<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

Jakthundødem

December 22 2002 at 3:27 PM
No score for this post
Peter Hjalmarsen 

Vi har hatt en hannhund drever som da han var to år, plutselig fikk vann i lungene etter en jakttur. Dette gikk over, men siden måtte vi være påpasselige med jaktlengden slik at han ikke slet seg ut for da kom det igjen. Dette ble forøvrig hans bane da han var 9 år og 8 mnd. gammel. Vi klarte da ikke å få ham inn og han jaktet i nærmere 12 timer med det resultat at han ødela flere blodkar i lungene. Med et svekket hjerte grunnet ovennevnte forhold, medførte jaktturen at han døde på vei til dyrlegen. Vi har aldri fått påvist jakthundødem selv om han var innlagt på Veterinærhøyskolen, men det er vel sannsynlig at dette var diagnosen.

Er det noen som har vært borti noe lignende og finnes det råd for hvordan dette kan unngås ? Vi har hørt at dette kan være utbredt blant drevere og at det har vært forsøkt avlet bort ??

Takknemlig for svar.

Hjalmar

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply
Anonymous

Re: Jakthundødem

No score for this post
November 6 2003, 12:42 AM 

Hvordan merket du at dette skjedde?
Min hund har liknende symptomer som dukket opp en uke etter at han hadde vært på jakt. Han virket ikke spesielt sliten etter denne jaktturen.
Dyrlegen mistenkte jakthundødem og jeg fikk vanndrivende tabletter som jeg skulle gi ham hvis det dukket opp igjen.
Min hund er blanding mellom dachs og drever.
Han hørtes "snørrete" ut i tre-fire dager før det gikk over av seg selv.

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
Current Topic - Jakthundødem
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement