Welkom op het 'oude' prikbord van De Kattensite

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  

kan mijn kitten veilig met cavia's omgaan?

November 19 2002 at 5:04 PM
mijke 

Hoi,

Ik heb sinds een halve week een kitten. Een hartstikke lief beestje, maar natuurlijk heel erg speels. Ik heb ook twee cavia's zij zijn een paar maanden oud. Ze zitten in een hele grote houten open bak waar ze het prima naar hun zin hebben. Ik druf de pak nu echter niet open te laten, want mijn kitten vind ze reuze interessant. Nou hoorik van verschillende mensen dat de kitten en de cavia's best aan elkaar kunnen wennen. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven om ze aan elkaar te laten wennen?
Ik heb de cavia's nu afgedekt, maar het is wel zo leuk voor hen en voor mij om ze open te hebben.Even voor de duidelijkheid: ze lopen dus niet los rond, ze zitten in een bak zonder deksel.

Groetjes, Mijke

Respond to this message   
AuthorReply

ja die mogelijkheid bestaat echt

November 19 2002, 8:46 PM 

Hoi Mijke,
Jouw vraag kan ik best wel positief beantwoorden.Ik had een aantal jaartjes geleden ook een cavia Swift heette zij.En er waren ook twee hondjes Yorkshire terriers Denise en Flip (zus en broer).En daar kwam in 1991 ook nog eens een katje bij die ik de naam Joy meegaf.En ik wist dat katten cavia's eigenlijk als prooi zien,maarre Joy niet hoor zij ging heel onbevangen kennis maken met Swift, die in een kunststof bak zat met daarom heen een hek van hout en gaas.En als Joy keek naar de Swift met haar pootjes op de rand van dat hek,keek swift op de zelfde manier terug naar Joy.En later ging Joy zomaar bij Swift in haar bak zitten zonder enkel probleem.Swift is er nu niet meer,zij heeft toch zes mooie jaren mogen leven bij ons.maar Joy is er gelukkig nog wel.Maar wat ik gewoon wilde zeggen aan jou, is dat je het wel in de gaten moet houden dat je kat(ten) niet gaan jagen achter je cavia,maar als ze dat niet in de zin hebben laat het dan gerust toe.Het is heel goed mogelijk dat katten vriendjes kunnen worden met cavia's.Heel veel plezier met die eventuele vriendschap tussen kat en cavia. Groetjes Joke

J.C.F.Kooiman

Respond to this message   
mijke

dank je wel

November 20 2002, 8:56 AM 

Dank je wel Joke. Tot nu toe heb ik haar steeds bij de cavia's weggehouden, maar ik ga nu toch maar eens zien wat er gebeurd als ik dat niet doe. Ik blijf er natuurlijk bij, als ik er niet ben, blijf ik ze afdekken.

Groetjes, Mijke

Respond to this message   
Malou

Hoi Mijke

November 20 2002, 11:11 AM 

Ik wou dat mijn katten zo omgingen met mijn hamsters als joy toen met die cavia deed.

Mijn katten hebben vanaf kleins afaan een speelgoed muis gehad, en ga maar na, zonder staart is dit net een hamster. EN toen ik mijn eerste hamster kreeg in september, waren ze allebei al een paar maand oud, maar had ik zoiets van ach komt wel goed....
De grijze heeft een heel sterk instinct voor jagen dus dat vertrouwde ik niet zo, maar mijn rooie was de rust hemzelve, en speelde gewoon met Gizmo.
Dus dacht ik, ik laat Caddy eerst kijken, en jah hoor, daar vloog t hamstertje over de bank.

Dus ik de katten van de bank afgeflikkerd, en snel de hamster gepakt, gelukkig was het voor de hamster een beetje het idee van glijden over een gladde baan, en niet over de kop.

Dus dat was mis, en ik heb de hamsters verplaatst naar de computerkamer, waar ze nu gezellig staan met hun huisjes, en af en toe mogen de katten er onder heel streng toezicht bij.

-----------------------------

Jouw katje is nog erg jong neem ik aan, die van mij waren al ouder en hadden al meer instinct ontwikkelt, daarom ging t bij mij mis.

Maar ik denk dat bij jou de cavia op t moment zo goed als even groot is als jouw katje, dus ik denk dat jouw katje eerder bang is voor de cavia.
Nu hopen dat jouw cavia bij de ontmoeting wel rustig blijft, en t katje ook, dan zal het goed gaan.
Maar blijf er hoe dan ook bij, voor t geval dat, en mocht het goed blijven gaan, doe dan alsnog de deksel er voor de zekerheid op, want katten blijven katten, en het kan goed gaan, jaren, en precies op die ene dag kunnen ze het toch proberen.

Kijk maar naar onze katten en de vogel, de katten hebben er nooit opgeloerd, en 5 jaar later hadden beide dames de vogelkooi op de grond gemikt, en zaten er trots bij toen we thuiskwamen.

Dus hou t in de gaten.

Veel succes

Groetjes Malou. de katten Gizmo en Caddy, en de hamsters Bongo en Frummel.

Respond to this message   
Sharon

Re: kan mijn kitten veilig met cavia's omgaan?

November 20 2002, 11:26 AM 

Ik heb ook een katje en een cavia. Nou zit er op de kooi van mijn cavia een deksel met tralies. De kat zit daar wel steeds met zijn pootje door maar zonder zijn nagels uit te doen en de cavia blijft dan ook rustig zitten. Ik laat de cavia echter niet loslopen met de kat erbij want dan gaat hij erachteraan. Dan zit de kat dus even in een andere kamer. Ik denk dat het dus heel afhankelijk is van de kat en de leeftijd. Denk eraan dat het nu wel goed kan gaan, maar als ze ouder worden niet meer. Mijn schoonmoeder had een kat en een parkiet die toen ze jong waren uit hetzelfde bakje aten en dronken, dikke vrienden! Maar toen de kat ouder werd ging zijn instinct werken en heeft hij de vogelkooi van het plafond getrokken en het vogeltje als prooi gemaakt. Vertrouw er dus niet blindelings op en laat ze in ieder geval nooit voor langere tijd alleen. Beter voorkomen dan genezen toch?
Groetjes, Sharon

Respond to this message   
Mijke

Re: Re: kan mijn kitten veilig met cavia's omgaan?

November 20 2002, 12:55 PM 

Tuurlijk blijf is me realiseren dat poezen rovers zijn. Mijn Mikki is nog heel klein maar af en toe al heel erg fel. Maar ze is inderdaad nog niet veel groter dan mijn cavia's zijn. Ik zie haar ook steeds met een mengeling van interesse en angst kijken.
Maar ik ga vanavond als ik thuiskom toch eens kijken hoe ze reageert als ik haar haar gang laat gaan.
Badankt voor jullie reacties, ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes Mijke

Respond to this message   

kan wel!

November 20 2002, 8:27 PM 

Hallo!
Ik kan je alleen vertellen hoe het bij mij thuis gaat. Ik heb 2 katten en samen met 2 hamsters, 2 caviaas en 2 tamme ratten moeten zij het huis delen. Van begin af aan heb ik mijn katten te kennen gegeven dat zij ook nog belangrijk waren en ze voldoende extra aandacht gegeven. Dat neemt niet weg dat ze niet mochten zien dat ik de andere beestjes aandacht gaf. Ze kwamen in het begin heel voorzichtig kijken, dat mocht ook..maar als ze wilde aanraken enzo moesten ze weg. Kijken mogen ze dus altijd, maar ze moeten er vanaf blijven. De hamsters zijn het nieuwst en het kleinst dus die waren wel erg interessant. 2 nieuwe kooien met allerlei buizen, dat was het wel even. In het begin heb ik de katten niet in de kamer gelaten als ik weg was, zo kan ik ze onmiddelijk corrigeren als ze de verleiding even niet kunnen weerstaan. Ik moet zeggen, een paar keer naam roepen en een enkele keer een corrigerende tik op de bips doet voldoende. Ze komen niet meer bij de kooien en als ze ops choot zitten is het ook allemaal prima. Ik moet die knagers natuurlijk niet op de grond gaan zetten, want dat is de katten hun teratorium. Maar ach...dat hoeft ook helemaal niet. Op mijn kooien zitten geen deksels. Mijn caviaas en ratten zitten ´s avonds ook op de kooi. Ik hou niet van opgesloten dieren, ik haat die tralies. En bovendien verlang ik een sociaal contact tussen mijn dieren (voor zover ik dat kan beheersen dan natuurlijk!) en ook mijn knagers kunnen op de bank heel goed met elkaar. Ik zou dus zeggen, blijf erbij, hou het in de gaten en beloon ook als je kitten er biji weg blijft en corrigeer hem als ie fout zit. Mijn katten zijn de aanhankelijkste wezens die ik ooit gezien heb, maar ook zij krijgen regelmatig een standje, het verschil is alleen....ze krijgen het altijd met een reden op het moment dat het gebeurd. Ze snappen dat ze een tikkie krijgen...en krijgen deze NOOIT op hun kop.
Veel succes,
(dit betekend niet dat als het niet gaat dat het aan jou ligt hoor! Katten verschillen ook enorm van karakter, ik heb gewoon goedzakken die geweldig luisteren!)
xxx
Saskia

Respond to this message   
Current Topic - kan mijn kitten veilig met cavia's omgaan?
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  
Find more forums on CatsCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2010 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  
Gratis kattenklimboom bij Hart voor Dieren: