Een vraagje: heb sinds een aantal maanden een lieve 1 jarige kater uit het asiel gehaald. Het gaat goed met 'm en hij lijkt 't naar zijn zin te hebben. We geven veel aandacht en spelen ook veel met 'm. Ik zit erover te denken om er nog een poesje bij te nemen. Voor ons, maar het meeste voor hem. Het lijkt me zo leuk als ze ook samen kunnen spelen, een kameraadje hebben om te likken en samen mee te slapen.... Mijn vraag: gaat 't allemaal wel zo makkelijk. Hij is natuurlijk nog jong en ik hoor heb wel gehoord dat als je bij een kater een poesje (van ook weer maximaal 1 jaar oud) aanschaft, dat het bijna niet fout kan gaan.
Toch zitten er genoeg katten/poezen in 't asiel die heel lief zijn, maar absoluut alleen geplaatst moeten worden.
Onze kater heeft maar een week in 't asiel gezeten en in die periode was hij bang voor andere katten. Daar moet wel bij vermeld worden dat hij daarvoor een jaar praktisch alleen op een flat had geleefd en in die week ook nog een gecastreerd is.
Ik wist dat ik wat kon vertellen wat jouw kan helpen maar ik heb niet echt ervaring.Ik ken wel iemand die een kater uit gewoon nestje heeft gehaalt en later daarbij nog een katertje heeft gedaan en die konden het prima vinden alleen is het niet hetzelfde als bij jou dus ik ben bang dat je hier niks aan hebt.Sorry
Groetjes Annet
Ja, het vaak goed als je een kitten bij een kat zet, omdat er dan nog geen sprake is van enige rivaliteit. De vraag is natuurlijk, heb jij een kat die bij andere katten kan? Het feit dat hij in het asiel bang was van de andere katten zegt niet zo heel veel, omdat een kat daar in 1 week niet echt zijn draai kan vinden, en al helemaal niet omdat hij daarvoor een jaar lang alleen op een flat zat.
Ik zie eigenlijk twee dingen:
Of je hebt nu een kat die het prima alleen kan rooien en misschien wel gelukkiger is met jullie als huisgenoten (waarschijnlijk kun je aan zijn gedrag wel merken of hij een andere kat mist, doordat hij erg stil is en niet tot spelen te brengen is).
Of je hebt een kat die zich onderwerpt als het nieuwe kitten opgroeit, wat natuurlijk niet direct hoeft te betekenen dat hij dan ook ongelukkiger is, omdat er bij katten nu eenmaal hiėrarchie bestaat.
Kortom, het blijft natuurlijk gokken, maar je moet maar eens op zijn gedrag letten over een periode.
Bedankt voor je reactie. Bas (onze kat) is absoluut niet stil en speelt juist heel graag. Toch lijkt hij soms wel een beetje verveeld. Ik heb nog verder geen ervaring met katten, dus weet niet of een maatje echt nodig is. Heb het idee dat katten het sowieso vaak goed alleen kunnen rooien.
Dat maakt het juist zo lastig. Kijk, in principe vinden wij het prima 1 kat. Maar omdat ik soms bij vrienden zie hoe leuk katten het met elkaar kunnen hebben, zet dat je aan 't denken. Ik denk dat Bas echt wel gelukkig is in z'n eentje, maar wellicht nog gelukkiger samen met een ander.
Afijn, ik weet dus niet zo goed wat ik moet. Ga er nog maar weer eens over nadenken.
Het lijkt mij reuze gezellig voor hem 1 erbij, en ze moeten toch altijd even aan elkaar wennen.
Hij is ook nog jong,lijkt me hartstikke leuk voor hem.
Ik begon (oooooit heel lang geleden), met 1 kat, Mickey.
Die had ik 2 jaar en vond een 2de katje erbij voor hem(en voor mij) ook heel leuk.
Ik had toen Bobo erbij genomen, was een kleine kitten van 6 weken oud.
Blazen, blazen en blazen de eerste paar dagen, maar zijn uiteindelijk de allerbeste vriendjes geworden.
Mickey overleed op zn 14de jaar en ik hield Bobo over, helemaal alleen, 12 jaar oud.
Mowgli erbij gehaald vanuit de kittenopvang...het zelfde verhaal,
Kisha erbij genomen, een lief poesje die letterlijk uit de vuilnisbak komt....het zelfde verhaal.
Daarna kwam man lief met Rambo thuis, een pikzwarte stoere kater.... hetzelfde verhaal.
Uiteindelijk was Bobo later ook overleden,maar hij heeft nog wel een paar jaar van zijn vriendjes en dinnetjes genoten.
Hij was hun grote vriend, waste hun schoon en sliep met hun.
Tja en nu?? heb het nu wel bij 6 katten gelaten, vind het wel welletjes nu:)
Ha, leuk om zo'n verhaal te horen. Ja, ik kan me eigenlijk bijna niet voorstellen dat het niet zou werken met Bas. Hij is zelf zo'n ontzettende lieverd.
Maar goed, toch zijn er volgens mij ook genoeg katten die het juist heerlijk vinden alleen.
De komende weken ga ik er nog eens rustig over denken en als ik besloten heb, laat ik het jullie zeker even weten!