<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

Egenskaper ved drever

December 14 2005 at 3:29 PM
No score for this post
Anonymous 

Hei!

Jeg lurer litt på å skaffe meg jakthund, og har vurdert drever i den sammenhengen. Jeg er svært interessert i å jakte rådyr, og får jeg en hund som kan brukes på hare i samme slengen høres jo det ut som en ren bonus.

Jeg har imidlertid fått høre fra folk jeg kjenner som har/har hatt drever at de har mer enn nok jaktlyst. Jeg har fått høre at de har vært nødt til å ha de i bånd hele tiden for å unngå at de legger i vei så fort de treffer på et spor; han ene beskrev det slik: "Hvis hunden gikk ute i hagen og fikk ferten av en katt, en rev eller ett eller annet som luktet spennende var den vekk og umulig å få til å komme tilbake". Er dette fakta eller en sannhet med modifikasjoner ? Det er vel forskjell fra individ til individ, og fra eier til eier, men jeg hadde likt å høre andres erfaringer her.

Videre lurer jeg på hvordan en går fram for å få hunden til å "legge av" hvis losdyret legger ut på langtur. Det høres jo unektelig praktisk ut, men hvordan bør en gå fram for å få til dette ? Og hvor gammel bør bikkja være før en starter innjaging ?

Til slutt lurer jeg på en siste ting: hvor mye mosjon trenger en drever pr. dag ? Hvordan bør en legge opp treninga utover sessongen for at bikkja skal være i god form til å jakte i flere dager ?

Det ble mange spørsmål dette, men jeg håper noen kan ta seg bryet med å svare meg. På forhånd takk

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

Kanske något

No score for this post
December 27 2005, 10:46 PM 

Hej, är en svensk dreverägare och tittar ofta in på denna hemsida.Gå gärna in på (svenskadreverklubben.se)peka på fliken Klubben och Klicka på Valpguiden,där finns lite goda råd att hämta.Lycka till med jakten och hundarna.

Berndt

Anonymous

Takk for link

No score for this post
January 25 2006, 11:27 PM 

Hei!

Dette var absolutt nyttig lesning. Takk for tipset!

Ø

Re: Egenskaper ved drever

No score for this post
January 22 2006, 11:57 PM 

hei.jeg er en lykkelig eier av en drever,jeg dro til sveden for å kjøpe meg drever. lønner seg å ta kontakt med en oppdretter som har ordentlige hunder. send meg en mail.

Anonymous

Re: Egenskaper ved drever

No score for this post
January 25 2006, 11:32 PM 

Hei igjen!

Videre kan det nevnes at jeg for tiden bor i by, i sentrum, i en liten leilighet. Dette innebærer at det ikke er alt for mye plass, og at en del av luftingen må foregå i "asfaltjungelen". Samtidig er jeg jo på jobb i ukedagene, og hunden vil i såfall bli gående hjemme alene i lengre perioder på en relativt liten plass.

Jeg ser for meg at dette ikke nødvendigvis er særlig gunstig for hunden. Hvordan ser dere på dette ? Bør jeg heller vente med å skaffe hund til jeg har flyttet til noe som er større og ligger litt mer landlig til ?

Jaktlyst, trening, byliv

No score for this post
January 26 2006, 4:04 AM 

Hei, jeg har for tiden 2 drevere selv, og har jaktet med en hel del andre drevere de siste 16 årene.
Min erfaring er at alle tema du spør om varierer veldig fra hund til hund. Hvor mye som skyldes arv og hvor mye som skyldes miljø kan sikkert diskuteres; men plukker du ut en hund fra seriøs oppdretter og etter gode foreldre, øker sjansene dine for å lykkes. Ved tilfeldig valg av oppdretter har du ca 25% sjanse til å få en topphund, fra Härkilas kennel blir omkring 75% 1.premiert. Er tispa stødig i nervene, glad og trivelig, blir ofte valpene det samme.
Hvis du har et godt og sunt forhold til hunden allerede fra valpeperioden, og "trener" mye kontaktøvelser, vil den være lettere å holde styr på uten bånd. FOR god kontakt kan gjøre at en hund begrenser søket, men dette er sjelden noe problem med dreverens store jaktlyst.
En ganske sikker trend er at tisper er mer "hjemmekjære" enn hanner, og vil kanskje oftere legge av hvis losen går langt ut.
Når det gjelder å bo i by skal ikke dreveren ha det værre der enn andre hunder. Av positive effekter er økt sosialisering med folk og hunder. Men bylivet krever at du har tid til å ta hunden med vekk fra asfalt og trafikk så ofte som mulig for at hunden skal kunne løpe fritt.
Når det gjelder lite innendørsareal, er ikke dette noe problem hvis hunden får rast fra seg ute. Mange hunder er dessuten roligere på små arealer når de er hjemme alene. Start alenetreningen tidlig. Først kun kort tid på eget rom, så kan du øke tiden og avstanden. Gjør dette når hunden i utgangspunktet er rolig, feks når den skal til å sove.
Treningen kan du starte veldig tidlig i små doser, for drevere er tidlig modne i hodet. Men ro ned hvis valpen viser tegn til "jaktgalskap". Når jaktlysten er vekket ville jeg gå over på mer trening i bånd (løping og sykling) og lydighetsdressur. Neste sesong vet derfor hunden hva "lykken i livet" er, samt at den er lydig og kan kalles av losen.
Losende hunder bruker enormt mye energi og hjerneaktivitet for å følge og lese et spor; hvis hunden ikke er i fysisk god form vil dette gå hardt ut over evnen til å kunne følge sporet.
Når det gjelder rasen drever er det en sikker veg til å få til en god jakthund. Nesten alle blir brukbare jagere, og en svært høy andel (sett i forhold til andre drivende hunder) blir jaktpremiert.

Lykke til med valpen og skriv gjerne en mail.

Anonymous

Takk for tilbakemelding

No score for this post
February 12 2006, 10:14 PM 

Hei!

Takk for tilbakemeldinger. Det var veldig mye nytting lesing her.

Jeg har ikke fått tak i hund ennå, ogregner med at det ikke vil bli snakk om dette før til neste år. I forbindelse med de gode svarene jeg har fått har jeg lest mer om drever (bl. a hos dreverklubben.se) og lurer i den sammenhengen på noe jeg har sett flere steder: mange nevner at drever er en hund med kraftig jaktlyst, og at det derfor er viktig at en jakter relativt mye for den for å stimulere den og at dette er nødvendig for at hunden skal trives og fungere harmonisk. Stemmer dette ? Hva vil 'mye jakt' være i en slik sammenheng?

Hei

No score for this post
February 2 2006, 9:40 PM 

Jeg lurte på om du har handla deg en drever?
mvh
per-erik

Current Topic - Egenskaper ved drever
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement