In augustus hebben we Mac gekregen. En gister hebben we Nikki opgehaald! Mac was vanaf het begin al zindelijk, helaas Nikki niet. We hebben geprobeerd haar op de bak te zetten, maar daar rent ze net zo hard weer vandaan. De optie om haar in een apart, kleiner kamertje, samen met de bak op te sluiten kan ook niet met oog op Mac! Heeft iemand nog een andere suggestie? Alvast bedankt!!
Groetjes Mardou
Ik heb nog niet zo'n lange ervaring met katten, maar mijn Sem was ook niet meteen zindelijk. Nu eigenlijk nog niet helemaal. Ik heb zowiezo begrepen dat het verstandig is om met 2 katten ook 2 bakken te hebben, misschien dat Nikki de bak gewoon te vies vindt, de ene kat is daar kieskeuriger in dan de andere.
Onze Sem moet altijd zo'n 5 a 10 minuten nadat ze wakker is naar de bak, dan zetten we haar gewoon even erop.
Ook hebben we het gedrag leren kennen wat vooraf gaat aan de grote of kleine boodschap, snuffelen en krabbelen en dan gaan zitten met de kant een klein stukje van de grond, dan oppakken en rennen!!!
De plekjes waar je kat de fout in is gegaan in elk geval schoonmaken met schoonmaak azijn, dit is het enige schoonmaak middel dat geen amoniak bevat. Katten herkennen amoniak als de geur van de kattenbak. Wij ruiken dat natuurlijk niet, maar katten ruiken beter. Daarna spray ik er altijd BeauBeau overheen, dat schijnt de geur nog meer te neutraliseren. Nu heb ik op al die plekjes papieren zakdoekjes neergelegd met Mispoes erop. Dat stinkt naar citroen en dat moet je zeker 1x per dag herhalen (gewoon weer op het zakdoekje spuiten). Katten hebben een hekel aan deze geur en zullen de plekken mijden.
Tot nu toe is Mispoes het meest effectieve geweest, dus ik hoop dat dat bij jou ook werkt.
Nogmaals, hier spreekt een leek, maar zoals je kunt lezen op dit forum, heb ik ook al de nodige zindelijkheidsprobleempjes gehad.