Ik krijg over ander halve week een kitten in huis, een katertje. Ik wil zoveel mogelijk tutten met het beestje dat hij later niet tegen stribbeld. Dus kammen, borstelen nageltjes en oortjes schoonmaken. Maar ik weet niet hoe het met het wassen van kittens gaat. Wat voor shampoo kan ik gebruiken en hoevaak mag ik de kitten wassen enz. Wie kan mij opweg helpen?!?!!? Klopt het dat de vacht van een kat gaat stinken als je hem wast? Ik heb ooit eens gehoord dat de vacht gaat stinken omdat je een bepaalde huidvet verwijderd????
Hai Sabine, gefeliciteerd met je kitten.
Het is beter om de kitten nog niet echt te wasen, idd voor het beschermlaagje op hun huid, verder wassen ze zich zelf.
Wil je toch gaan tutten, begin eerst gewoon met een iets vochtig washandje of doekje, zonder iets van zeep ofzo.
En natuurlijk niet te nat he, gewoon net alsof je hem er mee insmeert.
Als hij het leuk begint te vinden gaat hij vanzelf knorren.
Dus gewoon met iets vochtigs, dan went hij er langzaam wel aan, vies is hij niet, dat verzorgt hijzelf wel.
En zo kanje het ook met kammen en borstelen doen, gewoon heel langzaam aan laten wennen en heel voorzichtig natuurlijk , maar dat wist je al.
Speciale katten shamppo kanje kopen, maar lijkt me beter daar mee te beginnen als hij volwassen is.
Veel tuttel plezier hoor.
Rolanda
Ik ben er voorstander van om een kitten niet te wassen... Ze wassen zichzelf en mocht het echt een keer nodig zijn omdat hij/zij bijvoorbeeld in modder of iets dergelijks heeft gelopen kan je dit alsnog doen.
Mocht je het toch willen doen neem dan een hele zachte, milde shampoo; zwitsal babyshampoo of vraag aan je dierenarts welke shampoo je moet gebruiken.
Hoi Sabine, aller eerst van harte met je kitten, hartstikke leuk hoor.
Wij krijgen hier over 6 weken er oo een kleine bij een noorseboskat katertje. Oortjes nakijken neusje en oogjes schoonhouden en borstelen. Maar om nou "echt" te gaan lopen tutten met een katje dat zie ik nou niet helemaal voor me hoor want het is nou geen barbiepop die je aankleed of whatsoever :D ik wens je toch in ieder geval veel plezier met je aanwinst!!
whaha nou die van mij zien mij al aankomen, die zouden het echt niet pikken!! maar borstelen vinden ze heerlijk, daar gaan ze wel voor liggen.
Ik weet ook niet wat voor kat sabine krijgt, misschien wel 1 die extra verzorging nodig heeft??
Maar ach...betuttelen laten katten ook alleen maar toe als ze het leuk vinden, zijn toch eigenzinnige beesten ,laten zich echt niet van alles aansmeren als ze het niet willen.
Maar mijn schoonzus had een kat, die wilde persee ook douchen wanneer de kinderen gingen douchen.
Dus straffen met de plantenspuit hielp dus helemaal niet, die vond het juist leuk al die waterstraaltjes.
Maar inderdaad Sabine, kittens wassen zich zelf al..en lukt het met tuttelen zoals jij het noemt, zolang hij het maar wel leuk vind!!!
groetjes
Rolanda
Je kan een kat zeer zeker wassen zonder problemen, en hoe jonger je ze er aan went hoe beter. Niks geen babyshampoo, maar bij de dierenwinkel kattenshampoo kopen. Bijvoorbeeld van Jean Peau en dan de universeel shampoo om mee te beginnen.
Wij hebben zelf 10 katten en als er bij ons een kitten bij komt dan raken zijn voetjes de vloer niet voordat het helemaal is gewassen. Het heeft namelijk nog de geur van het ouderlijk huis bij en wordt beter door de andere katten geaccepteerd als het een neutrale geur heeft. Verder kan het geen kwaad want ze hebben altijd nog bepaalde bacterieen bij van het ouderlijk huis en die verwijder je dan ook op die manier. Natuurlijk nooit helemaal want dan zou je het kitten met Betadine shampoo moeten wasssen, maar ik wil maar zeggen dat je een kitten gerust kan wassen. Droog het wel goed af, zorg ervoor dat er GEEN water in de oortjes loopt en laar het in een warme tochtvrije ruimte opdrogen en gebruik shampoo bestemd voor katten!
Het is daarna moe (want uiteindelijk heeft het dit nog nooit meegemaakt) dus leg het dan op een lekker droog en warm plekje en laat het lekker slapen.
Heel veel succes ermee, maar gebruik altijd de goede spullen voor je kat (dus geen mensenshampoo) let erop dat het water niet te heet is en zorg dat het tochtvrij kan drogen.