Länkar: REALM ASATRON + + + Fotspåret och Svinen + + + Vår Vördade Edda = Sæmundar Edda + Hrafnagaldr Óðins, Korpgaldern, samt Snorres Edda, Saxo Grammaticus, Torsdrapa, Völseakten, mm, mm. + + + Eddabilder + + + Hednabekännelsen "Vi tro..." + Till Helga + Det Andliga Valet + "Samfundsfördraget" + Det Första Ordet + Helga Texter + + + +

<< Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till Index  

En höstfundering

October 16 2008 at 4:51 PM
  (no login)

Jarls yngste och andra.

Den inspiration jag får när jag är ute och går i den otroliga färgprakt som hösten bjuder på, får mig att fundera en hel del kring bröderna Höder och Balder.
Deras olikheter som, kanske, är det som får det stora årstidshjulet att snurra.
Jag har väl nämnt det tidigare men, detta ödesdigra pilskott som var början på slutet, som i sin tur var början på det nya.

Denna kamp mella motpolerna,
mellan död och liv,
mellan mörker och ljus,
mellan kyla och värme,
mellan hämnd och förlåtelse.

Hösten får i alla fall mig att fundera i sådana här banor, funderingar kring det oundvikliga slutet, men även kring den precis lika oundvikliga början på något nytt och vackert, kanske rentav vackrare än det som var.......

Solskivan blir tyngre och tyngre, men den finns där, och den kommer att mer och mer samla sina krafter, tills det återigen är dags för dess alltid lika bejublade come back.

Nåja, lite löst funderat bara

Holme ristade

Respond to this message   
Current Topic - En höstfundering
  << Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till Index  
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  

Meddelanden till Sedniskt Forum:
konunge@fastmail.fm

+ + + För Asatron/Seden! - Vår Sed, Tro och Väg! + + +