Sinds een jaar woon ik voor werk en studue in de Verenigde Staten. Nu ik de afgelopen maanden op zoek was naar een katje, viel het me op dat veel opvangadressen me geen katje wilden laten adopteren als ik het ook naar buiten liet gaan.
Volgens de mensen van veel kattenopvang hier leven katten langer als ze binnen blijven, en is het beter voor hun gezondheid. En sommige baasjes laten hun beestjes zelfs 'ontnagelen'!
Nu woon ik in een rustige straat, in een vrijstaand huis met tuin. Onze andere kat gaat vrolijk in en uit door het kattenluik. Ik weet dat het een risico is om ze naar buiten te laten gaan, maar wil dat mijn jonge katertje (9 weken oud) straks niet onthouden.
De katten die ik in Nederland kende gingen vrijwel allemaal naar buiten, zolang ze niet op 10 hoog woonden. Is het in Nederland tegenwoordig ook al zo geaccepteerd om katten binnen te houden? En ze te ontnagelen?
Nee, de meeste katten gaan in Nederland nog steeds naar buiten. Het is aan het baasje om dat te beslissen. Natuurlijk, als je langs de A12 woont is het niet aan te raden, maar als je zoals jij woont, dan lijkt me dat de ideale situatie om een kat lekker naar buiten te laten gaan.
Of ze ouder en gezonder worden door ze binnen te houden, lijkt me niet, tenzij ze niet gecastreerd/gesteriliseerd worden of korter leven door een ongeluk of zoiets. Een kat is natuurlijk nog altijd een roofdier, die het best in zijn element is als hij naar buiten kan.
Ontklauwen/ontnagelen wordt in Nederland door alle dierenartsen sterk afgeraden. Ik begrijp ook niet echt wat hier de gedachte achter is. Een kat heeft al geen duimen om iets vast te kunnen pakken. Om nu ook nog zijn nagels te laten trekken, lijkt me eerder wreed en degradeert een kat tot een meubelstuk.
Nee, als je kat(ten) geen onmiddelijk gevaar lopen, zou ik ze lekker naar buiten laten enne... de nageltjes eraan laten zitten
Je noemt hier een gegeven waar ik zelf de laatste tijd ook erg mee worstel.
Het is een overduidelijk feit, dat katten, wanneer binnenshuis gehouden, in principe langer leven. Dat is ook logisch omdat ze natuurlijk minder gauw met virussen/infecties/verwondingen in aanraking komen.
Je zou zeggen dat de keus dan simpel is nietwaar?
Maar ergens onthoud je de kat van een natuurlijke levenswijze.
De laatste tijd heb ik met mijn dieren erg veel gezondheidsproblemen simpel door het feit dat ze sinds 3 maanden naar buiten mogen -ben van een bovenwoning naar een bendenwoning met tuin verhuist-.
Ik heb er nu 2 kittens bij en ben als de dood voor het moment dat ik ze ook in de tuin zal moeten laten. Vandaar dat ik toch aan het twijfelen ben of ik dat wel zal doen tzt.
De volwassen kat moet nu wegens ziekte binnenblijven en ik merk dat het heeeeeeeel moeilijk is hem nu alsnog binnen te houden. Hij klaagt en zeurt dat je er een punthoofd van krijgt. Dat komt natuurlijk doordat hij zich, nu hij zich wat beter gaat voelen, te pletter verveelt.
Twijfels blijven dus.
Mijn man zegt dat we ze (zeker als straks de lente weer begint) niet binnen zullen kunnen houden. Er kan ook altijd wel eentje wegglippen. Boef is zelfs in staat om uit het raam van de 1e etage, de tuin in te springen. Kan dus niet eens meer zonder (stevige)hor de ramen openzetten.
Tja, wat te doen.
Ik weet het eigenlijk ook niet zo goed meer. Ik ben heel erg benieuwd naar de andere reakties.
Oh ja, nog een ding, zelf ben ik erg tegen het ontnagelen. Zoiets is bij mij Out Of The Question.
Mijn mening is dat wanneer je een kat neemt, je de nagels er vanzelfsprekend bijneemt. Die horen bij een kat. Daar klimt hij mee en houdt zijn/haar evenwicht. Ik besef me terdege dat er veel mensen zijn die de nagels bij de dieren laten knippen en die stapelgek zijn op ze, maar als je motivatie daarvoor is dat ze dan niet aan je meubilair kunnen krabben, denk ik dat je dan toch beter af bent met een dier dat het "probleem scherpe nagels" niet heeft.
Antwoorden hebben elkaar zo te zien gekruist.
Ze hebben zo'n beetje dezelfde strekking.
Ik heb een vraagje, wanneer ik een posting zet en op verzenden klik, krijg ik een errormelding dat het forum niet bestaat of dat de url incorrect is. Is dit een tijdelijk iets? Ligt het probleem aan mijn kant of zijn er probleempjes?
Ja, ik kreeg hetzelfde toen ik bovenstaande bericht wilde posten. Dit is tijdelijk (waarschijnlijk weer eens technische problemen bij Network 54 waar dit prikbord gehost wordt) en zal later weer weg zijn.
Als er zoiets gebeurt en je hebt net een bericht van 5 A4-tjes geschreven klik je op VORIGE, markeer dan je geschreven bericht, druk Control-C en open het bericht waar je op reageerde opnieuw. Je hoeft dan je bericht alleen maar even in het nieuwe bericht te plakken (met Control-V).
Het blijft behelpen, maar alles is dan beter dan je hele bericht weer opnieuw te verzinnen
Het zal heel moeilijk gaan een kate binnen te houden, vooral als je beneden woont en ook nog een tuin heb.
Ik woon op een etage met een reuze balkon, zelfs daar willen mijn katten iedere dag weer op.
Natuurlijk is dat dan een beschermt terrein, tot zo ver en niet verder.
Maar vooral als het zonnetje schijnt en het lekker weer is..lijkt me reuze moeilijk dan.
Denk dan dat je beter je kat(ten) naar buiten kan laten gaan, wanneer je er zelf oog(voor zover het mogelijk is) op kan houden.
En wanneer je weg bent, de katten binnen!
En denk dat je zelf wel weet, of het in je omgeving gevaarlijk is, bv druk weg verkeer ofzo.
En ontnagelen?? Niet doen..katten horen hun nagels te krabben aan een boom of klimpaal..en stel je eens voor ,je kan niet meer terug vechten tegen een andere kat?die je bv aanvalt..want vechtende katten zijn er wel hoor.
Knippen, doe ik alleen bij mijn kater Rambo..de puntjes dan, maar dat is omdat zijn nagels erg lang zijn en daar heeft hij zelf alleen maar last van met lopen, verder krabt hij zich maar raak hoor...aan de klimpaal dan.
ik houdt mijn katten wel binnen, omdat er een aantal grote vechtjassen wonen rond ons stulpje. Zo af en toe mogen ze de hele dag naar buiten, als ik er maar bij ben.
STraks als t winter word, zullen ze (hoop dat t gaat sneeuwen) hun eerste sneeuwbui meemaken, ik kan haast niet wachten om dat te zien, en als t weer super lekker weer is, en ze zijn dan al een stuk groter kan ik ze waarschijnlijk toch niet elke dag binnenhouden en mogen ze dan naar buiten, omdat ze dan (hoop ik) hun mannetje wel aardig staan.
Ik kan helaas geen kattenluikje nemen, want de buurtkatten proberen alvanaf dat ze de kleintjes voor t raam zagen zitten naar binnen te komen om te gaan ruiken etc...
Dus ik moet zien hoe ik dat op ga lossen, maar goed dat zie ik dan wel, nu hebben ze er op zich niet eens behoefte aan, want binnen is t overal speelgoedjes etc, waar ze mee ravotten en ze hebben ons en elkaar .
Dus ja, ik houdt ze niet elke dag binnen, maar dat kun je ook niet maken of wel?? En zolang ik ze binnen kan houden, doe ik dat tot ze groot genoeg zijn
Hoi
Ik heb ook drie kittens en ze willen heel graag naar buiten, nu heb ik ze de eerste maanden aan een tuigje naar buiten gedaan en een plezier dat ze hadden.
Nou moet je daar wel bijblijven want ze raken nog wel eens in de knoop. Nu zijn ze zes maanden en heb ik ze gisteren laten chippen dus vandaag mogen ze voor het eerst los naar buiten, spannend hopen dat ze weer terugkomen. Ik heb ook geen kattenluik ik hoop dat ze leren te mauwen als ze naar binnen willen
veel succes met je kitten
Ontnagelen is dierenmishandeling! Als mensen bang zijn voor hun meubels moeten ze maar geen huisdieren nemen. Een kat heeft z'n nagels nodig om zich te kunnen verdedigen. Voor meer info vraag dit na bij de dierenbescherming.
Met mijn 2 katten wandel ik elke dag (aan een tuigje). Ik woon in een bovenwoning, maar ik wil uiteindelijk graag een tuintje hebben, dat ik helemaal af ga zetten zodat ze wel naar buiten kunnen, maar de buren niet lastig vallen, niet onder een auto terechtkomen of ziektes oplopen van andere katten.
Dat lijkt mij dus enig...Linda, wandelen met de katten aan een tuigje..ik zie hier ook wel eens katten, die lopen mee met hun baasje, de hond uit te laten..enig gezicht vind ik dat.
Ik weet alleen niet of mijn katten dat zullen doen, heb je ze vanaf kleins af aan aangewend ofzo?
Die van mij komen dan zowiezo al niet op straat, en tja met 6 katten lopen lijkt me wel een gewaar wording.
Maar alsnog ..ik kijk er graag naar, hoe die katten zo als vanzelfsprekend gewoon meelopen.
Vroeger had ik dan wel een kat, die bracht mn dochter naar school en haalde haar af, nou hoefde hij geen weg over te steken hoor en de school was om de hoek, maar alleen dat was al zo leuk.
Nou succes verder
groetjes
Rolanda
Dankjulliewel voor de antwoorden.
Elmo gaat strakjes lekker naar buiten, als ie wat ouder is en groot genoeg om naar het kattenluikje te springen, gelukkig kan hij nu nog niet zo hoog springen. Zijn nageltjes zijn inderdaad scherp, maar we hebben 1 bank die daar goed tegen kan, tiendehands dus prima krabpaal voor de poezebeesten.
Groeten uit de VS!
Fijn dat deze nederlandse site bestaat, als nieuw poezebeestenbaasje ben ik er enorm blij mee!
Ook wij zijn als de dood dat onze katten gegrepen worden door auto's. Toch willen wij ze graag naar buiten in de tuin laten. Nu hebben wij iets gevonden in kattenschrikdraad.
Dit is zoals het al zegt draad met stroom erop ( hele lichte variatie) Je hangt het aan de bovenkant van je schutting. Doet de stekkert van het apparaat erin. Je houdt eenmalig de kat ertegen aan ( best wel even zielig maar het moet wel en het helpt) De kat krijgt lichte tik en wil vervolgens zo ver mogelijk weg blijven van dat draad. Oplossing!!!! de kat blijft veilig in de tuin. Helaas moet je sommige eigenzijze katten er meerdere malen tegenaan houden voordat ze het snappen, maar onze katten hofde maae 1 keer en genieten nu van een grote tuin zonder verkeer.
Te koop bij Welkoop en andere dierenzaken onder de naam Schutting en voiliere set.
Ik zou je willen vragen om het eerdere voorval nu te laten rusten. Het is mogelijk dat een bericht anders wordt geïnterpreteerd dan was bedoeld. We zijn allemaal volwassenen en ik hoop dat ieder er ook zo mee om kan gaan.
Wanneer je toch met een onbevredigd gevoel blijft zitten, raad ik je aan om eventuele woordwisselingen privé via de e-mail op te lossen en niet ons prikbord hiervoor te gebruiken.
Weet je wat het is? Ik kan het prikbord gemakkelijk zo instellen dat iedereen zich moet registreren en inloggen, alvorens een bericht op het prikbord te zetten. Op die manier kan ik dan ook een 'zwarte lijst' maken, zodat ongewenste bezoekers niet worden toegelaten. Maar voordat ik tot zulke (eigenlijk onnodige) maatregelen kom, wil ik eerst graag proberen of we het niet als volwassenen kunnen oplossen, zonder dat een discussie uitmondt in een oeverloze scheldpartij waar niemand op zit te wachten. Het is toch prettig als een nieuwe bezoeker direct een bericht kan plaatsen zonder zich te hoeven registreren, niet?
Dat inloggen behoeft inderdaad niet nodig te zijn.
Dergelijke voorvallen zijn mijns inziens zo incidentieel, dat "harde maatregelen" zoals het verplicht registreren (voorlopig) niet nodig is.
Groetjes,
Cis
PS mag ik een kleine suggestie doen?
Ik zie wel eens berichten, zoals die van "BonsaiKitten" dus al meerdere keren geplaatst zijn. Is het dan niet handiger te vragen om via een thread verder te gaan en de ander te "sluiten" dit om te veel dubbele items tegen te gaan?
Sorrie als ik me hier al te veel mee bemoei ....
This message has been edited by WebmasterKS on Oct 19, 2002 12:57 PM
Met dit prikbord is het helaas zo, dat ik niet elk bericht kan verwijderen. Een bericht aan het einde van een thread kan wel, maar eerdere berichten in een thread verwijderen heeft tot gevolg dat ook de latere berichten in een thread worden verwijderd.
Uiteindelijk worden alle berichten wel een keer verwijderd. Misschien is het je opgevallen dat er nooit meer dan 10 pagina's met berichten op het prikbord staan?
Dat zijn voornamelijk berichten waar nooit op gereageerd is of waar in ieder geval de laatste aantal maanden niet op gereageerd is.
Ik vraag mij trouwens af of mensen überhaupt wel eens verder dan pagina 1 kijken, maar dat kan ik niet zien
Het laten staan van het bericht over de Bonsai-kittens zal misschien anderen ervan weerhouden om weer zo'n bericht daarover te plaatsen.
Daarnaast krijgen wij op De Kattensite erg veel vragen binnen, waaronder veel van deze meldingen. En ondanks dat we alle vragen serieus en persoonlijk beantwoorden, is het antwoord op de Bonsai-kittens bijna een standaardbrief geworden