Ik heb vorige week de uitslag gekregen van mijn neuroloog en vertelde me dat ik artrose had in mijn nek (C5-C6). Ik heb de afgelopen 4 jaar, 2x een ongeval gehad, waarbij ik bij beiden een whiplash heb opgelopen. Na het laatste ongeval, kreeg ik rond juli ergen last van mijn nek en schouderpartij. De pijn werd steeds meer ondraaglijker en ben naar de huisarts gegaan, welke er geen raad mee wist. Pilletje hier en pilletje daar was de uitkomst. Uiteindelijk ben ik naar de neuroloog verwezen en heb een MRI ondergaan, welke artrose uitwees tussen mijn 5e en 6e nekwervel.
Nu ben ik niet zo'n piepert, maar de dagelijkse pijn die ik onderga is als uiterst vervelend te omschrijven. Tramadol en Celebrex behoren nu tot mijn ontbijt!! Het geeft me een aangenaam gevoel voor een klein uurtje en dan begint die zeurende pijn weer opnieuw.
Na deze inleiding de vraag: Wie heeft er na een (whiplash) ongeval ook artrose overgehouden en wie kan mij vertellen wat voor behandeling hier voor is? Ik hoop begin februari naar het Mesos Medisch centrum in Utrecht te gaan voor een pijnblokkade, maar wellicht zijn er mensen die baat hebben bij een andere behandeling, zelf heb ik fysiotherapie, chiropractie, cesar therapie, accupunctuur gehad en zelfs een recvalidatie bij het Spine & Joint centrum in Rotterdam. Niets heeft me tot op heden geholpen.
hallo ik heb mijn 6 en 7 nekwerfel stuk ook artrose er in
ik werk nu in de sociale werkvoorziening
ik heb ook veel nekpijn word natuurlijk door de omgeving niet serieus genomen
soms slaap ik in de week pas om 4 uur als ik bv om 23.uu naar bed ga en er om 6.30 weer uitgaat
ben ik doodmoe
ga maar gauw naar je werk als je thuis blijft voel je nog meer krijg je horen
bulchit
maar daar lijdt ik soms meer aan van dat domme gelul
heb jij dat ook
ik gebruik ook veel medicatie voor de pijn gebruik zelfs een maagbeschermer voor al die pijn stillers
heb veel verschillende therapien gehad niets helpt
wat kapot is kun je herstellen zij mij huisarts moet je meer leren leven
ik herken het bij jou dat gevoel
maar ik ben nu bezig laat ze allemaal de klere krijgen maar soms valt da wel tegen
heb in het verleden 3 auto ongelukken gehad en op de ijsbaan aan gereden van achteren
dus das niet niks
al die jaren was er geen huisarts die me geloofde tot ik een nieuwe huisarts kreeg scan gemaakt en daar kwam de waarheid voor de dag waarom niet eerder
nou ik hoop dat je hieraan wat hebt mail maar effe terug
Posttraumatische arthrose komt bij z'n 40% van de whiplashslachtoffers voor.
Oorzaak zijn de rontgenfoto's ( en zelfs neit op MRI) niet zichtbare besachadigingen aan tussenwervelschijven, factetgewrichten etc.
Als die niet goed genezen leidt dat tot vervroegde degeneratie van het aangedane segment(en).
De normale veroudering van de nek kan al, zei het soms, nek(pijn)klachten opleveren.
Echter gaat zo'n normale veroudering zeer, zeer langzaam.
Nektrauma's kunnen dat proces zodanig versnellen dat je er op je 40ste de nek van een 65jarige aan over kan houden. En dat dat pijnlijk kan zijn is duidelijk.
Om nog maar niet te spreken over de mogelijk late gevolgen daarvan.