Welkom op het 'oude' prikbord van De Kattensite

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  

Vragen bij het verkoopscontract van onze Britse Korthaar

July 19 2002 at 10:10 AM

Wij hebben onlangs een britse korthaar gekocht bij een fokker. We hebben een poes gekozen omdat we misschien ooit zelf een nestje willen.
De fokker in kwestie zei dat we de stamboom van het poesje pas kregen als de kat gesteriliseerd was omdat ze niet wou verkopen aan andere fokkers en omdat ze de lijn zuiver wilde houden. Ze ging akkoord dat we er één nestje mee zouden hebben en dat we ze daarna moesten laten steriliseren. Tot zover geen probleem, tenzij dat we de stamboom niet meteen kregen maar aangezien wij leken zijn, hebben we daar niet meteen een probleem van gemaakt.
In het contract staat nu dat de poes moet gedekt worden voor ze één jaar oud is en daarna moet gesteriliseerd worden. De fokker zei dat je een poes best zo snel mogelijk kan laten dekken omdat ze anders veel kans maakt om ziek te worden. Wij geloofden haar maar nu horen we van verschillende mensen dat een poesje eigenlijk nog niet volwassen genoeg is om op die leeftijd kittens te krijgen.
In het contract staat ook dat de fokker de dekkater mag kiezen en dat ze de eerste nestkeuze heeft en dus een kitten gratis (!) krijgt uit het nestje. Meer nog als de dekking door één van hun katers gebeurt, dan hebben ze zelfs recht op twee kittens, tenzij wij voor de dekking betalen.
Ook staat in het contract dat de fokker de stambomen voor de kittens zal aanvragen. Dat is logisch want wij kunnen de stambomen niet aanvragen aangezien we de stamboom van onze poes pas krijgen na de sterilisatie. Zij bepaalt met andere woorden wat er met de kittens gebeurt, want zonder stamboom geraak je ze toch niet kwijt.
Bij het lezen van het contract heb ik verschillende keren gevraagd of al die zaken normaal waren en de fokker vertelde mij dat dit altijd op die manier gebeurde.
Na contact met enkel andere eigenaars van raskatten, blijkt dit echter niet zo te zijn.

Daarom enkele vragen :
- gebeurt het vaak dat je de stamboom van een poes pas krijgt na de sterilisatie?
- tot welke leeftijd kan je best wachten met het dekken van een poes?
- is het normaal dat de fokker bij wie je een poes koopt, recht heeft op de eerste nestkeuze en een kitten gratis krijgt? Of zelfs twee als zij de dekkater leveren? Dat laatste daar kan ik nog inkomen maar het lijkt me toch niet logisch dat wij een poes kopen, er 600 € voor betalen en dan nog een kitten gratis moeten afgeven. Een kitten waarvan wij alle kosten zoals inenting, voeding en dergelijke, moeten dragen. Op die manier krijgen zij gratis een nieuwe dekkater of een nieuwe poes waar ze dan nog veel geld aan kunnen verdienen. Het lijkt me dan toch logisch dat ze alle kosten betalen voor de eerste twaalf weken van het kitten?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil gewoon het beste voor de poes en het is zeker niet de bedoeling om er winst op te maken, maar ik vind dat dit zaakje stinkt.

Zijn er mensen met gelijkaardige ervaringen of mensen die er meer over weten?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Groetjes

Koen Vanhentenrijck

Respond to this message   
AuthorReply

re contract

July 19 2002, 2:56 PM 

Hoi Koen.

om eerlijk te zijn krijg ik heir ook geen goed gevoel bij.

Wij hebben zelf twee brits kortharen (blauw) poezen en ze hebben nu beide een nest. We zijn bevriend met een fokker en we hebben ons redelijk in de fokwereld verdiept.

We weten dat er fokkers zijn die in het contract opnemen dat je niet met het kitten mag fokken, dit gebeurt alleen meestal met katers zodat de fokker geen concurrentie krijgt. Persoonlijk sta ik hier niet achter omdat ik vind dat de nieuwe eigenaar voor dat bedrag zelf moet bepalen wat je met je kat doet. Mar het blijft een overeenkomst tussen de fokker en de nieuwe eigenaar en als je daarmee akkoord gaat...

Wat betreft de poes, het verhaal over uitkiezen dekkater en eerste keus doet mij denken aan een uitzetpoes. Grote fokkers hebben een aantal uitzetpoezen omdat ze zelf nooit voor alle nestjes kunnen zorgen, maar ze willen wel veel kittens (errug commercieel dus). De fokker kan dan inderdaad de dekkater uitkiezen en een eerste kitten. Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe de afspraken dan zijn tussen fokker en eigenaar maar volgens mij hoef je dan de uitzetpoes niet te betalen en de dekking al helemaal niet. Daar krijgt ze immers 1e keus kitten voor. Ik weet ook niet wat er gebeurt met de "opbrengst" van de kittens. Als je wil kan ik misschien wel achterhalen hoe zo'n uitzetovereenkomst er normaliter uit ziet. Let wel: beide partijen moeten hier achter staan. De nieuwe eigenaar heeft dan relatief goedkoop een Brit en hoeft zich niet zorgen te maken over alle genetica en testen die bij een nestje komen kijken. Volgens mij draagt de fokker ook nog verantwoordelijkheid voor het vinden van niewue huisjes voor de kittens.

Wat er met jullie is "afgesproken" is volgens mij dus erg uitzonderlijk, helemaal omdat jullie helemaal geen uitzetpoes willen om haar zo maar te noemen.

Normaliter
- mag je zelf weten wat je met je poes doet (nestejs, etc.)
- krijg je gelijk je stamboom mee (bij onze vereniging Mundikat worden we zelfs eruit gezet als ze erachter komen dat we de stambomen niet direct meegeven...)
- de meeste fokkers raden aan een poes pas te dekken na 14 maanden...voor 1 jaar is naar mijn mening veel te vroeg
- 1e keus uit nest kittens wordt wel eens afgespoken met de eigenaar van de dekkater in ruil voor een gratis dekking

Het is jammer dat je het contract hebt getekend waarin dit allemaal is vastgelegd maar volgens mij is dit contract niet eens rechtsgeldig. Voor de rechtbank zou ze het niet winnen. Van welke vereniging ben je lid? Anders kan je daar contact mee opnemen om dit te regelen.

Mijn advies: word lid van een goede vereniging (Mundikat/Felikat: zijn strenge clubs die dit soort gedrag van fokkers niet tolereren). je moet sowieso lid zijn als je een nestje wilt want anders krijg je nooit je stambomen voor de kittens (er van uit gaand dat je voor het nest je stamboom krijgt). Zoek uit van welke club je fokker lid is en probeer via Mundikat/Felikat/club fokker het contract nietig te laten verklaren en de stamboom af te dwingen. ALs je voor 600 euro een poes koopt is ze van jou. Om eerlijk ze zijn vind ik 600 euro errug duur. Ik weet niet welke kleur/patroon ze heeft. Alle Britten kosten volgens mij rond de 350-400 euro, alleen tabby's zijn duurder (Whiskat katten) maar dan nog 600 euro...

Laat me weten hoe het afloopt en mail me gerust voor extra informatie. Ik ga graag voor je op zoek want dit soort fokkers mogen van mij van de aardbodem verdwijnen.

Groetjes Maaike

Respond to this message   

uitzetpoes?

November 9 2002, 10:24 PM 

Hallo,

Ik lees dit nu, en inderdaad is dit geen zuivere koffie.
Verder heb ik van dit soort dingen ook niet veel verstand, ik wil eigenlijk vragen hoe dat zit met een uitzetpoes.
Ik heb nl. een kitten erbij maar dat gaat totaal met mijn oudere poes. Ik heb een kleine cattery, en dit kleintje is een erg mooi en lief poesje. Nu heb ik mensen een gratis kitten beloofd, aangezien zei de normale prijs niet kunnen betalen. Nu zit ik te overwegen om het kleine poesje eventueel aan deze mensen te geven met de vraag of zei er een nestje mee willen nemen op mijn catterynaam. maar zoals ik al zei ik heb dit nooit aan de hand gehad, en had het ook liever niet gehad. Maar deze mensen zouden dit katje ook graag willen, dus dat is niet zo'n punt, maar ik vind dat je alles toch wel op papier moet zetten om geen problemen te krijgen later evt.

Dus als jij meer info hebt over hoe dit gaat, graag!!

Groetjes, Astrid

Respond to this message   

correctie

November 9 2002, 10:26 PM 

De tekst moet uiteraard zijn, dat het niet! gaat met mijn andere poes, anders was er niks aan de hand ;-}

Respond to this message   
Rolanda

Re: Vragen bij het verkoopscontract van onze Britse Korthaar

November 10 2002, 9:27 AM 

Hallo, ik heb dus geen raskatten, maar ik vind dit verhaal een heel vreemd verhaal, stamboom pas na de sterilisatie?
Ik ben nu wel bezig met een rashondje, is heel wat anders, maar die fokker vraagt het stamboom aan, wanneer de pups iets van 4-5- weken oud zijn.
De pup is nu net 1 week, dus binnen die weken kan er nog van alles gebeuren.
Ik heb wel alle papieren en stambomen na gekeken van het nest.
Zelf had ik ooit een kitten-nest, maar de poes raakte zwanger na haar 2de krolsheid.
Dus als je uitrekend, haar 1ste krolsheid was plm met 8-9 maanden, dus ik denk dat dat een uitgangs punt kan zijn.
Verder moeten fokkers toch aangesloten zijn bij een of andere instantie?? misschien kan je daar verder informeren en een voorbeeld contract aan vragen??
Verder succes!
Groetjes Rolanda

Respond to this message   

VREEMD VERHAAL ?!

November 10 2002, 11:30 AM 

Het enigste wat u kunt doen is gewoon de kat op een leeftijd van 9 maanden laten steriliseren en geen nestje laten krijgen om diverse problemen te voorkomen!
Het is in de fokkerij inderdaad gebruikelijk als met 1 van hun dieren verder gefokt wordt dat zij eerste keus hebben uit het nest.
1 tip voor iedereen die nog een dier aanschaft via een fokker LEES heel goed de KLEINE LETTTERTJES VOOR DAT JE TEKENT!
Ik zou als ik u was contact op nemen met de rasvereniging kijken of de fokker daar bekent is en of zij iets kunnen ondernemen?

Succes!

Respond to this message   
Patricia

Stamboom hoort bij kat.

November 12 2002, 2:04 PM 

Beste Koen,

Ik vind het maar een raar verhaal. Je hoort de stamboom gewoon te krijgen, dit hoort namelijk bij jouw kat! Bij welke vereniging is deze fokker aangesloten? Ik zou er daar zeker even melding van maken, misschien kunnen zij je helpen. Sommige verenigingen tolereren dit soort gedrag ook niet van aangesloten fokkers, volgens mij.

De tante van mijn man fokt britkorthaar en ik heb veel met haar gesproken over fokken e.d., maar zulke rare verhalen heb ik nog nooit gehoord.

Houd je ons even op de hoogte?

Succes,
Patricia.

Respond to this message   
Current Topic - Vragen bij het verkoopscontract van onze Britse Korthaar
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  
Find more forums on CatsCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  
Gratis kattenklimboom bij Hart voor Dieren: