gent - ,,Ik beken dat ik Kim gedood heb, maar ik kan me niet herinneren hoe dat gegaan is'', zegt Koen Wijshof. Drie jaar na de dood van Kim Kemps hangt er nog altijd een alcoholmist rond haar laatste uren en het ziet er niet naar uit dat hij deze week zal optrekken.
Willy De Buck
Het had nooit mogen gebeuren'', zuchtte Koen Wijshof aan het einde van zijn moeizaam verhoor. Zo staan er wel vaker voor een assisenhof, maar Wijshof is niettemin een geval apart. De jongeman bekent dat hij zijn ex-vriendin doodde, maar vraag hem niet hoe hij dat gedaan heeft. ,,Gewurgd met een lederen halssnoer'', vermoedt de wetsdokter. ,,Ik zou het niet weten, maar ik wil dat wel geloven'', zegt Wijshof.
Vrije liefde
Genkenaar Koen Wijshof en de Lommelse Kim Kemps waren die nacht stomdronken. Toen ze op hun slaapkamer in een kraakpand in Ledeberg ruzie kregen had de ene driekwart bak bier binnen en de andere een paar flessen fruitjenever. Zes jaar waren Kimmie en Skinny samen, maar de jongste maanden zat de mot in hun relatie. ,,Ik hoopte nog wel op beterschap, maar ik voelde dat het afgelopen was'', zegt Wijshof.
Hun relatie kon nochtans tegen een stootje, want Kim had in al die jaren al minstens vijf, zes keer van bed en vriend veranderd, zonder dat Koen Wijshof daar zwaar aan tilde. ,,Ze keerde telkens terug naar mij'', zegt Wijshof: ,,We hadden afgesproken dat zoiets moest kunnen. We waren allebei voor de vrije liefde.''
Dat was de theorie, want toen Wijshof tijdens een punkoptreden voor de charmes van de Canadese Marie Eve viel, kon Kim daar minder om lachen dan met haar eigen tussendoortjes. ,,Ze was kwaad en jaloers. Ik zou het volgend weekend naar Rijssel gaan met Marie Eve, maar Kim wilde per se mee. Toen ik zei dat dat niet kon, werd ze razend.''
De daaropvolgende dagen verliepen chaotisch. Twee dagen voor de feiten dook Kim in bed met haar nieuwste vriend van de punkband The End of Ernie, 'sanderendaags was het weer grote liefde met Koen Wijshof. ,,Ik beschouwde dat als een afscheid'', zegt de jongeman. Zes uur voor haar dood kneep ze er op een fuif opnieuw tussenuit met haar muzikant en toen ze 'smorgens rond tien uur goed aangeschoten thuiskwam bij Wijshof, wilde ze alweer met hem vrijen.
,,Ze wilde mij terugwinnen, denk ik. Maar voor mij was de relatie gedaan. Ik herinner me nog dat ik haar lederen halsbandje aangesnoerd heb, maar daarna ben ik in slaap gevallen. Toen ik 'savonds om 18 uur wakker werd, lag ze dood op de grond'', zegt Wijshof. ,,Met de beste wil van de wereld, ik zou niet weten wat er gebeurd is.''
Voorlopig vrij
Negen maanden heeft Wijkshof in de gevangenis gezeten, maar hij is intussen al twee jaar voorlopig vrij. Het krakers- en het punkmilieu waarin hij sedert zijn zestiende leefde, heeft hij voor de buitenwereld de rug toegekeerd, maar in zijn hoofd voelt hij zich daar nog altijd thuis.
,,Ten tijde van de feiten was je een overtuigde anarchist'', zei voorzitter Dirk Van Remoortel. ,,Maar ik heb begrepen dat je kijk op de wereld intussen wat veranderd is.''
Koen Wijshof: ,,Ja, maar er loopt nog altijd veel te veel verkeerd in de wereld.''
Voorzitter: ,,De politie en rechters waren in die tijd - op zijn zachtst gezegd - niet uw beste vrienden.''
Koen Wijshof: ,,Dat is nog altijd zo.''
Voorzitter: ,,Ik neem u dat niet kwalijk, dat is uw goed recht.''
Vijfentwintig jaar cel voor wurgmoord
GENT - Koen Wijshof (32) moet 25 jaar boeten voor de dood van zijn vriendin Kim Kemps (24). Openbaar aanklager Jean-Luc Cottyn zag verzachtende omstandigheden en vorderde twintig jaar, maar de jury deed er een ferme schep bovenop.
Jean-Luc Cottyn ging tijdens zijn rekwisitoor eerst bijzonder hard te keer tegen Koen Wijshof, maar nadat de jury hem schuldig verklaard had, klonk Cottyn al iets gematigder. De maximumstraf voor de wurging van Kim Kemps was dertig jaar, maar Cottyn kon er mee leven mocht de jury rekening houden met de jeugdige leeftijd van de dader en het - nagenoeg - blanco strafblad van Koen Wijshof.
,,Koen Wijshof en Kim Kemps waren rebelse jongeren die zich thuis voelden in het kleurrijke en anarchistische krakersmilieu'', zei Cottyn. ,,Dat doet niets ter zake. Ieder zijn zin. Maar ook bij de krakers en de punkers geldt de wet dat je een ander niet aandoet, wat je jezelf niet toewenst.'' ,,En die wet geldt ook voor dronken en jaloerse mensen. We kennen de excuses van Koen Wijshof: zijn vriendin was kwaad omdat hij - net zoals zijzelf - een ander had. Hij had bovendien vijftien pinten op en hij herinnert zich nauwelijks nog wat er die nacht in zijn bed gebeurd is. Ik trap niet in dat geheugenverlies. Ik wil nog geloven dat hij niet meer weet hoe vaak hij die nacht ging plassen, maar als je iemands keel minutenlang toesnoert, dan vergeet je dat niet.''
Cottyn betwijfelde ook of Wijshof wel spijt heeft van de dood van Kim Kemps en hij ziet geen tekenen dat hij zijn leven veranderd of verbeterd heeft. ,,Hij is nu twee jaar in voorlopige vrijheid, maar hij drinkt zich nog altijd even lazarus als vroeger. Hij spreek vier talen: Nederlands, Engels, slaan en bijten. En spijt heeft hij al helemaal niet: de dood van Kim was niets meer dan een fucking accident.''
De advocaten van Koen Wijshof zagen wel tekenen van berouw. ,,Het spijt hem dat hij Kim van het leven beroofd heeft en het spijt hem dat hij zich niet alles meer kan herinneren. Dat geheugenverlies is geen kwade wil, maar een kortsluiting in zijn hersenen door de overdosis alcohol'', zei Geertrui Deconinck. ,,Hij stond op een keerpunt in zijn leven: de relatie met Kim was zo goed als voorbij en hij was van plan uit het krakersmilieu te stappen. Hij verdient een nieuwe kans in de maatschappij, want de kans dat hij ooit in herhaling valt is zeer gering, dat zeggen alle experts.''