Länkar: REALM ASATRON + + + Fotspåret och Svinen + + + Vår Vördade Edda = Sæmundar Edda + Hrafnagaldr Óðins, Korpgaldern, samt Snorres Edda, Saxo Grammaticus, Torsdrapa, Völseakten, mm, mm. + + + Eddabilder + + + Hednabekännelsen "Vi tro..." + Till Helga + Det Andliga Valet + "Samfundsfördraget" + Det Första Ordet + Helga Texter + + + +

<< Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till Index  

Välkommen till Vårblot vid Uppsala högar!

March 9 2007 at 5:28 PM
  (no login)

Den 9:e april, annandag påsk, kl. 13.00 håller Sveriges Asatrosamfund vårblot vid Uppsala högar i samarbete med föreningarna Bifrostfolket och Idavallen.
Blotet är dock öppet för alla som känner samhörighet med den forna seden.
Vårblotet hålls här vid högarna för åttonde året i rad.
Ta med ett öppet,glatt och lyssnande sinne för att blota och fira vårens underbara antågande.
Vill du vara med och aktivt utforma detta blot så var snäll och hör av dig till kontaktpersonerna (Se nedan).
Ta gärna med picknick eller mat att tillsammans förtära på plats eller i närheten i gemenskap med fränkor och fränder.
Något att sitta på, sånger att sjunga och vårdikter att kväda är också bra att ta med.

Kontakt:

Henrik Hallgren
Henrik
0707-30 84 82
Per Lundberg
Per
0733-90 86 81

Väl Mött / Peter

Äring och Frid !

Respond to this message   
AuthorReply
Kon Unge
(Premier Login SedFor)
Forum Owner

VÅREN!

March 10 2007, 9:53 PM 

Tack för denna hälsning. Jag har vidarebefordrat den till Törens eventuella publik.

se: http://www.network54.com/Realm/Toren/

Ha det bra allihop!

/Kon Unge

PS. Stoltheten, alltså "Traditionen" (så kort som den ju ändå är), är annars Vårblotet på själva Påskdagen, alltså på den första söndagen efter den fullmåne som följer direkt efter Vårdagjämningen, tillika med den andra fullmånen efter Disatingets fullmåne. - Finns det någon politik i detta? Något som nu förtiges? Varför denna förändring får man, Kon Unge, fråga? Varför ett Vårblot på en Måndag? Varför inte på Solens Dag? Varför???

Respond to this message   

(no login)

Kan hända

March 12 2007, 7:14 PM 

Hej Kon-Unge.

SAs har ju sitt årsmöte på påskdagen så det är nog därför det flyttades.

Huvudsaken är att blotet blir av ,personligen så tycker jag detta blot är det viktigaste vi har i Sverige(kanske t.om i Norden) och jag hoppas på en stor uppslutning.

Allt gott / Peter

Äring och Frid !

Respond to this message   

(no login)

Just så..

March 14 2007, 5:48 PM 

Instämmer med Peter, detta är det viktigaste blotet i Sverige, troligen i hela Norden!

Jag ska fösöka att komma i år. Hoppas att mina krafter räcker till. Har varit sjuk i svår influensa med komplikationer.

Väl mött i Gamla Uppsala!

Kram till er alla!

Odendisa

Respond to this message   
Kon Unge
(Premier Login SedFor)
Forum Owner

Vårblotet / Påskblotet och Årsmötet

March 14 2007, 8:48 PM 

Hej på er!

Såvida årsmötet inte är att betrakta som "det stora blotet / det största blotet" så förefaller man dock genom detta lite grann försakat det viktigaste av allt (enligt era utsagor, och min egen känsla), alltså påskblotet, - åtminstone om det handlar om att hålla sig till "traditionen" som ju hitintills har varit att hålla blotet på just påskdagen.

Så frågan får omformuleras: Varför måste årsmötet hållas på den dag som hittills utgjort (den urviktiga) blotdagen? Vad är det som gör det så viktigt? Kanske att det är första årsmötet för föreningen i egenskap av ett formellt trossamfund? Men skulle man i så fall inte ha kunnat göra både ock, alltså haft ett årsmöte och så före eller efter det ett påskblot på samma dag, alltså på söndagen under den fullmåne som följer strax på vårdagjämningen? Gör man inte föreningen viktigare än blotet genom att flytta blotet till en annan dag än årsmötet, eller snarare, genom att anstifta mötet på själva blotets dag och så flytta på blotdagen?

Annars ska det villigt medges att blotet faktiskt är viktigt, och kanske också Asatrosamfundets årsmöte. (Detta sistnämnda får mötets resultat dock avgöra).

För övrigt vill jag fortfarande mena att Sveriges Asatrosamfund ska förstås i tanken såväl som i verkligheten i beteckningens plurala betydelse. Allt annat är fåfängt och till ingen nytta. SAs är defacto inte ett trossamfund. På sin höjd är föreningen en ansamling av verliga men mindre sådana samfund, alltså små trossamfund (för ett samfund är ett "sam" + "fund" - ett finnande av varandra i trosgemenskapen, vilket inte kan hända i paraplyföreningen som sådan, utan endast i trosutövandet i andlig gemenskap [något som ju rakt inte finns att finna inom den disparata asatrosvängen i stort]).

En tankeställare? Kanske, - för den som tänker. Men i alla fall inget nytt under solen. Snarast det som alla (innerst inne om inte i det yttre) så väl vet.

Ha det så bra i år och frid! Får se om vi kan komma (och ses) denna gången (då avser jag till blotet på den udda tidssättningen, och inte årsmötet).

/Kon Unge

Respond to this message   

(Login ekosof)

Ett svar på frågan

March 15 2007, 9:56 AM 

Hej!

Det finns ingen medveten avsikt att bryta en tradition. Anledningen är rent praktisk. SAs har årstinget dagen innan. Vi kunde inte lägga tinget på måndagen för det kanske drar ut på tiden och folk kommer från olika delar av landet och måste åka hem relativt tidigt.

Men jag hade faktiskt tveksamhet just för att jag misstänkte att det varit en tradition med den speciella dagen. Själv har jag aldrig tidigare varit med på det blotet så jag vet inte vad som gäller. Så jag kontaktade personer i såväl Idavallen, Bifrostfolket och SAs och undrade om det var ok. De flesta hade inte ens uppfattat att det var en speciell tradition att ha det på påskdagen. Så gick beslutsvägen.

Men nu verkade det ju som att i alla fall vissa uppfattat det som att det just bör vara på påskdagen, så då är det bara att beklaga ändringen. Jag förstår Kon Unges motiv för datumet.

Som de övriga här ser jag ändå det viktigaste att vi samlas i denna vårens ankomsttid och hyllar våra livgivande makter, och jag hoppas att jag kommer se er alla där.

Hälsningar Henrik

Respond to this message   
Current Topic - Välkommen till Vårblot vid Uppsala högar!
  << Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till Index  

Meddelanden till Sedniskt Forum:
konunge@fastmail.fm

+ + + För Asatron/Seden! - Vår Sed, Tro och Väg! + + +