je doet het goed hoor! gewoon zorgen dat er altijd brokjes zijn en af en toe per dag wat blik hoef trouwens geen blik als je hem voldoede brokken geef je kan bv ook als speciaal iets houden mijn zuki krijgt rond 6 uur als iedereen gaat eten (ik mams en de hond) ook zijn blik voer..... gezellig met zijn allen eten
oo oke, dus ik moet gewoon zo doorgaan.
ik dacht dat je bv een aantal keer per dag eten moest geven en dat je de bakjes tussendoor moet weghalen.
maar dan doe ik het toch goed bedankt voor jullie reacties
volgens mij doet ik het goed zuki vraagt wel om extra's (leverworst en olijven....... geef je het niet nou rennen) maar hijs lekker bol groeit (te) hard en is een echt wildebras geen symptonen van ondervoeding dus :p
Kittens van die leeftijd kun je het beste 5 x per dag kleine beetjes geven. Je deelt de benodigde hoeveelheid per dag (dit staat vaak op de verpakking vermeld) door 5. Naarmate het kitten ouder wordt verminder je het aantal voedingen per dag.
Bovenstaande lukt alleen maar als je de hele dag thuis bent. Als dit niet lukt moet je gewoon doorgaan op de manier zoals je nu te werk gaat. Let alleen goed op de hoeveelheid voer dat je geeft.
Vaak wordt er geadviseerd je kat alleen maar compleet droogvoer te geven, liefst nog afgewogen. Droogvoer is beter voor de tanden. Blikvoer blijft sneller aan het gebit plakken en kan op latere leeftijd gebitsproblemen geven. Ook worden katten vaak dik door blikvoer. Maar als je alles met mate geeft, zal het niet zo'n vaart lopen. Eigenlijk hebben katten voldoende aan een bepaalde hoeveelheid compleet droogvoer.
Het soort voeding heeft er ook veel mee te maken. De betere merken, zoals bijv. Royal Canin en Specific (verkrijgbaar bij de dierenarts) bevatten hoogwaardige voedingsstoffen. Zo krijgt de kat alles binnen wat hij nodig heeft. Het lijkt wel wat duurder maar een kat heeft er veel minder van nodig. Belangrijk is dus om het gewicht van je kat goed in de gaten te houden.
allereerst bedankt voor je reactie, ik ben niet de hele dag thuis dus denk ik dat ik maar op de manier hoe ik het al deed doorga. boedhi is 9 weken oud en hij weegt 1300 gram, het is best een grote jongen hoor.
ik wil hem best royal canin geven, alleen ik heb nog 1 1/2 pak whiskas voor jonge katje kan ik de royal canin dan mengen met de whiskas.
en nog een vraag ik denk erover na om nog een kitten te nemen moet ik die dan apart eten geven, maar als ik de brokjes hele dagen laat staan dan eten ze straks gewoon uit 1 bak.
Ik neem aan dat je droogbrokjes hebt van Whiskas voor jonge katjes. Deze kun je gewoon mengen met het voer van Royal Canin. Dit hebben wij toen ook gedaan.
Als je er een kitten bijneemt van ongeveer dezelfde leeftijd als Boedhi dan kun je ze allebei een eigen bakje met brokjes geven. Dat doen wij bij onze katten ook. Het blijft altijd moeilijk te peilen hoeveel ze dan precies eten. Maar je kunt er ook niet de hele dag bijblijven. Door ze regelmatig te wegen hou je het gewicht een beetje in de gaten.
Boedhi is al een flink kitten als ik je berichtje zo lees. Toen wij Indy kregen was hij 8 weken en woog toen 800 gram. Toch wel wat lichter dan Boedhi. Nu is hij 10 maanden en weegt ongeveer 4,3 kilo. Het is dan ook geen grote kat.
Onze andere kat Storm is nu 1,5 jaar en weegt 7,2 kilo. Het is een ontzettende grote kat maar heeft wel een hangbuikje. Hij is nu op dieet. Dat voer krijgt Indy ook.
Storm woog al met 5 maanden zo'n 5 kilo. Toen stond er de hele voer en als zijn bakje leeg was dan vulden wij het weer bij. Daar gingen wij dus al de mist in. Katten af laten vallen is niet zo eenvoudig. Het voer wordt nu dus ook elke dag afgewogen. En daar moeten ze het maar mee doen.
Re: Re: Re: Re: hoe vaak geef je een kitten eten??
December 11 2002, 10:49 AM
hoi deborah,
Je doet het goed hoor !
Vanaf kitten af aan, staat er hier de hele dagdoor een bak voer ( royal-canin )
We hebben er nu 6, en ze zijn geen van allen te dik.
bedankt voor al jullie tips.
morgen krijg ik een nieuwe kitten erbij, genaamd kira zij is ongeveer 7 weken oud. het lijkt me wel moeilijk met eten geven maar ik zal ze beiden gewoon blijven wegen, dan weet ik ongeveer of ze wel genoeg eten. ik ben benieuwd hoe het met die 2 gaat gaan.
het lijkt me wel erg spannend.