Mijn kittens wonen nu een paar daagjes bij mij thuis en ze zijn al erg gewend en over het algemeen zeer lief. Maar aangezien het nog kids zijn halen ze ook geregeld kattekwaad uit.
Zo wil Jody weleens de gordijnen bespringen en aan de draadjes van de kerstboomlichtjes knabbelen. En Jinx wil graag de trap op naar de slaapkamer. Nou lijkt dit geen probleem, maar ik woon in een splitlevel woning. Ik heb dus drie trappen in mijn huis en de meeste de trap naar boven is open. Aangezien ze katten tijdens het spelen nogal vaak van de trap naar beneden rollen, vind ik deze trap nog iets te gevaarlijk voor ze. Ze vallen dan namelijk een hele verdieping naar beneden bovenop een andere trap.
Mijn vriendin vertelde mij dat een plantenspuit erg goed werkt, maar ze in hun nekvelletje oppakken ookwel effectief is. Jinx heb ik, toen hij op de bank geplast had, een keer op de gang gezet met de deur dicht. Dit had blijkbaar veel effect, want hij jankte zeer klagelijk en toen ik hem later er weer uit haalde was hij zeer aanhankelijk. Jody daarentegen geeft niet veel om straffen. Als ik haar nat spuit kijkt zij mij zeer beledigdend aan en gaat gewoon verder. Pas na een paar keer spuiten gaat ze toch maar weg.
Wat zijn goede methoden om kittens een beetje opvoeding te geven over wat wel en niet mag?
Toch wel de plantenspuit denk ik, en een heel hard 'NEE" wil ook nog wel eens helpen. Mijn katjes hadden de 'leuke' gewoonte om via m'n broekspijp omhoog te klimmen. spijkerbroek is net uit te houden, maar ze klommen ook in m'n DUNNE broek, dus vast in m'n benen. en dan hielp nee plus tegenhouden met vlakke hand wel. en honderd keer van de verkeerde plek optillen en ergens anders neerzetten.
Ik heb ook een open trap, maar daar kreeg ik ze niet af. daar hielp echt niets bij. ik was in het begin wel bang dat ze eraf zouden vallen, wat ook een keer is gebeurt, gelukkig van de onderste treden, maar zelfs dat maakte geen indruk
Er is er maar één die een kitten in zijn nekvel mag pakken en dat is de moederpoes!!! (En de dierenarts misschien als hij een kat echt moet behandelen, maar hij/zij weet als het goed is ook precies wat hij/zij doet). Dit is dus geen middel om te straffen, pijn doen is zo en zo geen manier om te straffen, dat werkt niet.
De plantenspuit kun je gebruiken, maar het kitten mag niet weten dat jij spuit, dus je moet dit onopvallend doen. De kat mag de straf nl. niet met zijn verzorger associeren. Oppakken en telkens weer weghalen van een verboden plek is ook goed, maar dit kost wel disipline en doorzettingsvermogen. Verder kan het helpen om de kat te laten schrikken, door bijvoorbeeld een bos sleutels vlak naast de kat te laten vallen, maar ook dan mag de kat dit weer niet met jou associeren.
De kat moet bij zijn verkeerde gedrag geen positief gevoel hebben, vandaar dat schrikken kan helpen. Elke keer dat de kat iets uitspookt dat niet mag zal hij dan de connectie leggen, hé hier schrik ik altijd, niet leuk... Maar als hij weet dat de straf van jou komt zal hij wanneer jij er niet bent gewoon doen waar hij zin in heeft.
Tot slot moet je in de gaten houden dat de kat geen kwaad ziet in zijn gedrag, hij weet niet dat het fout is, daarom zal echt straffen niet zoveel uithalen, de kat weet immers niet dat hij iets verkeerd doet.
Een kat opvoeden heeft vooral met veel geduld en disipline te maken, de ene keer wel de plantenspuit en de andere keer niet zal hem in de war maken.
Ik hoef maar te schudden met de plantenspuit en het werkt,
dus ik gebruik hem alleen als ( eh ) en schudden en ze stoppen.
En ze hebben hem altijd gezien.
( nu is het ook niet meer nodig ze zijn 1 tot 7 jaar )
Klopt dat dat je poes níet aan haar nekvel moet pakken? Ik heb nl de indruk dat het redelijk effectief is. Nu is mijn Cosmo nogal hardleers hoor, want soms speelt ze gewoon met me, laat ze me 100 x opstaan van de bank om haar van de tafel te jagen. Zodra ik me verhef, is ze al gevlogen, hahaha! Ze weet het dus dondersgoed hoor!
ps Marion, tip: niet reageren op teksten met capslock.
suzanne, ik weet het, maar ik erger me kapot aan die notteloze opmerkingen... niet tegen iemand bedoeld, voor ik weer een bodemloze discussie veroorzaak
Re: Re: Re: Re: Re: Re: 'straffen' van kittekwaad.
December 11 2002, 12:11 PM
ik doe de EY en de plantenspuit en het op de gang zetten en het "werkt" een beetje eerst deed ik ey in combinatie met spuit dus nu denkt tie dat als tie ey hoort ook een douch krijgt! mijn moeder rend steeds naar hem toe als ik er niet ben..... nu denkt hij dat ze jagertje spelen ofzo! hij kijkt haar aan springt in de kooi/kerstboom en blijft hangen in wegren huoding tot ze dichtbij is.... dus heb ik mijn mams eindelijk zover om hem nat te spuiten :p
Re: Re: Re: Re: Re: Re: 'straffen' van kittekwaad.
December 11 2002, 1:40 PM
Hoi Susanne,
Waarschijnlijk zitten de meiden op een school. In zo'n klaslokaal staan misschien wel 20 pc's, elk met een eigen IP-adres. Het kan dus zijn dat ze elke pc gaan proberen ;-(
Enfin, telkens wanneer ik weer zo'n bericht zie, wordt die pc geblokkeerd en de berichten verwijderd. Inderdaad is het niet verstandig om te reageren, want ook je reactie zal dan verwijderd worden (omdat het dan onderdeel is van de thread).
Ja de plantenspuit werkt redelijk, maar bij Jody moet ik soms toch echt een tweede of zelfs derde keer spuiten voordat ze reageert. Ze is ook iets 'arroganter' dan Jinx. Jinx wordt echt een slijmbal als hij straf krijgt. Gaat gelijk kopjes geven enzo. Jody draait gewoon haar kont naar je toe en loopt met opgeheven hoofd weg.
Is dat inderdaad niet goed, aan hun nekvel oppakken? Mijn vriendin, die drie katten groot gebracht heeft, deed dat wel, zeker omdat haar katten echte grote slopers zijn en zeer hardleers. Bij haar was het toch wel effectief, maar ik wil mijn kittens zeker geen pijn doen.
En het lukt mij trouwens niet om altijd onopvallend te spuiten. Soms zitten ze onder de kerstboom aan de draadjes te knabbelen en dan hebben ze mij toch echt allang gezien hoor als ik in een soort yoga-houding probeer ze nat te spuiten.
Eh Roland?!
Het is wel verslavend om op die meiden te reageren.
Ik heb dan soms de neiging hun helemaal kapot te schelden enzo{dat doe ik niet hoor}
Ik vind het ook wel intersant om die berichten te lezen eigelijk.kijken wat ze nu weer hebben geschreven.Maar het beste is om die berichten weg te halen.
Groetjes Timmielover Annet
ik ben het met je eens! Ik zit me constant te verbijten om niet te reageren, want ze halen het bloed onder m'n nagels vandaan met die domme opmerkingen en vooral die CAPS LOCK maakt me wild!
Maar aangezien ik de volwassen leeftijd van 27 (ahum) heb, hou ik me in. Maar ook alleen dáárom, haha!
Nou, vanmorgen was het weer raak hoor! Jinx stormt uit de gang toen ik de deur open deed, gaf mij een paar kopjes en rende naar de woonkamer en.....deed zijn plas op de bank! Terwijl hij net van de gang, waar de kattenbak staat vandaan komt. Hij doet dit alleen 's ochtends, want de rest van de dag gaat hij wel braaf naar de bak.
Maar goed, ik hem gelijk opgepakt en op de bak in de gang gezet en deur dicht gedaan. Wat kan een katje klagelijk janken zeg!! hartverscheurend. Maar goed, mijn vriend en ik moesten ons even als strenge opvoeders tonen en gaven geen gehoor aan het gejank. (Hoe moeilijk dat ook is). Na 10 minuten mocht hij er weer even uit, anders was hij helemaal niet van de gang afgeweest voordat ik naar mijn werk toe moest.
En wat een slijmbal was het toen zeg! Hij bleef maar kopjes geven en spinnend tussen mijn benen doorlopen. Ik knuffelde hem even om te laten zien dat het weer goed was. Maar hij bleef zeker 10 minuten van mijn vriend naar mij heen en weer lopen, kopjes geven, spinnen en aan onze handen likken. Hij schonk totaal geen aandacht aan Jody die aan het wachten was tot hij weer wild spelen.
Ik neem aan dat het op de gang zetten indruk op hem gemaakt heeft? Nu maar hopen dat hij er ook daadwerkelijk iets van leert!
Als mijn kleine katertje (nou ja klein) iets doet wat niet mag, roep ik altijd eerst iets hards. Vaak helpt dit al. Naar mijn vriendin luisterd hij trouwens een stuk minder. Als het roepen echter niet helpt, pak ik hem wel degelijk bij z'n nekvel. Dit doet trouwens geen pijn bij de kat. Als een natuurlijke reflex wordt de kat helemaal slap en geeft zich over. Hij is nadat ik hem bij zijn nekvel heb gepakt dan ook nooit 'boos' op mij. Hij gaat gewoon weer door met spinnen, kopjes geven en spelen.
Dit was mijn ervaring met het 'straffen' van een kitten.
Ik heb inderdaad gemerkt dat een kitten helemaal slap wordt als je hem bij zijn nekvel oppakt. Best een raar gezicht. Ik merk trouwens ook dat mijn kittens niet boos worden, ze proberen het juist goed te maken.
Ik wilde ook nog even terug komen op het berichtje waarin gezegd werd dat een kat niet mocht zien dat JIJ met de plantenspuit spuit, omdat hij je dan associeert met straf.
Maar ik knuffel ook heel veel met de kittens, geef ze te eten en te drinken en aai ze met mijn handen.
Het lijkt mij een beetje sterk dat als je dan van de 10 keer dat ik iets doe met of voor die beestjes ze die ene keer dat ik met een plantenspuit spuit bang van mij worden.
het gaat niet zozeer om het bang worden van je, maar zolang hij/zij jou niet associeert met de plantenspuit, dan laat hij/zij de streken ook achterwege als je er NIET bent. Als je in de gaten hebben dat jij degene bent die de plantenspuit bedient, doen ze het gewoon toch als je er niet bij bent.
Complicated he, die poezebeesten??!
Mijn kittens halen eigenlijk alleen 'echte streken' uit in de woonkamer en daar komen ze alleen als ik of mijn vriend thuis zijn, dus das dan iets makkelijker in de gaten te houden. (Oke, ze zullen ook wel streken in de gang en studeerkamer uithalen, maar das minder erg)
Ik heb ook 2 kittens nu van 10 maanden. Als zij iets dan wat niet mag roep ik altijd hard HE en hun naam. Bij mijn kater helpt dit redelijk en die begint altijd gelijk terug te miauwen alsof hij zegt "wat nou?". Bij zijn zusje gaat het iets minder. Zij is ook de ondeugendste van de 2 en reageert af en toe zelfs niet eens als ik de plantenspuit gebruik. Ik heb juist gehoord dat in het nekvel pakken een goeie manier is omdat de moederpoes ze ook altijd zo pakte als ze moesten luisteren. Vandaar dat ze dan direct slap hangen en het toelaten dus. Zij paskte ze dan ook altijd vast en schudde zachtjes haar kop. Dit doe ik dus ook ik pak ze bij het nekvel en schud zachtjes. Ik weet niet of jehelemaal begrijpt wat ik daarmee bedoel...Maar goed dit zijn dus mijn ervaringen. Zeker de laatste methode werkt bij mijn katten redelijk goed. He succes ! En geniet van ze nu ze nog zo klein zijn...cliche maar waar...ze zijn zo snel groot !!