Ik had dit bericht eerst in het gastenboek gezet maar realiseerde nu dat jullie een prikbord hebben bij deze mijn vraag mischien dat iemand mij kan helpen.
Mijn kat is erg ziek geworden en vandaag heeft de dierenarts bloed afgenomen omdat de kat alle symptonen heeft van FIP (soort buikvliesonsteking) zie beschrijving symptonen op deze site bij infectieziekten. Over een paar dagen hoor ik of het inderdaad zo is dus straks ga ik hem zolang ophalen en mee naar huis nemen, en dan is het afwachten. Ik zou antibiotica (2e kuur in een week!) krijgen, vochtafdrijvers, hij heeft een zeer opgezwollen buik. en ze hebben een punctie gedaan (hij heeft geel vocht in de buik) ik zie het somber in want alles wat er over staat beschreven heeft mijn kat.
Heeft iemand anders ervaring hiermee, ik vraag mij af of mijn kat overlevingskansen heeft (als het blijkt dat hij inderdaad FIP heeft).
maak me zeer veel zorgen hierover.
Mona
He Mona, Ik heb deze weken twee katjes van 4,5 maand verloren aan FIP. Als je de topic 'Lotje had FIP' leest, zie je al veel ervaringen en tips van iedereen hier. Ik wens je erg veel sterkte, want als het FIP is, helemaal de vorm met de dikke buik, dan leeft ze volgens mij niet lang meer...
Ik wil je niet bang maken, maar zo ging het bij mij. Ik moest Lotje zelfs direct bij de DA laten. Als je behoefte hebt aan ervaringen of je verhaal kwijt wil, mag je me altijd mailen: loterij11@hotmail.com
verder heb ik gemerkt dat je echt enorm veel steun hebt aan iedereen hier. en je kan hier in elk geval al je vragen en verhalen kwijt.
ik hoop echt voor je dat het wat anders is, maar Lotje had precies dezelfde symptomen!
Hou je ons op de hoogte?
Hallo, ik heb van Marion intussen antwoord gehad waarvoor mijn dank en zij heeft mij verwezen naar dit onderwerp. Als ik zo al die reakties lees ziet het er niet goed uit voor mijn kat Rocky. Ik lees door de regels heen bij Ronald de webmaster dat de katten het niet zouden overleven bij FIP? Mijn kat is er inderdaad niet best aan toe, maar ik moet nog een paar dagen wachten op de bloedtest. De DA zei mij gisteren dat er een andere kat in haar praktijk was die het ook had gehad en die nu aan het herstellen was en het zag er positief uit voor het beestje.
Zijn er andere postitieve ervaringen met FIP? of kennen jullie alleen maar dieren die eraan dood zijn gegaan?
ben gewoon erg bezorgd en heb nog steeds hoop voor Rocky.
Mona
ps. ze hebben een punctie gedaan en mij laten zien wat er in de buik zat. Afschuwelijk het was een soort gelige vloeistof. Verder heeft hij antibiotica (i.v.m. infectiegevaar door de punctie) en vocht afdrijvers. Gelukkig wil hij wel eten en drinken.
Vannacht heb ik hem ergens op moeten sluiten omdat hij alles liet lopen overal. vanmorgen ging het redelijk en hij ligt op zijn vaste plekjes op een handdoek.
(onder het bed bij de kinderen)
Ik heb nu niet veel tijd, maar lees eens verder op de site, staat meer over FIP. Als ze echt ziek zijn, kunnen ze volgens mij niet overleven. Alleen als ze evt. geinfecteerd zijn, maar niet ziek zijn geworden. Het is allemaal erg moeilijk en ingewikkeld. ik heb dagen op internet gezeten en daar staat ook nog eens veel tegenstrijdige info. Als je je emailadres geeft, kan ik je wat info sturen, die ik inmiddels heb gevonden... sterkte!
ik wil je niet bang maken, maar je kat heeft precies dezelfde symptomen als mijne... Ik hoop echt dat het wat anders is, maar mijne had ook die gele vloeistof, had blaasontsteking door de fipinfectie. Als ik het goed heb begrepen tast die infectie uiteindelijk de weerstand aan. en krijgen ze overal infecties. Maar mijn katjes lieten dus ook alles lopen. Ze waren wel sloom, maar leken niet echt ziek ofzo. heb je een kat of meer?
Ik kan je verder niet helpen. alleen wat ik al eerder zei, voor meer info of als je je verhaal kwijt wil: mail maar. tot drie weken geleden wist ik niets over fip of andere ziekten, maar inmiddels heb ik dagen websites en teksten doorgespit, ook omdat ik nog een kleintje overhad en overal hoop zocht dat ie het zou overleven... helaas.
groetjes, marion
bedankt voor al jullie info en steun.
Vandaag gaat het redelijk, laat niets meer lopen nu en ziet er iets rustiger relax uit. buik is wel nog dik hoor, maar hij knort en wast zichzelf.
is erg aanhalig. tja en verder is het dus afwachten .zal jullie op de hoogte houden
Mona
och weet je met al die enge berichten de laatste tijd (kunnen jullie ook niks aan doen en blijf ze please posten) word ik echt soms wel bang voor mijn eigen zukemans maar goed.... ik hoop dat het echt goed komt met deze kat! eindelijk een goede afloop laten we hopen!
sterkte he!
Hoi Marion (en alle anderen op wie dit van toepassing is),
Ik zie aan je laatste bericht dat je wel hebt ingelogd, maar niet je naam hebt ingevuld (Anonymous dus). Het is wel een gedoe om dat telkens te doen als je vaker per dag inlogt, dat ben ik met je eens. Maar er is een kortere weg.
Als je je profiel aanpast, dan kun je daar bij NAME (first, last) de naam 'Marion' invullen (Marion11 hoef je daar niet in te vullen want dat is je inlognaam en die staat daar los van).
Nu vraag je je natuurlijk af: "Hoe doe ik dat?"
Als je hebt ingelogd, zie je helemaal onderaan de pagina, het Copyright van Network54 staan.
- klik op het onderstreepte Network54
- klik bovenaan het scherm op het tabblad Resources
- klik rechtsboven (in het bovenste lichtgrijze balkje achter je loginnaam) op Wijzig
- klik op Profiel, vul het Name-veld in en klik onderaan op Wijzigingen opslaan.
Voortaan wordt dan je naam automatisch ingevuld als je een bericht plaatst. Overigens, waar je hierboven op Profiel klikte, kun je ook je wachtwoord wijzigen etc. Als je zelf geen webmaster bent of betalend lid bent bij Network54 kun je niets met Personal Photo, IP blokkeringen en Notifications.
Hallo Marion, bedankt voor je medeleven.
Ik heb net de dierenarts gebeld maar ze weten nog steeds niet. dus wachten wachten wachten op die bloeduitslag. frustrerend hoor.
De kat zelf is redelijk naar omstandigheden.
Hij is gewoon nog erg dik maar eet verder wel.
ik wordt alleen gek dat ik niet weet wat er boven ons hoofd hangt, of hij echt heel ziek is of hij het gaat overleven enfin. Zodra ik wat hoor zal ik het zeker hier op het prikbord laten weten, bad or good news.
Mona
gek wordt ik er van. Het is nu maandagmorgen 11.00 uur en de arts heeft nog steeds geen uitslag over het bloed en het vocht van de punctie, door dit laatste is het waarschijnlijk waarom het zo lang duurt.
Hij heeft me beloofd om er zelf weer achteraan te gaan.
Het is zo frustrerend dat wachten.
Rocky heeft nog steeds een opgezwollen buikje wel iets minder (waarschijnlijk door de vochtafdrijvers) eet wel en drinkt veel. ook verliest hij regelmatig vocht, weet niet of het alleen urine is maar het ruikt vies.
Dus overal waar hij heeft gelegen moet ik het schoonmaken, er liggen overal handdoeken op plekken waar hij graag ligt.
ik heb zelf wel een rot gevoel over de uitslag.
maar ja nog maar even geduld opbrengen .
gr. Mona
Nou het heeft idioot lang geduurd, ruim een week maar gisteren dan eindelijk de uitslag. Gelukkig is het geen FIP!! Wat hij nou wel heeft is nog niet helemaal duidelijk maar in ieder geval hoeven ze hem niet in te laten slapen. (want dat zou in ieder geval zijn gebeurd als hij was besmet met FIP!!)
Hij heeft wel een soort buikvliesontsteking gehad en heeft ook een blaasonsteking, de buik is ietsje minder dik. Gisteren heeft hij weer een injectie gehad ditkeer iets met hormonen i.v.m. het laten lopen van de urine en weer een anti biotica kuur.
27 dec. moet ik weer met Rocky terug voor controle om te kijken hoe het met hem gaat. Als hij dan nog steeds "lekt" dan zullen we verder moeten gaan zoeken naar de oorzaak en dan kan er nog evt. een foto worden gemaakt. Dat kon tot nu toe niet i.v.m. al het vocht in de buik. Hij eet en drinkt gelukkig wel goed en is wel weer wat vrolijker. (speelt weer en wast zichzelf heel veel, spinnen etc.)
Mona
Wauw, goed nieuws!!! Hoe weten ze nu dat het geen FIP is, bleek dat uit de bloedtest? Ik hoop echt dat ze de oorzaak vinden en dat je hummel weer helemaal beter wordt!
Hoi Marion.
Ja ik heb 3 faxen gezien van het lab.
Men kan het zien aan de bloed uitslagen en aan de uitslag van het vocht wat ze uit zijn buik hadden gehaald. De echte medische termen weet ik niet meer.
Bij het bezoek gisteren heeft hij weer een testje met zijn urine gedaan met een soort stripje met gekleurde vakjes waarop ze meteen de uitslag kunnen aflezen. n.a.v. die kleur uitslag kon hij zien dat hij nog een blaasonsteking heeft.
Nee, joh hij ligt nog niet op sterven. niet te voorbarig hoor!! Wel dacht ik het eerst omdat we dachten dat hij FIP had.
Nou we zijn weer een aantal dagen verder, ben afgelopen week weer naar de dierenarts geweest, (kan beter een strippenkaart nemen) Rocky verliest nog steeds urine, dus het ziet er naar uit dat hij dus incontinent is of wordt ,gebeurt niet vaak met zo'n jonge kat (hij is pas anderhalf jaar) zijn buik is minder maar de dokter vindt het nog niet goed klinken in zijn buikje zoals het zou horen. Er is besloten om hem nog een hormonen injectie te geven en hij heeft weer een antibiotica kuur gekregen plus druppels tegen incontinentie. We hopen nu maar dat dat verliezen van urine tijdelijk is omdat hij aan het aansterken is na een buikvliesonsteking en een blaasontsteking.Als we dus geluk hebben is het tijdelijk . over 2 weken moet ik weer langskomen. Als het niet over is, tja dan is er een groot probleem.
Ik kan geen kat in huis hebben die urine overal verliest, het is zowel vervelend, geur bv. als onhygienish voor hem en vooral voor ons.
Ik heb 3 vrij jonge kinderen, en nu moet ik overal handdoeken neerleggen voor de kat, waar hij graag ligt.
En dat is vooral bij de kinderen!!
vooral sinds hij ziek is ligt hij iedere nacht bij de kids op bed op een grote badhanddoek, ik ben dus dagelijks bezig om handdoeken te wisselen voor schone.
Het is nu nog wel uit te houden maar het is niet leuk.
Ook voor Rocky niet, niemand wil hem nu op schoot hebben omdat je je meteen kan gaan omkleden daarna.
zielig he.
En dan de druppels die hij heeft, de andere medicijnen gingen prima. maar de druppels, hij gaat er van schuimbekken. zo rottig om te zien.
Vandaag heb ik het met een neusdruppelpipetje en gemengd met water achter in zijn keel kunnen krijgen en dat ging al een stuk beter.
Enfin, jullie zijn weer op de hoogte.
Hoop dat iedereen een fijne kerst heeft gehad, en alvast een goed en gezond 2003, vooral een zeer diervriendelijk jaar.
gr. Mona
2 1/2 jaar geleden is onze kater aan buikvliesontsteking overleden, we hebben ook vanalles geprobeerd hij is zelfs in een dierenziekenhuis geweest, maar niks mocht helpen, hij was 6 jaar oud. bij hem is het begonnen toen hij een tandje getrokken had en 3 dagen erna begonnen de klachten, weet niet of het er iets mee te maken had, maar vond het wel vreemd. ik hoop van harte dat jouw kat wel nog te helpen is, maar het is een zeer ernstig iets.
wens je dan ook heel erg veel sterkte.
groetjes riny
Hoi Riny,
bedankt voor je berichtje,even een vraag. Had jouw kat ook "gewone" buikvliesonsteking of via het FIP virus?
want inderdaad bij FIP schijnen ze het echt niet te redden, bij zgn "gewone" buikvlies soms wel.
Mijn kat had verder geen rare dingen recentelijk gehad,
wel heeft hij regelmatig iets aan zijn oor of zo omdat hij nog wel eens vecht met een van de katten uit de buurt, maar nooit iets heel drastisch. De laatste keer dat hij echt iets serieus had waarmee ik naar de DA moest was vorig jaar. Een abses aan de staart (van het vechten) Nu kunnen ze wel ziek worden door andere katten via speegsel en/of ontlasting dus tja, het is waarschijnlijk moeilijk te achterhalen waardoor hij nou echt is ziek geworden. De DA zei wel dat het mogelijk is dat hij al uit een "zwak" nest zou zijn gekomen en dat hij dan gevoeliger is voor van alles.
Dit verbaast mij niets want ik heb hem weggehaald bij een hele rare familie. Ze hadden het huis vol met katten het was er vies en het stonk. (de mensen zelf)
De vele katten waren geen van allen ingent, gesteriliseerd of gecastreerd. Ik heb Rocky eigenlijk meegenomen omdat ik hem zo zielig vond.
Hij was erg angstig (hij heeft de 1e twee maanden onder het bed gewoond!!) Hij heeft 1 kleinere pupil en de DA vertelde dat dat soms komt als een kitten een harde klap op zijn kop heeft gehad!!!!!!
Dus ja, hij heeft wel een zogenaamde slechte start in zijn leventje gehad.
Door veel aandacht en geduld is hij nu een zeer lieve kat geworden, echt een goede sul. Zit gewoon naar de vogels te kijken, gaat er niet eens achteraan.
Was in het begin doodsbang voor ons konijn. Nu spelen ze gelukkig samen.
Dank je Riny, voor je mailtje.
Ik dacht echt dat mijn kat anders zou reageren, maar sinds 2 dagen is hij inderdaad weer dikker aan het worden en ook ik zie het nu somber in.
Vanmorgen dacht ik ik kijk het een paar dagen aan, maar als ik jouw verhaal lees dan denk ik dat ik vandaag nog naar de DA ga. Ik wil niet dat Rocky zo moet lijden. Het is moeilijk om stil te blijven staan bij het feit dat de DA hem mischien moet laten inslapen maar de buik wordt dikker en dikker.
Mijn zoontje van 5 zei gisteren mama het lijkt net of Rocky babietjes in de buik heeft. Kan je nagaan hoe het buikje weer dikker is geworden.
Ook blijft hij gewoon urine verliezen. ETen en drinken gaat gewoon zoals vanouds, dus goed.
En zeuren om naar buiten te mogen blijft hij ook doen.
(gisterenochtend heb ik hem eventjes in de tuin gelaten, vond dat ik hem dat niet mocht ontnemen als dit zijn laatste dagen zou zijn) Maar hij kwam na 10 min. alweer binnen.
Ik zit echt in tweestrijd wat te doen.
maar ik laat het jullie nog weten hoe het verder gaat.
Verder wil ik jullie allen nog het beste wensen voor het nieuwe jaar. Hopelijk veel gezonde en vrolijke dieren in huis.
Mona