Wij willen een wat oudere asielkat aanschaffen, maar onze vraag is of we er 1 of 2 nemen. Het ligt natuurlijk ook aan de kat, maat mocht hij andere katten leuk vinden. Wat is dan beter voor hem? Ons lijkt het gezelliger voor hem, omdat hij dan gezelschap heeft als wij overdag werken of weg zijn.
Onze flat is niet al te groot en we hebben een klein balkonnetje.
Het belangrijkste is dat elke kat zich, als hij dat wil, in een ikamer kan terugtrekken. Bijv. de ene in de huiskamer en de andere in de werkkamer. Zo zitten ze niet continu op elkaars lip, als ze dat niet willen.
Verder zou het een goed plan zijn om twee katten tegelijk aan te schaffen, liefst twee die al bij elkaar zijn. Dan heb je de meeste kans op succes.
Allereerst erg leuk dat je hebt besloten een kat uit het asiel te halen
Volgens mij geef je zelf al het antwoord. Namelijk, wanneer je keuze valt op een kat die niet zo gecharmeerd is van andere katten in zijn omgeving, is het logischer het bij deze ene te laten en deze al je liefde en aandacht te geven.
Maar wanneer je keuze valt op eentje die andere katten wel gezellig vindt, is het logischer om er 2 te nemen. Misschien dat er 2 katten al samen zitten (in het asiel bv, of bij een particulier die van z'n dieren af wil) en het wel prettig vinden om bij elkaar te blijven.
Neem in ieder geval de tijd om ze goed te observeren, zo merk je toch best wel snel of jullie elkaar liggen.
Voor mezelf is het altijd een hele duidelijke zaak. Het "klikt" met een dier. Meestal is het nooit de kleur die ik zo graag wilde, maar door het "zieltje" die ik ontmoette, maakte de kleur niets meer uit. Dan wist ik dat ik deze ene mee naar huis moest nemen, simpelweg omdat hij/zij daar hoort
Misschien een beetje raar uitgelegd, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik ermee bedoel.
Houdt ook rekening met het feit of je veel of weinig thuis bent. Kinderen en andere dieren in huis. Wat verwacht je wanneer je een kat hebt.
Als laatste, oudere asiel katten hebben al een hoop ervaringen achter de rug. Deze kunnen positief of negatief zijn. Kortom laat je informeren over zijn verleden. Het zal je helpen later bepaalde gedragingen misschien te kunnen begrijpen.
Bedankt voor de tips.
Het gaat mij er eigenlijk om dat mijn toekomstige kat niet eenzaam is, als overdag werken. En of mijn flat genoeg ruimte kan bieden aan 2 katten.
Nou ja, eerst maar eens kijken welke lieve katten we tegen komen in het asiel.
Ik heb 2 katten in een klein flatje met mini balkon waar ze absoluut niet op mogen (woon 4 hoog).
Het gaat prima, overdag mogen ze in de woonkamer, slaapkamer en studeerkamer, hal en keuken en 's nachts mogen ze ook overal behalve de slaapkamer. Ze hebben het prima naar hun zin. Belangrijk is wel dat de asielkat geen penthouse is gewent. Waarschijnlijk is dit wel bekend bij het asiel.
ik heb 3 katten in een flat. gaat prima.
als er nou geen 'paartjes' in het asiel zijn, kijk dan of de twee gekozen katten het met elkaar kunnen vinden. zet ze bij elkaar en kijk hoe ze reageren.
Lijkt me heel gezellig, 2 katten en misschien vind je wel 2 die altijd al bij elkaar waren.
En op een flat??? Ik woon op 3 hoog met 6 katten.
In mijn vorige woning, had ik ook een mini balkon, die heb ik met gaas afgezet, en zij waren toch blij met even die frisse neus.
Mijn dochter woont in een 2 kamer app. met 2 katten, die van huis uit heeft meegenomen, deze katten weten niet beter, alleen als ze een ren-tikkertje bui hebben word het wel eventje druk,maar reuze gezellig.
Zij heeft een balkon van 2 meter, afgezet met gaas, en maar zonnen als het zomer is.
Ik zou zeker 2 poezen nemen.
Ik heb er toen eentje genomen (ik heb ook een flat) en ze verveelt zich rot in haar eentje.
Ik werk ook de hele dag.
Ze is zo vreselijk aanhankelijk dat ik besloten heb er een kleintje bij te nemen voor haar.
Ik voel me elke keer schuldig als ik weg ga.
Zeker 2 nemen!
Katten passen zich echt wel aan.
Ik ken iemand die er 4 heeft in een 2kamerflat!!
