Welkom op het 'oude' prikbord van De Kattensite

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  

Nieuw katje bij 2 oudere katten

August 8 2002 at 12:13 PM
Ine 

We hebben een nieuwe katin van 3 maanden oud geadopteerd, en onze 2 oudere (gecastreerde) katers zijn daa niet zo blij mee. Ze lijken schrik te hebben van het katje, ze willen altijd terug naar buiten en ze gedragen zich abnormaal. Wanneer het katje te dicht komt, beginnen ze te grommen en te blazen. Ik probeer ze soms in dezelfde kamer te zetten en de 2 oudere katten evenveel aandacht te geven maar ze lijken ook op mij boos te zijn. (Ze miauwen gemeen als ik ze wil aaien) Heeft iemand een tip?

Respond to this message   
AuthorReply
Annemieke

Nieuw katje bij oudere katten

August 8 2002, 8:42 PM 

Hoi Ine,

De oudere katten zullen natuurlijk moeten wennen aan de nieuwkomer. Zij zullen deze als een indringer zien. Zij willen natuurlijk ook laten zien wie er de baas is. Dit kan gepaard gaan met blazen, grommen en
enkele stoeipartijtjes. Verwacht niet dat de katten in één dag aan elkaar gewend zijn. Dit proces kan wel even duren.

Geur is voor katten zeer belangrijk. Je kunt proberen een beetje parfum of eau de toilette wat je zelf gebruikt op de vacht van de katten te doen.
Voor de oudere katten zal dit luchtje al bekend en vertrouwd zijn. Door ze allemaal een beetje naar hetzelfde te laten ruiken, zou het kunnen zijn dat
ze elkaar eerder accepteren. Wij hebben dit toen ook gedaan met onze katten. Of dit de reden was dat ze elkaar op een gegeven moment accepteerde, durf ik
niet met zekerheid te zeggen. Je kunt het in ieder geval proberen.

Voedsel is een andere goed middel om katten aan elkaar te laten wennen. Geef ze tegelijkertijd eten in verschillende bakken maar in dezelfde ruimte.
Terwijl de katten aan het eten zijn, schuif je de bakken dichter bij elkaar. Wanneer ze klaar zijn met eten, zullen katten zich altijd wassen. Hoe
dichter ze bij elkaar zitten hoe meer kans er bestaat dat ze elkaars vacht zullen wassen.

Belangrijk is ook dat elke kat evenveel aandacht krijgt. Als je de nieuwkomer meer aandacht geeft dan zal het gewenningsproces alleen maar
langer kunnen duren.

Het wennen aan elkaar heeft z'n tijd nodig. Het is wel verstandig om ze nog niet alleen te laten met elkaar totdat je het gevoel hebt dat het enigszins
klikt. Wij hebben zelf de situatie ook aan de hand gehad. In maart kregen wij er een kitten van 8 weken bij en wij hadden al een kater van 10 maanden.
In het begin was het doodeng en durfden wij ze niet alleen te laten. Het verschil in grootte (formaat kat) was wel erg groot. Bij ons was de situatie
alleen andersom. De kleine was continue aan het blazen en grommen naar die grote. Na een paar dagen hadden ze elkaar min of meer geaccepteerd. Het heeft wel een paar weken geduurd voordat wij ze echt alleen lieten voor een paar uur.

Ik hoop dat je aan bovenstaande iets hebt.

Groetjes,
Annemieke

Respond to this message   

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  
Find more forums on CatsCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  
Gratis kattenklimboom bij Hart voor Dieren: