<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

lang los / dårlig kontakt

December 27 2003 at 1:38 PM
No score for this post

Har ei Drever tispe som har fått smaken på det å være i skogen hunden ble 2 år i sept. De siste gangene jeg slapp henne var hun borte i 18 timer. Det er litt mye etter min smak. Har prøvd og prege hunden med kontakt og kos ute og inne. Kan bare konstatere at det har vært heller mislykket. Har aldri gått hjem fra skogen uten og ha med meg hundene mine hjemm, men her måtte jeg bite i det sure epplet og reisehjem. Hvordan får jeg slutt på det? Hvordan kan jeg gjennoprette den kontakt vi engang hadde. Hun loser "bare" i to timer, så kan hun ha opphold veldig lenge, for så og begynne et helt annet sted igjenn. Er peiler tingen så jeg kan hente henne etter en stund. Hadde håpet at hun ville tulle seg bort når det var litt kalt og guffent men bikja finner altid hjemm igjenn. Har skutt 3 rådyr og en rev for tispa.

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

langjager

No score for this post
December 29 2003, 5:07 PM 

Hørtes ikke mye kjekt ut når slikt skjer.
Ettersom eg forstår så jakter du like ved huset ditt.

Eg ville prøvd å tatt hunden med til ett annet terreng, en plass der det er langt fra bebyggelse. Der ville eg sett om det samme skjedde og gjør det det så hadde eg satt fra meg en jumper eller noe annet som lukta meg og reist hjem.
Dagen etterpå ville eg dradd bort og henta den.
Dette pleier å virke på dei fleste har eg hørt.

En annen måte er jo å være sur på den når den kommer hjem og totalt overse den, eventuelt sette den i band ute og jage den bort fra en. Det er for dei fleste hunder en hard straff.
Når den kommer tilbake til rett tid så må du skryte veldi av den og belønne den.
På den måten lærer den rett og galt.

tom

VÆR GLAD!!!

No score for this post
February 14 2004, 5:42 PM 

Vær glad bikkje di står på såsamt den turer innenfor 3km.. Idag er det alt for dårlig jaktlyst i drever`n.
De har avlet bort idiotene, men samtidig fått inn lungeodem etc..
Skulle gjerne hatt en slik Drever. Her oppe må det henge på og litt til

Tom

Asbjørn V. Birkeland

Re: lang los / dårlig kontakt

No score for this post
September 17 2004, 2:19 PM 

Uenig med han som mente det kunne hjelpe å være sur/overse bikkja når den kom inn etter lang los. Bikkja trur den får skjenn for at den kom tilbake, ikkje for at den var lenge borte. Må ikkje overvurdere intelligensen til ei bikkje. Gi heller ros for at den i det hele tatt kom tilbake. Men når det er sagt; det er ikkje noe enkelt problem du har kommet borti...

Asbjørn V. Birkeland

lan få litt tid på seg

No score for this post
July 1 2005, 10:12 PM 

jeg hadde samme problemet med min nå 7 år gamle drever han jaget fra morgen til kveld og noen ganger lenger . men så begynte vi å skyte etter kort tid og ikke etter lange loser så løsnet det for han. De siste 4 sesongene har han jaget ca 2-3 timer tror nåk den roer seg etter hvert

Tommy Dagslet

Kontakt

No score for this post
July 20 2005, 10:42 PM 

Jeg har hatt en tispe som oppførte seg på samme måte . jeg begynte å trene grunndessr som sitte,dekke og innkaling med langline og på fløyte. jeg gikk inn i losen og tok hunden av. og brukte fløyta når hun kom på jaget ,tok hunden i bånd gikk til bilen og kjørte til et annet jaktterreng og slapp hunden på nytt, når jeg hadde skutt dyret så fløyta jeg henne på vei inn til bytte. Etter en stund kunne jeg fløyte henne av los , tok en rast og slapp hunden i samme terreng. hadde peille bånd, det var til stor hjelp for jeg gjorde det samme når hun var ute å søkte etter dyr så kalte jeg henne inn de gangene jeg var sikker på at jeg fikk tak i henne . etter en høst så kom hun alltid inn etter endt jag. det fugerte for meg og masse trenig og lite jakt og du bør være alene under trenigen. lykke til!

Mvh
Tommy Dagslet

Current Topic - lang los / dårlig kontakt
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement