Naar aanleiding van de poll op deze site ben ik nieuwsgierig naar jullie meningen. Moeten katten buiten vrij rond kunnen lopen?
Ik ben er zelf tegen om katten vrij rond te laten lopen. Ik heb daar verschillende redenen voor: het verkeer is tegenwoordig vreselijk druk, er zijn nog altijd mensen die niet van katten houden en de gekste dingen doen, mijn poezen hoeven geen overlast te veroorzaken bij mijn buren, ik wil niet dat mijn poezen in aanraking komen met andere katten vanwege ziektes en vlooien ed., en ik wil niet het risico lopen mijn poezen kwijt te raken.
Toch vind ik het ook niet fair tegenover mijn poezen om ze niet buiten te laten komen. Wij hebben hiervoor een kattenren in de tuin geplaatst. Voor ons is dit de ideale oplossing.
De ren is ongeveer 7 meter diep, 4 meter hoog en 4 meter breed. In de zomer kunnen we dus gezellig buiten gaan zitten bij onze meisjes in de ren. Sinds we deze ren hebben is onze oudste poes helemaal enthousiast, ze vins het heerlijk in de ren. Ik heb ook gemerkt dat haar vacht er beter uit is gaan zien sinds ze regelmatig even naar buiten kan.
Het is zo dat mijn poezen niet aangeven dat ze naar buiten willen, als ik vraag of ze buiten willen en de sleutel van de achterdeur pak dan komen ze. Over het algemeen komen ze ook weer heel lief naar binnen als ik ze roep en soms komen ze al uit zichzelf naar binnen.
Wij hebben voor we de ren gingen plaatsen wel eerst met onze buren gesproken, uiteindelijk kunnen zij hem toch zien vanuit de tuin. We kregen daar eigenlijk alleen maar positieve reacties op. Onze directe buren hebben veel last van buurtkatten en vonden het dus erg fijn dat wij onze poezen niet los wilde laten lopen. Ik kan me dat goed voorstellen, want ik vind het zelf ook niet prettig in de katten uitwerpselen te grijpen als ik in de tuin bezig ben.
We hebben hele lieve katten in de buurt, de kat van onze buren kwam, toen hij er nog was, altijd even buurten bij onze jongste poes en er loopt ook een witte allemansvriend door de wijk die altijd even gedag komt zeggen wanneer hij ons tegenkomt. Als je niet uitkijkt staat hij bij je binnen. Maar ik heb het ook al meermalen meegemaakt dat er gevaarlijke situaties op de busbaan ontstonden doordat katten toch wel in paniek raakte bij een naderende bus...
Ik ben dus heel benieuwd naar wat jullie vinden over katten die buitenlopen en de risico's die daaraan verbonden zijn.
Hoi Patricia,
Ik vind dat je het goed heb opgelost.
Zelf komen mn katten dus op het balkon alleen vanaf de lente tot en met de zomer periode.
Het balkon heb ik ook afgezet met gaas, omdat ze graag willen zonnebaden bij de buren.
Maar dat lekkere zonnetje wil ik ze ook niet ontnemen.
Dat er onveilige situaties buiten kunnen zijn, ben ik wel mee eens, maar het blijft altijd moeilijk om de katten dan binnen te houden.
Ik heb een kennis, die woont dan toevallig in een rijtjes huis buurt, waar de buurkatten elkaar steeds opzoeken, dit is dan verders geen probleem, het zijn allemaal kattenvrienden.
Maar daar en tegen, zal je maar eentje treffen, die niet zo een vriendelijk persoon is.
En ik denk ook, waar wen je een kat aan, bv mn dochter woont op 3 hoog in een 2 kamer appartement.
Ze heeft voor en achter een kleine balkon, haar katten kunnen wel een frisse neus halen,maar dat is het dan.
Maar ze weten niet beter, denk eerder dat wanneer een kat een tuin gewend is, en dan naar een huis verhuisd zonder tuin, dat het dan anders is.
Ik kan niet zeggen, mn katten komen niet buiten als ik beneden woon,maar jouw oplossing is dan wel een optie.
Hoi Patricia,
Ik wil je even zeggen dat jij het voor jou katten het goed geregeld hebt.Mijn katten komen wel gewoon buiten.Dat kan hier dan ook heel makkelijk.Ik woon namelijk in een heel katvriendelijke buurt.met heel veel plaats waar de dieren zich kunnen uitleven.het verkeer hier moet zich aan de 30kilometerzone houden.Wat dat betreft gaat het in mijn buurt heel goed.Maar ik kan mij heel goed indenken,dat wanneer mensen in een(verkeers)drukke wijk of aan een drukke weg wonen.Of wanneer het anderszins gevaarlijk is voor hun katten,zij hun lievelingen het liefst binnen houden.En dat hoeft ook geen probleem te zijn voor die dieren,omdat ze het heel gauw gewend zijn.Ik heb ooit ook op een flat gewoond net als Rolanda, en toen had ik ook twee katten een zwart/witte poes genaamd Spinny en een grijs/wit cyperse kater die ik de naam Klaasje had gegeven.En die hadden het toen ook heel goed op de flat.Dus maak je geen zorgen katten kan je heel makkelijk binnen houden, en die ren is een super uitvinding vooral als jou dieren daar zich in thuis voelen. Groetjes Joke
Ik heb zelf ook op een flat gewoond, met onze jongste Poes, Leia, was dit geen probleem. Zij is bij ons vanaf dat ze kitten was en zij was niet beter gewend.
Onze oudste poes, Bregje, heeft niet haar hele leven bij ons gewoond en is bij vroegere eigenaren wel naar buiten geweest, daarna is ze heel lang een binnenpoes geweest en op zich gaf dat geen problemen, maar je merkte gewoon dat ze buiten niet vergeten was.
Hier in de buurt loopt een busbaan en een fietspad waar brommers mogen rijden, en die rijden behoorlijk door. Vandaar dat ik dat dus gevaarlijk vind. Maar ik kan me zo voorstellen dat er zat plekken zijn waar katten wel de ruimte hebben.
Mijn katten blijven binnen. Ik woon in een flat (4e verdieping, met afgesloten deur) dus ze kunnen niet eens naar buiten. Maar als ik ooit een huis met een tuin zou hebben zal ik het net zoals jou oplossen. Mijn angsten zijn de redenen die jij noemt, en mijn buren hebben niet voor mijn katten gekozen! Ik zou het ook niet leuk vinden om elke keer buurkatten in mijn tuin te hebben die lekker gaan poepen in mijn tuintje...
Maar die ren dat is een super idee! Hoop dat ik dat ook nog eens kan doen!
Ik ben het helemaal met je eens, de buren hebben niet voor mijn katten gekozen. Mijn buurman heeft een moter in zijn tuin staan met een dekzijl erover, de buurtkatten vinden het leuk om onder dat zeil te klimmen. De buurman zijn zadel en tank zitten nu onder de krassen van kattennagels. Je kunt je voorstellen dat hij daar niet zo blij mee is.
Een ren is echt ideaal en ik raad het iedereen aan, maar het kost wel flink wat tijd om er één te bouwen en niet te vergeten is het niet goedkoop! Wij hebben hem gemaakt van hardhout (wel met een milieukeurmerk), dat ziet er wel mooi uit en het is duurzaam. Je kunt er planten tegenop laten groeien etc. Wij hebben geen kippengaas gebruikt maar gaas met iets grotere gaten, dus heb je niet het gevoel opgesloten te zitten.