Länkar: REALM ASATRON + + + Fotspåret och Svinen + + + Vår Vördade Edda = Sæmundar Edda + Hrafnagaldr Óðins, Korpgaldern, samt Snorres Edda, Saxo Grammaticus, Torsdrapa, Völseakten, mm, mm. + + + Eddabilder + + + Hednabekännelsen "Vi tro..." + Till Helga + Det Andliga Valet + "Samfundsfördraget" + Det Första Ordet + Helga Texter + + + +

<< Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till Index  

Inför nytändningen av Vårfrutunglet

March 1 2008 at 4:17 PM
Kon Unge  (Premier Login SedFor)
Forum Owner

Hej alla grannar i sed och tro!

Vår Frus måne tänds den 7 mars. Detta är den måne under vilken hedningarna firar ljusets och värmens seger. De flesta vill nog se på detta firande, Vårfrublotet, som ett firande av den varmare och ljusare tiden i rent sinnligt avssende. Den ensidigheten är emellertid inte min egen. Jag vill se i blotcykeln en parallell inre process av sedliga och rent andliga dimensioner.

Därför föranleder själva nytändningen av Vår frus tungl ett hyllande från min sida, ett hyllande som har andliga dimensioner inneslutna som refererar dels tillbaka till soningens måne som nu är i nedan, och dels framåt till den stundande sammankomsten, det efterlängtade omfamnandet, älskogen mällan människa och gud (som ju är vårt yttersta mål och mening).

http://www.network54.com/Realm/Toren/sammankomsten.htm

År och frid!

/Kon Unge

Respond to this message   
AuthorReply

(no login)

Jag ber

March 5 2008, 4:47 PM 

Hej Kon-Unge.

Jag ska fira och bedja om att Freja må ta emot f.d Bfs Frejadis på bästa sätt,
hylla och bedja makterna att Frejadis till fränder/fränkor snart få vandra.

Att hålla sin dotter i handen på daggvått gräs med Baldersbrå som blommar med en och annan solblomma därtill.

Blota och hålla gille till en kvinna vars namn är en gudinnans, till en kvinna som är som en gudinna som bara vill väl.
Dagen närmar sig för var dag som går, hjälp mig alla bröder och systrar be att makterna ta Frejadis med sig, be att hon får vandra sida vid sida med de sina.

Hon bad själv om det i dag, hjälp oss att bedja om detta lilla.

Äring och Frid / Peter

Respond to this message   
Kon Unge
(no login)

Jag ber med dig...

March 7 2008, 8:45 PM 

...Peter... Jag ber med dig och Freyadisa.

Respond to this message   

(Premier Login kvallulv)

Även jag

March 7 2008, 11:15 PM 

Även jag ber med dig, att hon får träffa de sina
Vi håller vårat ljus tänt i kväll

Frid

Nils med familj

Respond to this message   
Current Topic - Inför nytändningen av Vårfrutunglet
  << Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till Index  

Meddelanden till Sedniskt Forum: