Hei!
Jeg lurer litt på å skaffe meg jakthund, og har vurdert drever i den sammenhengen. Jeg er svært interessert i å jakte rådyr, og får jeg en hund som kan brukes på hare i samme slengen høres jo det ut som en ren bonus.
Jeg har imidlertid fått høre fra folk jeg kjenner som har/har hatt drever at de har mer enn nok jaktlyst. Jeg har fått høre at de har vært nødt til å ha de i bånd hele tiden for å unngå at de legger i vei så fort de treffer på et spor; han ene beskrev det slik: "Hvis hunden gikk ute i hagen og fikk ferten av en katt, en rev eller ett eller annet som luktet spennende var den vekk og umulig å få til å komme tilbake". Er dette fakta eller en sannhet med modifikasjoner ?

Det er vel forskjell fra individ til individ, og fra eier til eier, men jeg hadde likt å høre andres erfaringer her.
Videre lurer jeg på hvordan en går fram for å få hunden til å "legge av" hvis losdyret legger ut på langtur. Det høres jo unektelig praktisk ut, men hvordan bør en gå fram for å få til dette ? Og hvor gammel bør bikkja være før en starter innjaging ?
Til slutt lurer jeg på en siste ting: hvor mye mosjon trenger en drever pr. dag ? Hvordan bør en legge opp treninga utover sessongen for at bikkja skal være i god form til å jakte i flere dager ?
Det ble mange spørsmål dette, men jeg håper noen kan ta seg bryet med å svare meg. På forhånd takk