Ik ben toevallig ook aan het denken over 1 of 2 katten.
Ik woon in een gewoon rijtjeshuis, en wil nu ook katten uit een asiel.
Ik wilde zelf ook heel graag twee katten omdat ik ook werk weliswaar niet vijf dagen in de week, maar ben toch wel wat van huis. En had zelf het idee dat twee katten idd meer aan elkaar zouden hebben. Maar nou was ik naar het asiel geweest en die dachten dat het misschien wel een probleem zou kunnen worden:( snik
Maar nou zie ik hier dat dat dus ook erg mee zou kunnen vallen. Gelukkigmaar want het lijkt mij zelf veel leuker twee katten te hebben. Maar ik moet zeggen dat ik dus ook nu heel erg twijfel of ik er twee moet nemen of 1. Of is het beter om twee kittens te nemen als je er twee bij elkaar wilt zetten??
Nou in ieder geval vind ik het een hele leuke site hier en er staat heel wat informatie op doeidoei groetjes noukie
Hallo,
Misschien kan je bij toeval wel een stelletje vinden? een broer en zus of zo, of katten die altijd al samen waren? En wat betreft, niet de hele dag thuis, zou me daar niet zo druk om maken.
De katten slapen al zowat overdag, ik heb toevallig een mogelijkheid om wel iedere dag bij ze te zijn, maar ook ik hebhet ook meegemaakt, dat ik de hele dag moest werken.
Zouden dan baasjes die de hele dag moeten werken, minder betere baasjes zijn?
Het lijkt me juist enig meerdere katten bij elkaar, kunnen ze lekker nog achter je rug om roddelen.bv.
En 2 kittens? dan zou ik wel even de tijd nemen om ze aan het huis enzo te laten wennen, dat kost wel wat meer tijd en geduld, ze moeten ook zindelijk worden en opgevoed worden..misschien bij een paar daagjes vrij, is het voldoende.
Dus ga je gevoel achterna, klinkt wel gezellig..2 bengels hoor.
Groetjes Rolanda
15 november hebben wij 1 kitten in huis genomen. Wij werken ook hele dagen, maar ik heb inderdaad de indruk dat er zeeeer veel wordt geslapen door mijn Cosmo overdag! En natuurlijk moet al die energie 's avonds eruit...
Ik heb niet de indruk dat ze zich verveelt. We spelen veel met haar 's avonds, want het mag geen ingekakte (excusez le mot) poes worden natuurlijk.
Ik heb ook getwijfeld of een kat, laat staan twee, wel kon in mijn tweekamerflat. Ik wilde ook een oude kat nemen die rustig op de bank zou willen liggen.
Uiteindelijk was het toch een kwestie van 'op een kat vallen' zoals iemand hierboven ook al zei. Nou ja, en uiteindelijk heb ik nou twee poezen van een jaar of twee en het gaat eigenlijk prima. Ik ben ook blij dat ze samen zijn, want ik ben best veel weg. Voel me een stuk minder schuldig zo.
Hoi, Ik zit er zelf ook over na te denken of wij er een tweede kat bij zouden nemen.
Maar onze poes is erg aan hankelijk aan ons en weet niet zeker of zij een andere zou accepteren.
Heeft er iemand toevallig daar ervaring mee. Onze poes is nu 1 jaar en vind het zielig om alleen te laten.
Kan iemand mij ook vertellen of ik een kitten moet pakken of eentje uit het asiel en of dat het beste een kater kan zijn of een poes.
Wat ik wel eens heb gehoord is, dat wanneer je een kat erbij neemt, dat je die een tijdje in een aparte kamer moet houden, zodat die kat dezelfde geur krijgt. Of dit werkt weet ik niet, heb het zelf nooit geprobeerd.
Je heb zowiezo al 3 dagen tot een week nodig om ze te laten wennen, misschien zelfs langer.
Maar wat leeftijd betreft? voorbeeld:
Mickey was 2 jaar, toen kwam Bobo als kitten....
Bobo was 12 jaar, kwam Mowgli als kitten, daarna Kisha.
Kisha was toen 1 jaar, kwam Rambo(ala poes), nou ja wat leeftijd betreft?? misschien wel een optie om een jongere kat te nemen of zelfs een kitten, maar dat is meer mijn ervaring.
De oudste kat ziet het als zijn domein, moet je ook aandacht blijven geven, hij is de oudste!
Hij zal de kleine accepteren, wanneer hij ziet, dat er geen jaloezie is..maar ook met geduld en ze zelf uit laten zoeken, pas ingrijpen wanneer ze bijvoorbeeld elkaar naar de strot vliegen, maar dat is bij wijs van spreken hihi.