Welkom op het 'oude' prikbord van De Kattensite

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  

Nieuw kitten: hoevaak naar de bak? En hoeveel eet 'ie?

November 17 2002 at 3:02 PM

Hoi,

We hebben hem nu 24 uur in huis: SEM! Hij is heel aanhankelijk, komt de hele tijd bij ons liggen en miauwt als een gek als we even niet in de buurt zijn. En spinnen kan 'ie uitstekend. Plantenspuit geniet ook al respect.

Alleen hij is nog maar 2x uit zichzelf gaan eten, is dit normaal? Eerst had ik het in een hoger bakje, dat at 'ie niet, maar daarna uit mijn hand wel. Toen heb ik het op een schoteltje gedaan. Daar is al wel iets van op, maar nog niet eens de helft. Water drink 'ie niet, maar een beetje aangelengde kattenmelk heeft 'ie al wel op.

En dan ook nog het geval van de bak. Daar heeft 'ie het naar ons weten nog niet op gedaan. Wel heeft 'ie al een plasje op het dekbed gedaan (daarna meteen in de bak gezet), we waren gezwicht voor z'n gemiauw en we hadden 'm op de slaapkamer gelaten. Die is naast de kamer waar de bak staat. Later in de woonkamer heeft 'ie een drol gedaan bij de verwarming. Die hebben we in de bak gegooid en poes erbij gezet. De drol werd begraven, dus iets snapt 'ie toch wel van 't systeem.

Hij gaat bijna niet bij ons vandaan. Als 'ie 'n denkbeeldige prooi achterna zit komt 'ie even in de gang, maar is ook meteen weer terug. Zou hij misschien steeds door z'n moeder naar het eten en de bak zijn gebracht?

Ook zou ik graag willen weten hoe ik het "triftraffen" af zou kunnen leren. Zo wordt dat geloof ik genoemd. Hij klauwt in de bank of in onze schoot met z'n voorpoten als hij gaat liggen.

Ik ben bang dat hij toch te vroeg bij z'n moeder is gehaald, maar hij was al 8 weken. De brokjes heb ik week gemaakt met water, omdat ze anders te hard zouden kunnen zijn. Wie weet raad?

Groetjes,

Anita

Respond to this message   
AuthorReply

re : nieuw kitten...

November 17 2002, 4:58 PM 

Hoi Anita

Ik heb zelf 2 katten van nu bijna 10 maaden en toen zij klein waren had ik ook even kattenbak problemen. Bij mij kwam dat omdat ze niet goed in de bak konden komen. De rand was te hoog voor ze. Ik heb toen even een lage vervangende bak voor ze gehad en sindsdien zijn de problemen opgelost. Ik weet niet hoe oud je kitten is maar misschien is dat het wel?

En wat dat eten betreft een kitten eet naar behoefte. In het begin gaf ik mijn katten wel zo'n 5 x per dag eten. Ze eten maar heel weinig, ze hebben natuurlijk ook maar een kleine maag dus die zit snel vol. Door het actieve leventje dat ze hebben verbranden ze wel snel weer dat voedsel dus kan je ze in het begin geregeld eten geven maar in kleine porties.

Speciale kattenmelk schijnt goed voor ze te zijn. Maar geeft het ze niet teveel en inderdaad verdunt met water ofzo. Het is vrij zwaar voor de maag dus kunnen ze darmproblemen van krijgen. Zorg in ieder geval dat je katje goed water drinkt.

Verder als het nou echt niet lukt om em aan het eten te krijgen vraag dan even aan je dierenarts of hij dat speciale voer voor je heeft. Mijn kat wilde eerst niks eten maar heeft toen voer gekregen dat ale katten echt enorm lekker vinden. Zo'n klein katje mag echt maar een theelepeltje van dit spul maar zo ontdekt hij wel dat eten lekker is. Op den duur dit spul mengen met zijn eigen voer. Zo heb ik mijn kat aan het eten gekregen. Ik weet niet meer welk merk dit was maar vraag het maar als je er gebruik van wil maken. Weet je DA nou niet welk merk ik bedoel dat moet je me maar even mailen ofzo dan bel ik wel even mijn eigen DA en geef het je door.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het zijn mijn eigen ervaringen...

Heel veel succes en vooral geniet ervan !

Groetjes leonie

Respond to this message   
sharon

Re: Nieuw kitten: hoevaak naar de bak? En hoeveel eet 'ie?

November 18 2002, 12:13 PM 

Ons katje was ook een kleine acht weken toen we hem kregen (kon helaas niet anders), maar hij had geen problemen dus aan de leeftijd zal het niet liggen. Ik denk alleen dat je de kat regelmatig op de bak moet zetten voordat hij ergens anders wat doet. Dat hebben wij ook gedaan. Nadat Quinto geslapen of gegeten had zetten we hem altijd eerst even op de bak. Hij hoefde niet altijd wat te doen, maar als het wel zo was dan deed hij het in ieder geval op de goede plek. En langzaam maar zeker ging hij zelf op zoek naar de bak en dan hielpen zij hem erin want dat kon hij nog niet. En na een aantal weken ging hij er zelf in en uit. Ze moeten gewoon even weten waar de bak staat, want ze zijn heel hygienisch dus van nature willen ze het niet in de kamer doen. Quinto at de eerste 24 uur ook niet veel. Hij was zo onder de indruk van alles dat hij daar helemaal niet aan toe kwam en ook dat was iets wat hij moest leren. Ik bedoel, alles is anders, als jij bij iemand anders in huis bent weet je ook niet alles meteen te vinden. En Quinto is ook gek van melk en dat heeft hij altijd zo op tewijl hij verder bijna niet uit zijn waterbakje drinkt. ( wel uit mijn schaal met drijfkaarsjes trouwens). Ik dnek dat dit dus heel normaal is. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Sharon

Respond to this message   

Re: Re: Nieuw kitten: hoevaak naar de bak? En hoeveel eet 'ie?

November 18 2002, 12:23 PM 

Allereerst gefeliciteerd met SEM!!!
Leuk hoor...krijg gelijk weer kriebels...
Ik denk dat t allemaal nog even tijd nodig heeft inderdaad...
En wat dat triftraffen betreft....mijn poezen zijn nu 11,5 en Minoe triftraft nog steeds heeeeeel erg als ze het naar haar zin heeft of als ze geaaid wil worden.....dat is denk ik niet af te leren, en eigenlijk vind ik het wel schattig...
Maar tis wel lastig als daardoor al je meubeltjes eraan gaan, maar dat doen ze gelukkig niet meer die bejaarde katten van mij ....
Succes ermee en geniet ervan, ze zijn snel weer groot....... Monique

Respond to this message   
Desire

November 18 2002, 1:57 PM 

hoi Anita,
Als je kitten de brokjes te hard vindt of te groot(ik weet niet wat je hem geeft)
Ik heb mijn kittens de eerste paar keer kitten brokkjes van wiskas gegeven gemengt met blik voor voor kittens van wiskas of felix want ze waren gewend om blik voor te etenen gewoon een bakje brokjes erbij om te wennenen langzaam afbouwen tot alleen brokjes
die van mij vonden de andere brokjes ook te groot dus ik heb ze kleinere brokjes gegeven
Nu krijgen ze dieet voer want ze waren heel erg aan de schijterij maar dat wilde ze eerste dagen ook niet eten maar ze weten nu dat ze niet anders krijgen en het helpt dus eten ze het wel op
op de bak gaan heeft eigenlijk geen problemen opgeleverd eerste week gewoon als ie gegeten of geslapen heeft hem er gewoon op zetten
die van mij komen er zelfs voor binnen als ze buiten zijn
geniet van je kitten en succes

Desire

Respond to this message   
Anita

November 18 2002, 11:29 PM 

Hoi,

Dank je voor jullie reacties. Het gaat al iets beter. We zetten hem nu regelmatig op de bak, en het een en ander is daar al ingegaan. We hebben een bak van Tommies John(geen drollen scheppen). Dat is een hele hoge met een deksel (dus geen lage met een kap). Nu hebben we voor en in de bak een opstapje gemaakt en kan hij makkelijker in en uit.

Ik geef 'm babykitten van RC, maar nu eet hij ook al uit zichzelf.

Het valt allemaal wel mee dus, ik denk dat het voor onze uk gewoon even wennen was. Voor ons ook trouwens! De slaapkamer is verboden terein, maar nu moet ik er nog iets op zien te vinden dat 'ie gelucht kan worden! Bah!

Maar als jullie nog tips hebben, vooral doorgaan!

Groetjes,

Anita
en een poot van Sem.

Respond to this message   

Re: Re: Nieuw kitten: hoevaak naar de bak? En hoeveel eet 'ie?

November 19 2002, 12:14 PM 

voorlopig zolang hij nog niet kan springen en hoog kan klimmen een plank voor je deur of een hor deur plaatsen dan kan het wel luchten ik heb namelijk het zelfde probleem ik laat nu de slaapkamerdeur open als de katten buiten zijn
groetjes Desire

Respond to this message   
anita

Re: Re: Re: Nieuw kitten: hoevaak naar de bak? En hoeveel eet 'ie?

November 20 2002, 12:45 AM 

Hij kan niet naar buiten bij ons, ik woon op een flat, maar die plank is voorlopig wel een optie. Ik denk dat ik het met een kartonnen doos probeer.

Thanks,

Anita

Respond to this message   
Current Topic - Nieuw kitten: hoevaak naar de bak? En hoeveel eet 'ie?
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  
Find more forums on CatsCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  
Gratis kattenklimboom bij Hart voor Dieren: