Hallo,
Mijn 12-jaar oude Humphrey heeft sinds gister wat problemen met het naar de wc gaan. Hij loopt steeds naar zijn kattenbak, maar er komt steeds niks. Soms gaat hij wel 5x vlak achter elkaar, maar zonder resultaat. Hij gedraagt zich verder trouwens volkomen normaal; hij is aanhankelijk en komt lekker bij mij liggen spinnen.
Mijn idee is dat hij gewoon een beetje verstopt is. Weet iemand bijvoorbeeld welk eten wat laxerend kan werken? Of is het nu al nodig om contact op te nemen met een dierenarts? (hij lijkt niet echt ziek).
Bedankt!
Volgens mij is het best gevaarlijk als een kat (of klein huisdier in het algemeen) een verstopping heeft. Daar kun je maar beter snel bij zijn. Zelf had ik al (al was het maar telefonisch) even contact opgenomen met de DA.
Wat laxerend werkt bij een kat is lactose (overigens niet bij alle katten, sommige zijn meer resistent dan andere).
Ik denk dat jou kat last heeft van blaasgruis ofzo,heeft mijn kat ook gehad.naar de dierenarts ermee.Dan krijgt hij medicijnen en speciaal voer.Sucses Anja.
als een kat bij je komt en spint wil niet altijd zeggen dat ze gezind zijn.
katten spinnen ook als ze heel erg ziek zijn.
maar ik zou toch naar de dierenarts gaan want jij denk een verstopping maar het kan ook een gedraaide darm zijn dan kan de poep niet verder dan daar en daar kan hij straks wel heel veel last van krijgen.
ik zou in idergeval even met de dierenarts bellen dan kan hij je misschien tips geven of als hij het ernstig genoeg vindt even langs laten komen.
veel succes en ik hoop dat het goed komt.
het kan iets kleins zijn maar ook iets ernstigs.
en spinnen zegt dus ook niet alles dat dacht ik eerst ook maar dat heeft de dierenarts mij uitgelegd dat katten dat ook doen bij pijn.
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie adviezen. Ik ben van het weekend toch maar met Humphry naar de dierenarts geweest, en volgens hem heeft hij een blaasontsteking. Hij heeft 2 spuitjes gekregen en een antibioticakuurtje, dus hopelijk is hij snel weer beter!
Hij heeft nu trouwens opeens de neiging om te gaan zitten plassen (of een poging doen tot) op de bank of zo. Ik neem aan dat dit waarschijnlijk wel weer overgaat als hij beter is (hij deed dit eerst ook niet)?
Ja als hij blaasontsteking heeft, doet het hem pijn om te plassen, dus komen er kleine plasjes.
Hij gaat het ergens anders doen(bij jou op de bank), in de hoop dat het op die plek minder pijn doet.
Als hij zijn kuurtje af heeft gemaakt(medicijnen), is het mogelijk dat hij weer normaal op de bak plast.
Wel natuurlijk, hem blijven corrigeren, wanneer hij nu op de bank plast, ook al weet je dat hij het niet expres doet.
Als een kat/kater een dergelijk probleem heeft, kan dit te maken hebben met blaasgruis of een ontsteking..Het is belangrijk zo snel mogelijk naar een dierenarts te gaan omdat, als het dat is, het dier veel pijn krijgt..
Veel succes..Marie-Louise