wat ik eigenlijk nog erger vind, is dat je om deze reden eraan denkt om hem te laten inslapen.

Met het nemen van een kat heb je ook verantwoordelijkheid en je deelt ook lief en leed met de kat, niet alleen 'lief'. Als je eens iets 'impulsiefs leuks' wilt gaan doen, mag je kat daar niet de dupe van zijn. Doe eens minder impulsief en denk ook eens aan je kat.

Verder zijn er ook oppasdiensten die bij je thuis kunnen komen en het spuiten van insuline kunnen doen. Suikerziekte lijkt me dan ook geen reden om je kat te laten inslapen. Dat zou je bij je kind toch ook niet doen?

Succes,
Ron

Respond to this message   
alfrun

Re: Re: Onze kat heeft ook suikerziekte!

September 5 2002, 3:13 PM 

Ik zou mijn kat niet zo gauw in laten slapen. Het hangt een beetje van af hoe erg hij lijdt.
De vergelijking met een kind vind ik absurd, sorry.

Respond to this message   

Kind of kat.........

September 22 2002, 5:00 PM 

Vind het nogal een verschil zeg of dat je kind suiker heeft of je kat! Een kind kan aangeven wanneer het niet lekker word en dus wat moet eten of moet spuiten en een kind kan je immers ergens mee naar toe nemen je kat niet!!! Ik vind dit dan ook een bespottelijke opmerking! Tuurlijk hebben mensen een bepaalde verantwoordelijkheid betreft hun dier maar als mensen die verzorging niet kunnen bieden dan kan je een andere oplossing zoeken waar euthanasie misschien 1 van is!

Respond to this message   

Niet zo letterlijk nemen ....

September 23 2002, 12:25 PM 

Jeetje....mag ik even. Wat een scherpe reakties op een vergelijking met een kind. Ik ben er van overtuigd dat Ron het goed meent. Een dergelijke vergelijking trekken heeft te maken met het feit dat je kat een volwaardig lid van het gezin is en je ze daarom best "je kind" kan noemen. En ja, ik ben het volledig eens met dat je iemand (mens of dier) die je in je huis hebt opgenomen om blijvend voor te zorgen, eerst alle kansen op genezing moet geven wanneer mogelijk. Dat het een lastig pakket is ... ja. Ik heb ook geen oplossing voor deze mensen (helaas), ik vond die van zo'n service of dieren pension een heel goede, maar om het dier daarvoor in te laten slapen ... heel fout in mijn ogen. Maar om bovenstaande schrijver (Ron) op dergelijke manier af te schieten, da's pas stom heren!!! Leer een beetje nuanceren aub.

Grt,
Cis

Respond to this message   

Re: Niet zo letterlijk nemen ....

September 23 2002, 5:50 PM 

Ach iedereen mag hier toch zijn mening geven! Ik ben het helemaal met je eens dat je dieren een volwaardig lid zijn van het gezin,mijn dieren zijn zelfs belangrijker voor mij als mensen..
Je zal ieder zijn keuze moeten accepteren, de een gaat nu eenmaal verder met behandelen als de ander en tuurlijk euthanasie is 1 van de laatste dingen (optie's) die je gebruikt je gaat altijd eerst naar een andere oplossing zoeken maar als die er niet is dan zal er toch een beslissing genomen moeten worden!
Maar ik ben dan wel van mening om eerst naar de mogelijkheden te kijken zet de plus en de min punten naast elkaar en zie dan wat je beslist!
Over letterlijk nemen en nuanceren.......je hebt het over HEREN maar ik ben nog altijd een dame!

Respond to this message   

Oops ... 't is een dame

September 23 2002, 9:14 PM 

Haha, sorry Tygo. Vond mijn vergissing op zich wel grappig.
Tuurlijk mag een ieder een mening geven en gezien je laatste post, zitten we op katten/dieren gebied wel op het zelfde level. Geen probleem hoor.

Groetjes:-) ,
Cis

Respond to this message   
alfrun

Re: Oops ... 't is een dame

September 24 2002, 12:25 PM 

Ik ben ook een "dame" hoor.
En mijn poezen domineren het huishouden ook nogal.

Respond to this message   

Whatever ...

September 24 2002, 2:43 PM 

Sorry voor de vergissing DAMES!!!!
Maar blijf wel bij mijn standpunt betreffende uw heftig reageren. En als dat dan niet zo bedoeld is, wees dan wat aardiger naar elkaar zou ik zo zeggen.

Groet en excuus voor de verwarring (men moet niet zomaar aannemen is mijn eigen lesje hieruit)
Cis

Respond to this message   

Advies Suikerkat

September 22 2002, 4:57 PM 

Met vakantie is het beter voor een suikerkat dat hij/zij in zijn of haar eigen omgeving blijft want door stress kan de suikerspiegel erg gaan schommelen!
HEt beste is dus om iemand in huis te laten komen die op de kat past. Pension is ook een goed oplossing maar zoek dan een klein pension met niet meer als 10 katten waar veel aandacht en tijd voor de kat is en zo min mogelijke stressfactoren en natuurlijk een pension die om weet te gaan met een suikerkat!
Op vaste tijden voeren is natuurlijk moeilijk maar voor in de middag simpel op te lossen met een voerbak met een tijdklok die je in kan stellen op de tijd dat de kat moet/mag eten! Het is wel raadzaam om evt. 's middag brokken te voeren want dat is makkelijker houdbaar in de voerbak met klok! Als je brokken gaat voeren zou je met je dierenarts kunnen overleggen of het aan te bevelen is om R/D brokjes te voeren omdat daar wat minder koolhydraten in zitten (is eigenlijk voor dieren die af moeten vallen)
Heel veel succes!

Grxxtjes Tygo

Respond to this message   
Current Topic - Onze kat heeft suikerziekte, wie heeft dit ook?
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  
Find more forums on CatsCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  
Gratis kattenklimboom bij Hart voor Dieren: