Ik woon in Nederland en heb hier geen stemrecht. In België mag ik nog wel stemmen, althans mocht ik. Maar omdat ik niet voor 1 februari de site van de Belgische ambassade bekeken heb ben ik mijn stemrecht hier ook kwijt.
"Heel logisch", zegt de meest onvriendelijke ambtenaar van de Belgische ambassade en een andere zure pruim bij het Ministerie van Buitenlandse zaken. "Je had vóór februari moeten kijken op onze site en dan had je dit geweten."
Ik heb dan ook niets anders te doen dan de site van de Belgische ambassade te bekijken uit pure interesse, een half jaar voor de verkiezingen.
Dit keer dus geen stemrecht voor Cindy.
Maar straks zien ze wie er niet is komen opdagen... en ik zie het al aankomen: dan krijgt Cindy een boete door de brievenbus.
Damn! al weer een stem minder voor het Vlaams Belank!
Anonymous (no login) 83.134.89.41
Re: Stemplicht? Stemrecht? Duh
May 21 2007, 6:27 PM
1 vogel maakt de lente niet! :p
Anonymous (no login) 84.193.16.60
May 21 2007, 7:26 PM
stemmen op vlaam belang is sowieso al een verloren stem.
En elke verloren vlaamse stem geeft die man met zijn strikske en zijn blauwe bitch meer macht.
Anonymous (no login) 84.198.227.150
May 21 2007, 8:19 PM
alle mensen die ik ken die in het verleden enkele malen niet gestemd hebben heben nog nooooooit daar een boete voor gehad hoor!
Hey cindy, jij staat ingelogd op mijn account. Dat kan niet he.
Hoe is het daar in het kamertje hiernaast? Ga je nog wat leuks doen vanavond, misschien kunnen we afspreken, ik weet nog een leuk kamertje in dit huis .
Cindy (Inloggen Capser) Forum Owner 82.171.195.135
May 21 2007, 8:38 PM
Ow en deze topic was niet bedoeld om weer een kat en muis spel tussen links en rechts van te maken.
Snap het nu maar eens: het is zinloos! Echt waar, van beide kanten
liever rechts links discussies, dan in de derde persoon een uitgebreid verslag van jullie uitermate boeiende privéleven. jullie zitten gewoon pikant te msnnen vanuit hetzelfde huis.
wacht nee dat neem ik terug. liever geen rechts links discussies
Ik denk het wel Jef. Gaat maar in den hoek is goed nadenken! Stouterik!
R (no login) 85.10.87.133
Stemplicht? Stemrecht? Duh
May 24 2007, 8:07 PM
@anonymous: het spreekwoord is: één spreeuw maakt nog geen lente
on topic: iemand die iets tegen de wet doet zonder dat hij weet dat het tegen de wet is (en hij wordt gepakt), wordt er toch voor gestraft. geen ontkomen aan
Ik begrijp je punt niet helemaal. Ik heb toch niets tegen de wet gedaan? Als ik iets moet doen om mijn rechten te laten gelden, en er wordt mij niet verteld wat, kan ik dat niet weten.
Dat is net als met bepaalde uitkeringen of subsidies. Als je het niet weet, kan je er naar fluiten. Wat meer informatie over dit soort zaken zouden dan welkom zijn.
Of heb ik je fout begrepen?
Krizis (no login) 84.192.227.130
June 4 2007, 7:49 PM
Ik houd zo niet van het woord stemPLICHT, ik had liever een stemRECHT maw recht om te kiezen maar geen verplichting om te moeten kiezen. Ben ten eerste zo goed als niet (meer) geïnteresseerd in Belgische politiek, en geen enkele partij of coalitie spreekt mij aan.
Zou veel liever op 10.06 willen uitslapen maar mag helaas voor de 2e keer in 3 jaar tijd mijn burgerPLICHT vervullen door een hele dag als bijzitter in het stembureau te functioneren, voor een luttele 12,50 euro belastbare inkomsten. Heb je daar ook zin in, Cindy ?
G (no login) 193.190.253.160
June 4 2007, 8:00 PM
Zitten we niet met opkomstplicht i.p.v. stemplicht? Je moet niet voor een partij stemmen in principe..
Wel goeie zaak, 't verplicht u kritisch na te denken over wat er rond u gebeurt en het belang van te weten wie de touwtjes in handen houdt en wat die allemaal zit uit te spoken. Natuurlijk veel makkelijker om in bed te blijven liggen en een terraske gedaan, maar kom zeg.. voor dat uurtje.
June 4 2007, 9:53 PM
@ G : ik voel mij niet verplicht om kritisch na te denken, maar laat dit graag aan grotere lichten als uzelf over.
Bijzitter is trouwens geen "uurtje" afwezig zijn van mijn zondags terras, maar actief aanwezig zijn in een stembureau van 7u30 tot 15u00, kalf.
G (no login) 193.190.253.160
June 4 2007, 10:14 PM
Dude, ik had 't dan ook over stemplicht/opkomstplicht.
Bijzitter is wel behoorlijk fucked
Cindy (Inloggen Capser) Forum Owner 82.171.195.135
June 4 2007, 10:24 PM
Ja, dat lijkt me dan ook weer niet de boeiendste zondagactiviteit
Maar gaan stemmen vind ik wel belangrijk. Daar is gewoon onze hele democratie op gebaseerd. Het is elke keer hetzelfde gezever misschien, maar er zijn nog genoeg mongolen die het niet inzien welk geweldig RECHT zij niet gebruiken. Mannen en vrouwen (een onderscheiding is hier belangrijk!) hebben ontzettend moeten knokken om te mogen stemmen. Om eens 1 zondag uit je luie bed te kruipen lijkt me dan wel gepast... en nuttiger dan nadien mee te lopen in 20 betogingen die enkel tot geweld leiden.
Ik blijf er bij: wie niet gaat stemmen, moet achteraf ook niet zeiken op de regering.
Maar Kris... veel plezier zondag, ik zal een keer op je proosten (ben het hele weekend bij Martine op visite)!
Groot licht (no login) 81.82.23.88
June 4 2007, 10:57 PM
Mensen uitschelden voor kalf zonder eerst te lezen wat er staat kan dan weer wel getuigen van een groot licht...
June 5 2007, 9:50 AM
gelukkig zijn er attente messageboardcritici zoals "groot licht" aka "haas" om mij weer nederig op mijn plaats te zetten. Spijtig dat ik je niet terugvindt op het "wie is wie"-topic, altijd leuk om te weten naar wie ik moet opkijken
tijd om wat politieke reclamebrochures door te nemen nu, zodat ik volledig op de hoogte ben van wat er rondom mij gebeurt en zodoende de juiste keuze kan maken aanstaande zondag
(als ik typfouten heb staan in mijn message, hoor ik het wel van de grote lichten onder u)
June 5 2007, 9:52 AM
doh ! 'terugvindt' moet met D ipv DT zijn !!
Grote haas (no login) 81.82.23.88
June 5 2007, 7:15 PM
Graag gedaan.
Nog bedankt voor de handige concertlijsten steeds weer!
R (no login) 80.200.242.101
Stemplicht? Stemrecht? Duh
June 6 2007, 8:47 AM
krizis: zaag zo niet man, mijn vader moet dat ook geregeld doen en loopt er ook niet over te zeiken
G: opkomstplicht ja, maar stemt u niet, gaat uw stem naar de meerderheid, is dat beter dan?
Ewald (no login) 193.191.211.159
June 6 2007, 9:36 AM
tenzij je ongeldig stemt...
Al is dat niet mogelijk bij elektronisch stemmen (vermoed ik)
Het is wel mogelijk. Ik weet niet of het er nu ook weer opstaat,maar vorige keer stond er achteraan op de oproepingsbrief wanneer je stem vervalt. Iets in verband met een merkteken aangebracht op je stemkaart,ik weet er het fijne niet van.
June 6 2007, 6:10 PM
@ R : ik weet niet wat je met "geregeld" bedoelt, maar ik heb gelezen dat verscheidene belgjes tot herhalenstoe de opdracht hebben ontvangen om te gaan bij- of voorzitten. Wat mij betreft scheelt er dan toch serieus iets aan de manier van het selecteren. Ik vind persoonlijk dat, als je eenmaal je burgerplicht hebt gedaan, het aan anderen is om opgeroepen te worden. En misschien nog extremer, bij voorkeur langdurig werklozen oproepen. Die krijgen in mijn ogen geld van de gemeenschap zonder hiervoor een tegenprestatie te leveren. Ik vind het alleszins niet kunnen dat sommigen meermaals worden opgeroepen, en anderen nooit.
Als jouw vader geregeld bijzitter is zonder daarover te zeiken zoals ik, is dat in mijn ogen omdat hij a) te passief is om hierop te reageren b) iemand met meer dan voldoende motivatie is om zijn burgerplicht tot herhalens toe te volbrengen, chapeau.
Hoedanook, ik heb via mijn kantonhouder zwart op wit staan dat als je dit jaar effectief zit, dit zal genoteerd worden in je rijksregister zodat je in de toekomst nooit meer wordt opgeroepen. Eindelijk een snuggere.
Leuk nieuws voor je vader toch ? Misschien kan jij dan de fakkel overnemen ?
Kristof (no login) 81.165.178.38
June 6 2007, 11:08 PM
Gewoon me stylo iets op u stemkaart schrijven, terug gaan, krijgt ge een nieuwe ... nog is iets op schrijve en ge bent ervan af ...
June 7 2007, 6:12 PM
En voor wie elektronisch moet stemmen; Neem een magneet mee en ga daarmee over de kaart, waarschijnlijk werkt dit wel!
kristof (no login) 81.165.178.38
June 7 2007, 10:39 PM
of gewoon op de elektronische kaart schrijven ....
June 7 2007, 11:03 PM
Ik wou zeggen; Neem een zeer sterke magneet mee en ga daar mee over de computer. Als dit nog niet werkt, werp ze dan naar de computer of in het aangezicht van de voorzitter. Uw stem zal niet meer gelden en als het wat mee zit worden uw burgerrechten u ontnomen en hoeft u nooit meer te stemmen.
Kris, moest gij niet gaan bijzitten? Ik kwam u daar tegen om 12u, met een voldane uitdrukking op je gezicht omdat je je burgerplicht weeral gedaan had
June 10 2007, 10:54 PM
@Bjorn : ik was deze ochtend al vroeg uit mijn tram om mij om 7u15 aan te bieden bij de voorzitter van mijn stembureau, doch daar ik mij bij de eersten heb aangeboden + reeds voorheen heb gezeten, mocht ik terug naar huis. Direct pistolekes gekocht, terug in het warm bed naast mijn lief, nog wat slaap inhalen, efkes stemmen en dan lekker pintelieren op terras. There is a god after all. En oh ja, fuck politics
Anonymous (no login) 83.134.88.237
June 10 2007, 11:05 PM
Punk reputatie Krizis: +1
June 10 2007, 11:10 PM
@anonymous : fuck punk, fuck you. -1
Punkreputatieman (no login) 83.134.78.144
June 11 2007, 7:00 AM
Zo gaat de boot niet op Krizis! -1
rock-n-roll-outlaw (no login) 82.174.186.62
June 11 2007, 3:04 PM
@Krizis: Ik was ook opgeroepen om bij te zitten en dankzij die gastjes, die dachten uit de boot te vallen door een kwartiertje te laat te komen, ben ik terug naar huis mogen gaan! Zij moesten blijven uiteraard, hehe. Nog nooit zo ne fijne cadeau gekregen voor mijne vaderdag!
En @ R, ik hoop dat jij de volgende keer word opgeroepen!
Om 6u30 uwe tram uit en als ge pech hebt ginder blijven tot 15u, ik weet wel wat beters te doen op ne zondag hoor!