Welkom op het 'oude' prikbord van De Kattensite

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  

Katertje laten steriliseren

August 20 2002 at 1:28 PM

Wij hebben nu 3 kittens, 2 katertjes (Noorse Boskat en Europese korthaar, resp. 10 en 13 weken oud) en 1 poesje (Noorse boskat, 9 weken oud) ... het zijn allemaal schatjes

Er komt natuurlijk straks een tijd dat ze geslachtsrijp worden, wij hebben geen intensie in een nestje en we willen ze dus allemaal laten "helpen" ... wat zijn de leeftijden dat we ze veilig kunnen laten "helpen" ... ik weet dat als het te vroeg gebeurt dat ze dan problemen krijgen met hun hormonenhuishouding en dat willen we natuurlijk niet.
Zijn er straks problemen die op kunnen treden omdat ze geslachtsrijp zijn voordat ze geholpen kunnen worden ????

Alvast bedankt !!!!

Respond to this message   
AuthorReply
Marieke

steriliseren

August 20 2002, 2:25 PM 

het probleem waar je nu tegen aan kunt lopen is dat je poes gedekt wordt door een katertje en dat moet je voorkomen aangezien het poesje dan te jong is en je geen nestje wilt. Je kittens kunnen eerder geslachtsrijp zijn dan je denkt. Katers kunnen eventueel gaan sproeien als ze geslachtsrijp zijn maar een castratie wil dit vaak verhelpen.

Katten kunnen geslachtsrijp zijn vanaf een maand of 5. Katers kunnen ookal vanaf die leeftijd gecastreerd worden. Er zijn zelfs landen waar ze het vanaf 10 weken al doen.... Naar wat ik heb begrepen heeft een castratie op vroege leeftijd geen consequenties. Wat een andere optie is, de poes vanaf een maand of 4 op de pil zitten om zwangerschap te voorkomen.

Het beste kan je contact opnemen met je dierenarts om te overleggen op welke leeftijd je ze kan castreren en welke maatregelen je moet nemen om zwanegrschap voor die tijd te voorkomen.

Respond to this message   
anita

Re: Katertje laten steriliseren

August 20 2002, 2:26 PM 

Ik heb net de assistent van de dierenarts gesproken voor mijn kittens en zij vertelde: de kater kan als hij 6 maanden is en de poes als ze 10 maanden is. Vanaf 5 maanden kunnen ze al geslachtsrijp zijn, dus het is noodzaak om de poes de poezenpil dan te geven. Ook al zijn daar heel veel nadelen aan verbonden. Tenminste dit is wat zij vertelde... Als er andere informatie is hoor ik dit ook graag!!!

Groetjes, Anita.

Respond to this message   
Current Topic - Katertje laten steriliseren
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  
Find more forums on CatsCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  
Gratis kattenklimboom bij Hart voor Dieren: