<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

TAY DREVER HANN 6ÅR

September 9 2003 at 9:16 PM
No score for this post

JEG HAR EN HANN DREVER 6 ÅR GAMMEL SOM SELVSAGT ER MIN BESTE JAKT KOMPIS. PROBLEMET BEGYNTE FOR 2 ÅR SIDEN AT HAN GÅR LENGRE Å LENGRE PÅ LOS, OG RÅDYRA ER BEGYNT Å TA RETT UT MED EN GANG. SLIK AT DET BLIR SJELDENT NOE KOS MED Å SITTE PÅ POST Å VENTE PÅ AT DYRA RINGER, SER SOM REGEL IKKE DREVEREN IGJEN FØR KVELDEN. HVA KAN JEG GJØRE FOR Å VENDE HAN AV MED DETTE? JEG ØNSKER SELVSAGT AT HAN KOMMER TILBAKE FØR DAGEN ER BLITT TIL KVELD, OG AT VI KAN GÅ VIDERE FOR Å FINNE ETT NYTT SPOR? FORSTÅR HELLER IKKE HVORFOR RÅDYRENE TAR RETT UT NÅR HAN FINNER SPOR, FOR HAN STARTER ALLTID LOSEN LENGE FØR HAN ER VED DYRET? VIL OGSÅ LEGGE TIL AT DETTE ER EN USEDVANLIG SELSKAPS SYK OG TÅLMODIG HUND SOM FINNER SEG I DET MESTE.

HILSEN ROALD JOHANSSON
roaldelg@frisurf.no

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

Re: TAY DREVER HANN 6ÅR

No score for this post
September 13 2003, 4:13 PM 

Beste løsning er vel å legge igjen en jumper eller noe annet som han kan kjenne igjen på lukta og reise.
Eg ville dradd etter ca 3 1/2 time og henta den enten sent på kvelden eller dagen etterpå, da pleier hundene å ligge ved jumperen og være overlykkeli over att en kom tilbake. Hvis du vet den pleier å komme inn når det begynner å mørkne ville eg henta den noen timer etter det første gang.

For å gjøre dette så bør du være i ett terreng som er langt fra folk så du ikke risikerer att den søker til andre når den ikke finner deg.

Denne metoden er ofte brukt på hunder som driver med langlos og pleier å være efektivt, du kan og med fordel blåse i fløyta før du går fra post til bil, slik att den får mulihet til å komme inn.
Har den ikke lært etter en gang så gjentar du det, men pass på å ikke overdriv slik att hunden tror det skal være slik.

tom

kan hende

No score for this post
February 14 2004, 5:48 PM 

Det kan hende det finns gaupe etc. i terrenget eller støvere som henger på i timesvis.........
Har opplevd samme selv, men har hunden jaktlyst henger den på og vi må finne oss i det til 1 rimelig grad.

Tom

langlos

No score for this post
March 28 2004, 8:05 PM 

jeg må bare si at lange loser i alle fall tyder på god jaktlyst, men det er jo ikke dermed sagt at det er ett ønskelig bevis. jeg har selv hatt tre drevere hvorav to har endt opp med lange loser. Dette har jeg til dels medvirket til selv ved og skyte for langt ut i losen, eller ved hjelp av peiler hente hunden når den dro ut. Etter å ha blitt lei av dette begynte jeg og koble tidlig,noen ganger hver gang jeg så hunden,også i losen, for så og slippe igjen etter kort tid med ros og kos. Dette virket greit for mine hunder,er jo verdt og prøve for andre også. Lykke til.

Current Topic - TAY DREVER HANN 6ÅR
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement