Ik heb jullie advies toch dringend nodig merk ik, want dit is geloof ik mijn 3de berichtje al, maar goed....
We hebben 2 poezen, de ene is 5 maanden en de andere bijna 4 maanden. Ze raken steeds meer aan elkaar gewend en vechten bijna niet meer. Hier en daar een haal, maar daar houdt het dan ook mee op.
Nu geven we bewust de poezen tegelijk eten en de etensbakjes staan ongeveer een meter van elkaar af. Onze poes van 5 maanden (Kitty) "vergist" zich steeds (of ze doet het wel bewust, dat weten we niet) in haar etensbakje. Ze gaat lekker uitgebreid eten uit het etensbakje van de poes van 4 maanden (Kyra). Als we Kitty dan weer terugzetten bij haar eigen bakje dan begint ze als een waanzinnige haar eten op te eten, terwijl Kyra rustig met haar eigen eten bezig is.
We zien dat Kitty veel meer schrokt en sneller eet dan voorheen. Is dit normaal gedrag?
Dit is nog niet alles.... Zodra Kitty haar eigen eten op heeft, loopt ze naar het bakje waar Kyra aan het eten is en begint gewoon aan haar eten!!! Kyra laat zich in eerste instantie niet aan de kant schuiven en blaast een keer, maar na aandringen van Kitty gaat ze aan de kant en mevrouw eet lekker Kyra's eten op.
Het lijkt wel of ze dit doet uit wraak. Alsof ze Kyra geen eten gunt.
We zijn nu bang dat door dit gebeuren, Kyra niet genoeg eten binnen krijgt. Wat moeten we doen??? Kitty eet nu overigens veel te veel op een dag, veel meer dan toen ze alleen was. We geven hun Royal Canin voer en 1 keer in de week Whiskas Jonge Katjes nat voer.
Bij ons hetzelfde probleem. De enige remedie is, om er bij te blijven terwijl ze eten. Zodra de poes aan het eten van de andere wil beginnen, haal je haar weg. Daarbij moet je haar niet laten schrikken door HÉÉ of NÉÉ te roepen, want de andere poes zit er vlak naast en zal dan denken dat je het tegen haar hebt.
Gewoon optillen en in de huiskamer zetten, zodat de ander rusig kan eten. Als de laatste uitgegeten is en er zit nog wat in het bakje, dan het bakje weghalen, anders gaat Kitty terug en eet het alsnog op, waardoor zij flink overgewicht kan opbouwen.
Dat kitty haar eigen eten naar binnen schrokt is vrij normaal, als zij bijv. in een huis heeft geleefd met andere katten/nestgenootjes en daar moest 'knokken' om het eten. Dit gedrag is helaas moeilijk af te leren.
Het kan ook komen doordat zij de dominante van de twee is. Bij leeuwen zie je het ook: de hoogste in de hiërarchie eet het eerst en wat er overblijft is voor de lagere in rang. Als Kyra haar rol als ondergeschikte heeft geaccepteerd, zal ze Kitty ook altijd voor laten gaan (met eten, drinken, spelen, liggen in een mandje, etc.) In onze ogen lijkt het zielig, maar voor katten lijkt het te werken. Je hoeft dan ook alleen 'in te grijpen' als de een te dik wordt van het eten van de ander.
Thuis heb ik ook twee katten en een van die twee eet ook het liefst twee bakjes leeg. Daarmee jaagt hij rustig de andere kat weg. Niet dat de twee katten elkaar niet verdragen, maar die witte is gewoon gulziger.
In het begin maakte ik me daar zorgen om. Heb geprobeerd om die witte aan het verstand te peuteren wat zijn bak is. Effect: 0. Dus daar ben ik maar mee gestopt. Zo af en toe doe ik het nog, omdat ik het zo zielig vind voor die ander.
Omdat ik ergens gelezen heb dat katten niet snel teveel eten en omdat ik vind dat de andere kat ook wat meer van haar af mag bijten, zorg ik nu dat er 's avonds nog een bakje brokjes klaar staat (mauwen ze ook wat minder vroeg 's morgens). Pas als de witte dik begint te worden, grijp ik in.
PS. Ik heb ook gelezen dat het helpt om de bakjes verder uit elkaar te zetten. Dan kunnen de katten beter hun 'eigen' eetplek herkennen.
Hoi Kim
Ik las dit, dacht meteen aan de kater van nn dochter:BOOPSIE genaamd.
Toen zij nog thuis woonde en dus ook Boopsie, was Boopsie de veelvraat van ons hele katten gezin.
Boopsie was bij ons geboren, zodra hij op het aanrecht kon komen al was het via mn broekspijpen, was hij de 1ste die er bij wilde zijn bij het geven van het voer.
Je moet je dus bedenken..de andere katten zaten heel geduldig te wachten, maar nee Boopsie zou de 1ste zijn.
Hij was dus ook het 1ste klaar, maar ja zijn moeder Kisha was niet zo snel, dus daar maakte Boopsie misbruik van, moest dus ook een oplossing vinden.
Boopsie moest maar op het toilet eten met de deur dicht, en ik liet hem eruit totdat de anderen klaar waren met eten.
Zielig?? nee hoor, Boopsie was het al zo gewend, dat bij iedere blik die ik opende, hij al naar het toilet rende.
Nu gebruik ik ook Royal Canin, meer met 6 katten is het moeilijk steeds af te meten, de een eet meer of minder dan de ander, dus ik zet smorgens 2 bakjes neer met Royal Canin, ze eten het tot dat ze genoeg hebben en ze doen er de hele dag mee, en het is geen vechten meer.
Wanneer ik naar bed ga, kijk ik of hun bakjes leeg zijn, en dan vul ik er 1 bij voor de nacht. Gaat verders helemaal goed.
Dus raar?? welnee, hij is gewoon ondeugend!
groetjes Rolanda