Welkom op het 'oude' prikbord van De Kattensite

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  

katten en varkensvlees??

December 15 2002 at 6:09 PM

Ik vraag me af of katten varkensvlees mogen hebben. Voor zover ik me kan herinneren heb je alleen blikvoer met rundvlees, vis en kip, maar niet met varkensvlees. Nou weet ik dat honden dat niet mogen hebben omdat er een bacterie in zit die ervoor kan zorgen dat ze een gigantische jeuk krijgen waar je wel medicijnen voor kan krijgen maar die nooit helemaal verdwijnt. Ik weet niet precies meer hoe die ziekte heet. Maar kan iemand mij vertellen of dit voor katten ook geldt of zijn die er niet gevoelig voor? Tot nu toe hebben we het risico nog maar niet genomen maar Quinto vindt de varkenshaasjes wel erg lekker ruiken. Alvast bedankt!
Groetjes Sharon

Respond to this message   
AuthorReply

Re: katten en varkensvlees??

December 15 2002, 6:14 PM 

Hoi
Ik heb er niet veel verstand van maar ik denk dat verkens vlees wel erg vet is voor katten.
Is dat varkenvlees,waar jij het over hebt,voor mensen bedoeld of zat het in een kattevoerzakje,want als dat zo is dan Zal het wel getest zijn en zo.
Ik denk dat andere er meer verstand van hebben dan ik.Je krijgt vast meer reactie's die je wat wijzer kunnen maken.
groetjes Annet

Respond to this message   
deborah

Re: katten en varkensvlees??

December 15 2002, 6:58 PM 

hoi,

nee volgens mij mogen ze het niet hebben, ik heb ergens op een site gelezen ik weet even niet meer waar dat varkensvlees giftig is voor katten.
dus als ik jou was zou ik het niet geven.

zodra ik weer weet waar ik het gelezen heb zal ik het je zeggen.

groetjes deborah

Respond to this message   

Geen varkensvlees voeren aan de kat

December 15 2002, 7:36 PM 

Varkensvlees is niet goed voor katten. Op http://home.tiscali.be/dieren.kliniek/site/info.htm staat hierover o.a.:

Varkensvlees kan gevaarlijk zijn, het kan namelijk een virus herbergen, het virus van Aujeszki. Dit virus, totaal ongevaarlijk voor de mens, is zeer gevaarlijk voor de hond en kat. Eens dat hond/kat besmet zijn en uiterlijke symptomen vertonen, verloopt de infectie altijd dodelijk, na maximaal drie dagen. De symptomen lijken op rabies=razernij, daarom wordt de ziekte van Aujeszki ook pseudorabies of pseudorazernij genoemd. Het symptomenbeeld omvat speekselen, veel blaffen of miauwen, karakterveranderingen, zenuwsymptomen enz...). Helaas kan er medicamenteus NIETS gedaan worden, dus in dit geval : zeker voorkomen ! Vooral RAUW varkensvlees (vooral slachtafval, zoals tong, longen enz...) is gevaarlijk.

Daarom : geef geen varkensvlees te eten en indien het toch niet anders kan, moet het vlees 100 % doorgekookt worden, teneinde het virus te vernietigen.

Enne... ook een stukje ham is varkensvlees en hoort voor katten dus ook thuis in de risicogroep.

Groeten,
Roland

Respond to this message   

Re: Geen varkensvlees voeren aan de kat

December 15 2002, 8:16 PM 

ow..... layka (mijn hond) krijgt altijd stukjes worst als we brood maken...... al 8 jaar.... ook ham enzo... raar dus zal toch eens meer opletten

Respond to this message   

Re: Geen varkensvlees voeren aan de kat

December 16 2002, 12:56 AM 

Bedankt voor de reacties! Ik wist al dat honden het niet mogen hebben en nu weet ik dus ook dat mijn katje geen varkensvlees krijgt. Gek eigenlijk, ik heb 5 jaar bij een slagerij gewerkt en daar namen heel veel mensen een stukje leverworst mee voor hond of kat, terwijl dat dus helemaal niet mag! Ik heb dit de mensen ook wel eens geprobeerd uit te leggen, maar een hoop mensen geloven je niet, Ik ben blij dat ik nu weet dat ik niet gek ben maar dat het echt schadelijk is voor de beestjes.
Groetjes, Sharon

Respond to this message   

Nog een paar vraagjes

December 20 2002, 4:26 PM 

Is het alleen bij varkensvlees zo dat je het moet koken of is dit bij alle soorten vlees het geval?

Niet dat ik mijn kat daarmee voer, maar ik ben gewoon nieuwschierig. Ik voer mijn kat eigenlijk nooit mensen eten, want een mens eet toch ook geen kattenvoer... Gelukkig is hij geen bedelaar, hij bedelt niet eens voor zijn eigen eten, dus ik zal ook niet snel in de verleiding komen om hem "mensen"voer te geven. Maar ik kan me best voorstellen dat wanneer je een bedelkat hebt, de verleiding groot is om hem iets te geven.

Je hoort soms van mensen dat ze hun kat kaas of chips voeren. Is dat wel gezond? Ik heb wel eens gehoord dat katten niet teveel zout binnen mogen krijgen, klopt dit?

--- Luana ---

little things please little minds

Respond to this message   
Current Topic - katten en varkensvlees??
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar Index  
Find more forums on CatsCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  
Gratis kattenklimboom bij Hart voor Dieren: