December 11 2003 at 3:08 PM No score for this post
Åse Kristine Mæsel
Vi har en drevertispe på 18 mnd. Vi har i hele høst vært mye ute i skogen, og vært borti både rådyr og ferske spor. problemet er at hunden ikke vil lose. Den lengste losen har vært på 5 min. Hunden følger etter dyret, men lager ikke en lyd. Vi har også sluppet hunden sammen med andre hunder som loser, med det resultat at den følger med, uten selv å lose. Har noen erfaring med dette problemet??? Noen råd og tips??
Hei
Det var ett uvanli problem når det gjelder drever, noen hunder er jo veldi trange i losen og har ofte veldi hakkete los.
Normalt ville eg trodd hunden var usikker og var taus av den grund.
Eneste hund eg har vert borti som oppførte seg på liknendes måte var en handhund som eier hadde vert for hard med, det virka rett og slett som om den ikke trodde den hadde lov til å lose. Den hadde og dei gangene den loste bare korte loser.
Så dere må rett og slett tenke gjennom om den kan tro den ikke skal lose, og er det mistanke om att det er grunnen så er det bare time etter time i skogen som hjelper, og da altid være posetiv, skryte og belønne den når den kommer inn og aldri virke lei eller sint.
En løsning kan jo være å få optretter og andre erfarne drever eiere til å vudere hunden, det er mye enklere når man får sett den i skogen og får sett hvordan den jobber/oppfører seg og så komme med råd.
Hunden din er jo veldig ung. Den løsner nok i målet når den blir eldre.
Prøv å slippe hunden i harehegn eller på en øy med hare slik at du lett kan se avstanden hunden er fra Losdyret når den begynner å stumjage.
Det er ikke uvanlig for enkelte unghunder å stumjage når de er eks. 3-5 min bak haren/rådyret.