Hallo,
Ik heb net een jong poesje van drie maanden en al is het beestje best stoer en groot voor zijn leeftijd, toch knijp ik hem en beetje voor mijn buurkat. Die is namelijk groot, sterk en aggresief (alleen tegen katten) en heeft hij al een aantal poesen het ziekenhuis in geschopt. Ook heeft hij eerder een klein jong en ziek poesje te pakken genomen. Zou hij dat ook doen bij een gezond jong katje? En wat is de beste aanpak om hen bijvoorbeeld vriendjes te laten worden? of om hen aan elkaar te laten wennen? Moet ik wachten met de confrontatie totdat de kleine volgroeit is? Al laat ik hem nu wel elke dag even naar buiten, in mijn aanwezigheid) Het toekomstig terrein van die kleine van mij was/is het terrein van de grote boze buur.
Als iemand ideeën/ervaring of tips hierover heeft, zijn deze zeer welkom, Bedankt Primus
Hoi,
Misschien moet je eens met je buren(eigenaren van de gevaarlijke buurkat)eens een vriendelijk gesprek aangaan over hun tijger.Wellicht dat zij ook eens in de gaten houden wat hun dier uitspookt.Ik hoop dat het wat uithaalt en dat jij je kat met een gerust hart naar buiten kan laten gaan. groetjes Joke
Dit struikelblok heb ik ook gehad met mijn 2 jonge katten, ze zijn nu 4 maand oud, en zelfs nu huppel ik af en toe als een moederkloek achter ze aan.
Wij hebben 2 joekels van overbuurkatten, en nog een paar minder grote achterbuurkatten en ga zo het blokje maar om.
Nu had ik mijn ukkies eerst achter het gaas, maar die klommen daarop, bij de buren, die een minidobermanneke hebben die het niet echt heeft op katten, dus maar weer naar binnen.
Maar naar verloop van tijd, begon ik me toch aan de gaas te ergeren en heb het er maar afgehaald.
De katjes los, en tot mijn grootste schrik, vlogen ze alle kanten op!! En er maar achteraan vangen, stel dat die grote kat eraan komt en blablabla.
Tot dat de zwarte grote buurkat, uit de bosjes kwam zetten en een joekel van een sprong nam, en ik maar denken, die is er geweest, maar de kleine ging op zn rug (laten zien dat ie weet dat ie kleiner is, en onderdanig, zodat de kat niet denkt dat ie een tegenstander voor zich heeft) liggen en maar blazen, waarop die kat wegliep.
Waarop mijn drommels er toen ineens erg leuk achteraan sjouwden, en de andere grote kat aan het achterste gingen ruiken, waarop ze allebei een zachte tik kregen.
En daarop verder door de buurt, tussen alle andere katten hun weggetje redelijk hebben gevonden.
Af en toe komen ze nog wel erg hard de bocht om t huis binnen rennen, dan wordt het ze nog steeds wat te veel, maar op zich gaat het nu wel goed.
Dus ja, ik zou als ik jou was, met je buren gaan praten of bij je katje blijven, en als de kat aanvalt de kat laten schrikken of met een plantenspuit bespuiten.
Of je doet je katje in een box, en laat beide partijen ruiken.
En anders kun je inderdaad het best wachten tot jouw bengel wat ouder is en beter opgewassen tegen zon enge kat.