Welkom op het 'oude' prikbord van De Kattensite

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  

hulp gezocht voor bange kitten

November 23 2002 at 5:22 PM

ik heb sinds een week een kitten. Hij komt van een boerderij (en was dus nog geen huis gewend) en daar was het een nieuwsgierige, speels katertje. maar nu is hij bij mij thuis zo bang dat hij bijna continu onder de kast of achter een bank kruipt. dit bij elk onverwacht geluid of beweging. wat kan ik doen om hem op zijn gemak te laten voelen? ik kan niet onder de kast blijven kruipen om hem te voeren! help!

Respond to this message   
AuthorReply
deborah

Re: hulp gezocht voor bange kitten

November 23 2002, 5:40 PM 

hoi,
wat ik van vele mensen gehoord heb is dat je hem voorlopig even met rust moet laten, dus niet forceren om hem onder die bank of kast vandaan te halen.
praat veel met hem en laat hem maar eerst even tot rust komen. het is natuurlijk een hele nieuwe omgeving waar hij in terecht komt. en anders probeer je hem met wat lekkers eruit te laten komen. maar ik denk dat hij nog gewoon aan alles moet wennen. geef hem veel aandacht. en na een tijdje zal hij zelf naar je toe komen.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Respond to this message   

Re: Re: hulp gezocht voor bange kitten

November 23 2002, 10:15 PM 

ja gewoon laten gaan zuki heeft 2 dagen achter de bank gezeten en die was huizen gewent!! toen kwam die langsaam achter de bank vandaan (heeft wel af en toe een snele ren richting kattebak en voer bak gedaan) toen hij achter de bank vandaan kwam ging hij verkennen! dus laat lekker gaan zolang hij eet en drink geen zorgen

Respond to this message   

geuren zijn belangrijk

November 25 2002, 12:52 PM 

Hoi,
Een kitten is heel erg gehecht aan de geur van zijn/haar omgeving. Middels likken en kopjes geven geeft ze haar geur aan een voorwerp of ander dier of aan jou. Belangrijk is dus dat je haar regelmatig vasthoud, (neuzen) zodat ze bekend raakt met jouw geur en met de geur van je woning. Dit gaat echt over. LEt wel een boerderijkat (schuurkat) wordt nooit een schootkat, hier gaan minstens 2 generaties overheen. Daar heb ik ervaring mee. Dus als je echt een schootkat zoekt..... geen boerderij kat dus. ALs je katje 3 maanden is mag hij wel es een uurtje naar buiten. DIt zal een boerderijkat zeker waarderen. MAar eerst moet ze goed wennen aan jou en je woning.
Succes

Respond to this message   

November 26 2002, 8:43 PM 

Beste Mariette
Ik zou me er niet zo druk over maken. Vooral veel praten tegen het beessie en aan je hand laten ruiken.
geuren zijn inderdaad erg belangrijk. vanzelf overwint de nieuwsgierigheid en gaat het beesie op onderzoek uit. Ze krijgen vanzelf vertrouwen in je.
inderdaad moet je ze ook veel op schoot nemen en verplicht aaien. met een snoepje kun je ze lokken, zodat je ze op kunt pakken. Heb er vertrouwen in, dan komt het vanzelf goed.
Toen wij net een van onze drie katten kregen zat hij ook steeds naar ons te blazen en zich overal te verstoppen, nu kunnen we hem zelfs op zijn rug op onze schoot leggen om z'n buikje te kriebelen.
Dus vooral veel geduld hebben, en het beesie niet onder druk zetten. Bovendien zijn ook niet alle katten even aanhankelijk.
Veel succes

Respond to this message   
lammy

November 28 2002, 2:26 AM 

hallo Mariette,
Maak je vooral geen zorgen!!!!!!!!!!
Ik vang zelf al een aantal jaren kittens op die geen moeder meer hebben of afgestoten zijn. 9van de 10 kittens komen uit het "wild".
Het is een bekend verschijnsel dat ze in het begin er angstig zijn. Plaats ze daarom ook niet meteen in een te grote ruimte laat ze eerst op een voor hun "veilige" manier kennis maken. Plaats ze in b.v een caviakooi. of wanneer je dit liever niet doet in 1 ruimte. laat ze eerst met alle rust deze ruimte verkennen en geef ze de ruimte om zelfstandig naar een volgende iets grote ruimte te lopen/ontdekken.
Blijf voortdurend op zachte toon met ze praten en heel veel knuffelen. Zorg dat het kitten voordurend met jou huid in kontakt is. Neem daarnaast een nacht het kleedje voor je kat mee naar bed zodat jou geur ook hierin komt te zitten. Dit zal hem/haar een veilig gevoel geven. en zal dan spoedig dit kleedje als veilig gaan beschouwen inplaats van die kast of bank om onder te kruipen.

Maar vooral heb veel geduld!!!!!!!!!!!!!!!

Succes!!!!

Groeten, Lammy

Respond to this message   
lammy

November 28 2002, 2:26 AM 

hallo Mariette,
Ik vang zelf al een aantal jaren kittens op die geen moeder meer hebben of afgestoten zijn. 9van de 10 kittens komen uit het "wild".
Het is een bekend verschijnsel dat ze in het begin er angstig zijn. Plaats ze daarom ook niet meteen in een te grote ruimte laat ze eerst op een voor hun "veilige" manier kennis maken. Plaats ze in b.v een caviakooi. of wanneer je dit liever niet doet in 1 ruimte. laat ze eerst met alle rust deze ruimte verkennen en geef ze de ruimte om zelfstandig naar een volgende iets grote ruimte te lopen/ontdekken.
Blijf voortdurend op zachte toon met ze praten en heel veel knuffelen. Zorg dat het kitten voordurend met jou huid in kontakt is. Neem daarnaast een nacht het kleedje voor je kat mee naar bed zodat jou geur ook hierin komt te zitten. Dit zal hem/haar een veilig gevoel geven. en zal dan spoedig dit kleedje als veilig gaan beschouwen inplaats van die kast of bank om onder te kruipen.

Succes!!!!

Groeten, Lammy

Respond to this message   
lammy

November 28 2002, 2:28 AM 

hallo Mariette,
Ik vang zelf al een aantal jaren kittens op die geen moeder meer hebben of afgestoten zijn. 9 van de 10 kittens komen uit het "wild".
Het is een bekend verschijnsel dat ze in het begin erg angstig zijn. Plaats ze daarom ook niet meteen in een te grote ruimte laat ze eerst op een voor hun "veilige" manier kennis maken. Plaats ze in b.v een caviakooi. of wanneer je dit liever niet doet in 1 ruimte. laat ze eerst met alle rust deze ruimte verkennen en geef ze de ruimte om zelfstandig naar een volgende iets grote ruimte te lopen/ontdekken.

Succes!!!!

Groeten, Lammy

Respond to this message   
lammy

November 28 2002, 2:28 AM 

hallo Mariette,
Ik vang zelf al een aantal jaren kittens op die geen moeder meer hebben of afgestoten zijn. 9 van de 10 kittens komen uit het "wild".
Het is een bekend verschijnsel dat ze in het begin erg angstig zijn. Plaats ze daarom ook niet meteen in een te grote ruimte laat ze eerst op een voor hun "veilige" manier kennis maken. Plaats ze in b.v een caviakooi. of wanneer je dit liever niet doet in 1 ruimte. laat ze eerst met alle rust deze ruimte verkennen en geef ze de ruimte om zelfstandig naar een volgende iets grote ruimte te lopen/ontdekken.

Succes!!!!

Groeten, Lammy

Respond to this message   
lammy

November 28 2002, 3:38 AM 

oeps ging iets helemaal mis geloof ik!!!!!!!!!!!!!!!

SORRY!!!!!!!!!!!!

Respond to this message   
Current Topic - hulp gezocht voor bange kitten
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  
Find more forums on CatsCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  
Gratis kattenklimboom bij Hart voor Dieren: