<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

Ung hund

April 6 2003 at 8:57 PM
No score for this post

Har en drever som er ca. 1.5 år. Fikk skutt ett par rådyr for hunden sist jakt. Det var etter veldig korte loser. Hunden hadde da bra søk ( var borte alt fra 5 min. til 2 timer). Snøen er nå borte og vi rakk og trene litt før det ikke ble lov å slippe lenger. Hunden hadde da utslag som var på 7 meter på det meste. Hva skal jeg gjøre? Bare ta det med ro eller opsøke haregård igjenn eller er drevere så variable.
Var i haregård 3 ganger før hun ble sluppet i fjor. Er det riktig og begynne på haregård igjenn. Hunden skal primært brukes til rådyr, men noe tid blir det jo på hare etter jul.

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

unghund

No score for this post
April 9 2003, 3:32 AM 

Den har nok bare blitt litt usikker på å gå for langt ifra deg så er nok bare å begynne neste jakt ved å trene utslag ved å bli på plassen du slipper den, til den igjen har bra utslag.
En hund i den alderen den er i nå kan ofte være litt varierende, så er ikke umulig att den til høsten da den er blitt litt eldre har bra utslag uten att du har trent noe på det, så er bare å ta det med ro.

Hilsen Helge

dårlig utslag

No score for this post
April 19 2003, 11:43 PM 

Kjenner problemet da jeg overtok en hund som ikke var brukt. Slo ikke ut men likte å gå tur. Jeg satte meg til, når hunden blei lei av å se på meg og begynte å leike eller legge seg til reiste jeg meg og gikk noen få meter, kanskje bare 20 30 meter, for så og sette meg. jeg fant meg noen steder med haremøkk og startet et lite stykke unna. da jeg omsider kom til beitefoten etter kanskje 2 timer var selvfølgelig dette intresant. Her gjelder det å være tolmodig. jeg brukte utrolig mye tid på stolsekken og var utrolig mye ute. ettervært kom hunden seg betraktelig og kunne jobbe selvstendig. noen supersøker ble den aldrig. noe dårlig til å ta ut men jaga helt fantastisk. hunden en beagle ble dessvere bare ca 3år kjørt i hjel. jeg tror at om hunden din er ung er denn enda skauredd, bruk så mye tid som mulig i skauen jeg regna ut at jeg var mer i skauen en timer på jobben. noen konkrete råd. kjøp en god stolsekk. ha god tid. tolerer ikke leik med kongler eller pinner. tolerer ikke at den legger seg ned. skjer dette reis deg flytt deg men utrulig kort.kos ikke med hunden om den kommer med en gang du har satt deg, prøv da å være avisende til den stikker unna noen meter. har den slått ut kaskje 4o meter og kommer rusende kort ros reis opp og kort forflyttning.teorien er at hund opplever at det å ta seg en tur er bra beløning er at du flytter deg om en minimalt. kjøp avis vær optatt av den,ikke glan på hunden hele tiden.prøv å finne harebeite. sstart på noe avstannd av denne og jobb deg nærmere. blir hunden hissig og tenner til koble og hjem.start om igjen på samme sted neste gang det vill si der du starta turen sist og jobb deg inn igjen til harabeite, er hunden usikker vil den etter vært bli kjent og huske at det lukter godt rett nede i lia. Har du vært tolmodig kommer dagen da den tusler avgårde, glaner mot deg før den drar ned i harabeitet på egenhånd. da må du sitte pal til den igjen kommer mye ros kort forflyting fårhåpentligvis drar den da igjen avgårde. prøv på denne måten å lage rutiner på hvordan du forflytter deg og behanler hunden. husk oså at det er 100 måter å flå en katt på tør å stole på det du selv føler er riktig for deg og din hund. en liten påminnelse det hjelper ikke å bli forbanna og kjefte på hunden lykke til. er noe uklart så får du legge inn noen spørmål
hilsen Bjørn Olav

Current Topic - Ung hund
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement