<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar de index  

Oma als gastouder, wie heeft ervaring ???

February 26 2005 at 5:07 AM
Esther mv Gijs  (no login)

Mijn ouders en schoonouders passen altijd op Gijs als wij gaan werken.

Nu las ik in de krant en op internet dat er sinds 1 jan. een nieuwe regeling bestaat voor kinderopvang. Het is nu mogelijk om je eigen (schoon)ouders in dienst te nemen als gastouder.
Daar zit een flinke subsidie aan vast.
(Voor 1 dag oppas per week voor 2 kinderen, houden mijn ouders er dan netto +/- 170 euro per maand aan over!)
Wij, mijn moeder en ik, zitten er serieus aan te denken om de kinderopvang via die manier te gaan regelen. Maar we laten (zijn we zelf niet zo goed in) het eerst even goed uitzoeken hoe het precies zit met de belasting enz. En ook wat de voorwaarden zijn.

Zijn er hier lezers die al ervaring hebben met deze nieuwe regeling?
Ben benieuwd naar de voor- en nadelen, positieve en negatieve reacties.

Groetjes,

Esther.

Respond to this message   
AuthorReply
Yvonne mama van Tijn 5/7/2004
(no login)

Ik lees met je mee en..

February 26 2005, 8:44 AM 

heb nog gelezen dat het huis wel 'kindvrindelijk' moet zijn en dat je gecontroleerd kan worden....voor de rest wil ik ook graag meer info!

Yvonne mama van Tijn 5/7/2004

Respond to this message   
Esther mv Gijs
(no login)

Meer info is te vinden....

February 26 2005, 8:55 AM 

Meer info is te o.a. te vinden op

www.viaviela.nl

Ik heb bij dat gastouderburo ook al een globale offerte laten maken.
Zover ben ik al wel. Ik zoek nu nog mensen die hier ook mee bezig zijn.
Zou er ook verschil in prijzen zijn? Of zijn er standaard prijsafspraken door de wet kinder-opvang? Anders is het mogelijk de moeite om te gaan vergelijken met elkaar.

Groetjes, Esther.

Respond to this message   
Roos, mv Mirte en Thijs
(Inloggen Roos1)

Ik lees mee....

February 26 2005, 9:03 AM 

... mijn ouders doen ook alle opvang van onze kinderen, zou een mooi extraatje zijn .

Groetjes, Roos mv Mirte (21-02-02) 11 maanden bv gehad en Thijs (09-01-04) al ruim een jaar aan de borst!

Respond to this message   

(Inloggen goossesu)

ik ben er niet in thuis

February 26 2005, 9:31 AM 

maar heb het wel op de een of andere site zien langskomen.
Waar je rekening mee moet houden, is dat oma / opa op die manier "werknemer" worden. Er wordt hun inkomen betaald, dat ze later moeten opgeven bij de belastingdienst. En waar ze dus uiteindelijk belasting over moeten betalen.
Als oma/opa een uitkering krijgen van de een of andere instantie wordt het helemaal een ingewikkeld verhaal.
Hou in elk geval rekening met een berg administratie.

Suzanne (mv Claudia 1-12-2002)

Respond to this message   
juul, mv jelle en eline
(no login)

let op.......

February 26 2005, 10:18 AM 

mijn vader is op leeftijd van 56 jaar ontslagen, met nog zo'n 300 man.
dus dat betekende een uitkering, want hij was te oud geworden voor het bedrijfsleven en "maar" een ongeschoolde kracht.

dus als deze regeling voor hun in zou gaan dan worden ze gekort op hun uitkering en heeft het dus weinig zin.
dus daar moet je even rekening mee houden.
mensen met een uitkering of pensioen worden gekort.
want inmiddels heeft mijn vader deze leeftijd bereikt haha.
dus dat is wel jammer.
juul.

Respond to this message   
Lies mv Kim 22 apr 02 en Twan 6 jan 04
(no login)

Binnenkort

February 26 2005, 1:00 PM 

Toevallig heb ik net het aanmeldformulier in zitten vullen. Ik hoop dat ik het nog per 1 maart kan regelen. Wel erg kort dag.

Het levert ons voordeel op, om twee redenen:
A Mijn schoonmoeder heeft een laag inkomen van zichzelf en hoeft dus weinig belasting te betalen over hetgeen ze gaat verdienen.
B De belastingdienst betaald mee en mijn werkgever betaalt 1/3 van alle kosten (indien werkgever echtgenoot niet betaalt).

Maar het meeste voordeel komt bij de fiscus vandaan. En voor ons alleen als het om 2 kinderen gaat. Dus als Kim naar de basisschool gaat is het een stuk minder voordelig. Voor 1 kind krijgen we namelijk helemaal niets !! Ik ben echt blij met deze uitwijk die voor ons een "dure" wet een beetje verzacht.

Gr Lies

Respond to this message   
(no login)

O, ja ons voordeel bedraagt in euro's per jaar

February 26 2005, 1:01 PM 

bijna 1.000 !

Dus dat is best de moete waard.

Gr Lies

Respond to this message   
Esther mv Gijs
(no login)

Welk gastouderburo?

February 26 2005, 2:17 PM 

Bij welk gastouderburo hebben jullie de opvang aangevraagd?

Respond to this message   
(no login)

SZK

February 26 2005, 10:14 PM 

Daar is namelijk ook al de kinderopvang geregeld voor mijn twee kids. Zij bieden ook gastouderbemiddeling aan:

http://www.szk.nl/aanbod_eigennest.php

gr Lies

Respond to this message   
Esther mv Gijs
(no login)

Wat zijn de voorwaarden voor de oma/opa ?

February 28 2005, 3:50 PM 

Ben benieuwd wat de voorwaarden voor de gastoma zijn.
Ik snap dat je niets over de financiele voorwaarden kan zeggen, die zijn bij iedereen anders, of je wel of niet erop vooruit gaat.
Ik bedoel meer de rest eromheen.
Is het allemaal zeer streng wat betreft aanpassingen in huis en worden de oma's pedagogisch gecontroleerd/geadvieseerd? (In dat laatste hebben we geen zin in.) Dat soort dingen dus.

En is het elke maand weer een hele berg administratie, of valt dat allemaal wel mee.
Wat is jouw ervaring?

Groetjes,

Esther.

Respond to this message   
Tineke, mv Rik, Irene en Esther
(no login)

Bijna..........

February 26 2005, 2:04 PM 

Want vanaf volgende week gaan onze ouders om de beurt op vrijdag oppassen. Op maandag hebben we een oppas aan huis die we zelf (zwart) betalen. Ze krijgt 9 euro per uur. Per jaar is dat (45 werkweken) 3645 euro. Ze werkt dan 9 uur per dag.
Ik heb ook via een gastouderbureau laten berekenen wat het kost. Dit is GOB Kroostopvang, zij hebben een beperkt pakket als je zelf al een gastouder hebt. Ze doen dan alleen het administratieve en financiele deel.
Dat kost dan in totaal 5652 euro per jaar, voor de gastouder 4212 euro en 1440 voor het GOB. Zij gaan uit van 52 weken, met doorbetaalde vakantie.
Wij zouden vande overheid 2617 euro krijgen en van mijn werkgever 1104 euro. Olaf zijn werkgever betaalt niet mee. Het kost dan dus 2943 euro.
Dit is dus voor 1 dag opvang. Kijk zelf even op www.kroostopvang.nl
Onze ouders hebben nog geen salariseisen ingediend, veel knuffels, kusjes etc.?

Respond to this message   
Rineke (mv Julia 28-02-2004)
(Inloggen remcomee)

ook hier interesse

February 26 2005, 9:38 PM 

hou je ons op de hoogte??

Rineke (mv Julia 28-02-2004)

Respond to this message   

(Inloggen Anne-Rachel)

Hoe werkt dat?

February 27 2005, 8:19 AM 

Als ik dit draadje zo lees moet je de opvang dan dus via een gastouder-bureau laten regelen? Maar daar moet je dan toch ook voor betalen?
Hoe werkt dit? Wij hebben ook een oppas-oma!
Iemand een idee waar je meer info kunt vinden?

Anne-Rachel
mv Melle 18-11-2001 & Douwe 12-02-2004

Respond to this message   

(Inloggen Anne-Rachel)

't is nog vroeg...

February 27 2005, 8:47 AM 

Ik heb de link al gevonden (eerst lezen Rachel!...)

Respond to this message   
Current Topic - Oma als gastouder, wie heeft ervaring ???
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar de index  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement