hallo
ik krijg binnenkort een katje. we krijgen haar op vrijdag, net voor het weekeind. als het maandag wordt, ben ik niet de hele dag thuis. ben dan ongeveer 3 tot 4 uur weg. is dat erg voor de kitten? ze is dan 14 weken oud, en ik heb gehoord dat het ook wel goed is als ze niet de hele tijd aandacht krijgt maar ook zelf zonder ons heel goed kan wennen. wat kan ik het beste doen; het katje op vrijdag nemen en in het weekeind veel aandacht geven, of wachten tot het kerstvakantie is en dan 2 weken tijd voor haar heb? en hoe lang duurt het eigenlijk als ze al goed is gewend?
alvast bedankt. doei, Róbin.
Hi Robin, ze zeggen welleens, dat je katten vóór/tot hun 14e levensweek overal eens aan gewend moet laten hebben, dan onthouden ze dat voor de rest van hun leven, wanneer je bepaalde dingen uitsteld, zoals dit item (en meerdere items, zoals bijv. andere mensen, andere dieren, een autorit, etc.) je daar wanneer ze ouder wordt problemen mee kan krijgen, dus die klein vooral die vrijdag nemen en maandag beslist weggaan, tis voor 3-4 uurtjes en ik denk dat dat te doen is. Kan ie wennen om alleen te zijn, zal hem ten goede komen, Let wel dat ie voldoende te doen heeft, anders gaat ie zich vervelen
Ik heb mijn kitten ook op een vrijdag gekregen, ben dat weekend veel bij haar geweest. Maar ben expres wel booschappen enzo gaan doen, zodat ze meteen zou wennen. Na het weekend is ze meteen overdag alleen thuis gebleven. Maakte me wel zorgen, vooral omdat ze nog niet alles op de bak deed. Maar ik heb de bak zo makkelijk mogelijk gemaakt (deksel eraf, in de kamer enz.) Iemand is zo aardig geweest om twee keer per dag de eerste week te gaan kijken.(ook om haar steeds op de bak te zetten) De tweede week nog een keer per dag. Zo went ze langzaam. Maar het betekent dat ze nu in ieder geval wel 4 uur achter elkaar alleen is, soms langer. En eigelijk gaat dat prima. De eerste dag was ze door het dolle heen toen ik thuis kwam. Nu rekt ze zich meestal langzaam uit voor ze op me af springt (ze heeft dus liggen slapen). Ik heb gezorgd dat er overal veel speelgoed ligt en hangt. Hoeven niet alleen speeltjes uit de dierenwinkel te zijn,bv papieren propjes zijn ook erg leuk. Ze ging na een paar dagen al helemaal uit haar zelf op de bak en die schuif ik dus nu langzaam naar de plek waar ik hem wil. Wat ik dus wil zeggen: het gaat prima om ze alleen te laten. Laat de kitten er zo snel mogelijk aan wennen. Ik houd haar wel goed in de gaten, als ik ook maar enigsinds het idee heb dat ze eenzaam is, neem ik er nog een poes bij.
Nou succes en geniet van je kitten. Ze zijn heel snel groot!
ik zat met hetzelfde dilemma. Ik wilde ook mijn kitten halen het weekend voor Kerst, ook vanwege mijn vrije dagen. Helaas kon ik niet zo lang meer wachten! We hebben haar 15 november 's middags gehaald. Ik had de maandag en de dinsdag middag erna ook vrij gepakt zodat ze toch een tijdje had om te kunnen wennen. Nu is ze overdag alleen. Ik ga wel proberen om vanaf volgende week mijn pauze-uurtje bij haar te kunnen zijn, maar ik geloof niet dat ze er veel problemen mee heeft. Ze is wel door het dolle heen als we dan thuiskomen, dan moet ze even flink rennen en spelen en ook bijten (!) voordat ze weer rustig op schoot komt liggen. Maar dat is jusit wel schattig!
Veel succes en plezier!
Ik ben toen wi onze, nu inmiddels twee jaar oude, poes kregen de eerste week thuis gebleven. Het is belangrijk voor het kitten dat het zich eerst veilig voelt in zijn of haar nieuwe omgeving voordat je het alleen laat!
Het is voor zo'n kleintje niet niks om in een ander huis te gaan wonen. Eerst worden zr weggehaald bij moeder, broertjes en zusjes. Daar zijn ze rond de leeftijd van 12 tot 13 weken op zich wel aan toe, maar ze komen ook nog eens in een geheel vreemde omgeving.
Katten zijn ontzettende gewoonte dieren, het aanpassen aan een nieuwe omgeving en nieuwe mensen neemt dus best wat tijd in beslag. Je kunt gerust wel even een boodschap doen ofzo, maar het kitten moet zich ook veilig bij zijn nieuwe eigenaar gaan voelen en een band met diegene aangaan.
Onze poes kan heel goed alleen zijn, overdag werken mijn man en ik allebei, dan is ze samen met onze andere poes thuis. Dus dat een kitten maar meteen moet wennen aan alleen zijn, daar ben ik het niet mee eens...
hai patricia.
nee, ik ben het ook niet eens met dat het een hele dag alleen moet zitten, maar ik vroeg me af of 3 uurtjes een probleem is. maar volgens mij kan dat wel.
groetjes Róbin.
Toen ik mijn 2 kittens kreeg was het ook een vrijdag. Ik was zelfs de week erna vrij! Speciaal om ze te laten wennen.... De vrijdagmiddag dat we thuiskwamen vonden ze ons een kwartiertje interessant en daarna gingen ze gelijk spelen met al hun nieuwe speeltjes! Lekker eten, op de kattenbak. Ze zagen ons niet eens staan. Wij zijn dus gelijk die avond maar een paar uur weg gegaan om ze te laten wennen. Geen probleem. We kwamen binnen en meneer en mevrouw lagen gewoon op de bank te slapen en zo is dat eigenlijk vanzelf gekomen. Die week vrij was eigenlijk voor niets... Nou ja... ik heb natuurlijk erg van ze genoten!!! Maar misschien komt het dat ze samen waren?!
hai anita!
ja, het zou inderdaad misschien kunnen dat het kwam omdat jij 2 kittens had.. ik krijg er maar 1, omdat ik nog geen ervaring heb met katten, en er eerst maar met 1tje wil beginnen. maar ik heb toch maar besloten om te wachten tot de kerstvakantie.
groetjes Róbin.
hai anita!
ja, het zou inderdaad misschien kunnen dat het kwam omdat jij 2 kittens had.. ik krijg 1 kitten. maar ik heb toch maar besloten om te wachten tot de kerstvakantie.
groetjes Róbin.
hai anita!
ja, het zou inderdaad misschien kunnen dat het kwam omdat jij 2 kittens had.. ik krijg 1 kitten. maar ik heb toch maar besloten om te wachten tot de kerstvakantie.
groetjes Róbin.
hai anita!
groetjes Róbin.