<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

Jaktprøve - rådyr.

December 26 1999 at 11:43 PM
No score for this post

Tenkte kanskje dette kunne være interessant for dette forumet...

Jeg mener at den beste egenskapen en drivende hund kan ha er at den legger av når losdyret legger ut på langfart, dvs går ut av terrenget. Dette gir jegere mulighet til å prøve på nytt dyr, evt flytte postene og gå på det tidligere losdyret på nytt, der det gikk ut av terrenget (og inn i naboterrenget) hvis dette er mulig.

Men slike egenskaper verdsettes visstnok ikke på jaktprøver, som jo skal legge grunnlaget for avlen. Mitt eget eksempel på dette er min egen hund som på jaktprøve la av etter 19 minutters los, når dyret forlot terrenget. Hadde hunden derimot fulgt dyret videre (pokkerivold, ettersom dyret fulgte ei elv nedover dalen der det ikke er skog før langt unna!) og jaktprøvedommer og jeg hadde fulgt etter i bilen og hørt losen, kunne hunden ha fått premiering på dette. Det ble det ikke i dette tilfellet...

Men burde vi ikke heller verdsette den hunden som legger av i slike tilfeller ?

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

Jaktprøver - Rådyr

No score for this post
December 27 1999, 3:34 PM 

Du har helt rett Jon Inge, vi skal premiere de egenskapene som du nevner, dette at hunden skal legge av hvis rådyrene strekker rett ut av terrenget. Det må imidlertid ikke bli slik at hvis rådyrene trekker noe ut så legger hunden av. Hunden må henge på, gjerne en 15 - 30 minutter, dette for om mulig å få rådyrene til å bukte igjen, hvis dette ikke skjer og rådyrene fortsetter å dra ut, ja da skal hunden legge av.

Det er også slik at vi ønsker forskjellige egenskaper hos våre rådyrhunder utifra hvor vi jakter, og evt. hvor mye rådyr det er.

Men på en jaktprøve hvor rådyrene drar på langtur, der er det ønskelig at hunden legger av og kommer tilbake, slik at vi kan slippe på nye rådyr. Forutsetningene for hvordan hunden oppfører seg under slike forhold er forskjellig. Jegere som jakter i områder med lite rådyr vil ha en hund som henger noe mer på, og motsatt der hvor det er mye rådyr. På en jaktprøve må hunden bedømmes utifra dens forutsetninger, for vi har jo bakt inn i jaktprøvereglementet momenter som samarbeid, kontakt og lydighet, hvor hunden faktisk må vise at den er samarbeidsvillig og har god kontakt og lydighet. Det kreves som du sikkert vet 4 poeng i lydighet for at hunden i utgangspunktet skal få 1. premie på rådyr. Uansett hvor høye egenskapspoeng den har på de andre momenter, må den ha 4 poeng på lydighet.

Svein Egil Gravråk

jaktprøve Rådyr

No score for this post
December 27 1999, 11:27 PM 

Jeg er enig med Svein Egil Gravråk. Det er ønskelig med en drever som legger av når det er klart at rådyret drar ut av terrenget, men heller ikke før. Det har de senere årene vært til dels betydelig fokusering på hundenes evne til å legge av når dyra drar ut. De nye jaktprøvereglene har søkt å ivareta dette bl.a. ved at det er åpnet for premiering ved f.eks. 2x60 min. lostid.

Jeg tror de nye reglene hvor det også stilles kvalifiserte krav til lydighet er bra. Jeg vil imidlertid samtidig uttrykke en viss engstelse for at en i enkelte tilfelle kan gå for langt når det gjelder å avle på hunder som legger av. Jeg er redd man ved en for ensidig fokusering på denne egenskapen kan miste noe av den eventyrlig jaktlysten dreveren er kjent for, og som bl.a. gjør at jeg har valgt denne rasen. Dersom man ønsker hunder med kortere drev og mindre jaktlyst finnes det andre raser som har slike egenskaper.

Jeg er klar over at evnen til å legge av også kan ha en del å gjøre med innjaging og dressur/kontakt med hunden. Det er vel imidlertid ingen tvil om at det er lettere å få en hund med dårlig jaktlyst til å legge av enn den hunden som er føtt med stor jaktlyst. Dermed ser jeg en fare for at enkelte meget bra hunder som feilaktig er blitt stemplet som jaktidioter p.g.a. feil innjaging ikke blir brukt i avl, mens hunder med dårlig jaktlyst blir flittig brukt, og at man derved sakte men sikkert mister noe av de kvaliteter som dreveren har vært kjent for. Bl.a. av disse grunner håper jeg aldri det blir noen premiering for å jage rådyr i 19 min.

Jaktprøve Rådyr

No score for this post
January 4 2000, 4:39 AM 

Takker for svar fra både Svein Egil og Trond. Det høres ut som om vi er rimelig på nett alle tre.

Bare en liten kommentar på siste innlegg. Jeg skal ikke sitte her og påstå at hunden fortjente noen premiering for sin 19min los, om den nå la av eller ikke. Til det var loslengden resten av dagen for dårlig. Men hva ville det ha å si om den så hadde fått en tredjepremie ?

Avlsrådet for drever godkjenner kun parring dersom hanhunden har minst 2x1 pr. på jakt. Betyr dette at det kun avles på slike hanhunder ? Nei, far til dreveren min var ikke året enda, og hadde aldri vært på jaktprøve. Han var stemplet "jaktidiot", og antakelig for stor til å bli godkjent på utstilling t.o.m. Men han var bra nok til å kravle opp på ryggen på tispa - og valpene ble solgt. Og det ble flere gode jakthunder av det.

Dette tror jeg neppe skjer i dag. Markedet for drevervalper her oppe er mer eller mindre "mettet" slik at en får problemer med å selge hunder unna upremierte foreldre.

Men så til kjernen av det jeg ville si. Det nevnes tidligere at det er forskjellig hva folk ønsker seg av en drever. Hadde det da vært feil av meg nå å finne meg en som har hunn-drever av samme "type" , dvs en relativt kortjagende hund med svært god kontakt, og avle på disse to. Og så selge hundene med akkurat dette som "reklame". Det er i allefall ikke forbudt, og jeg tror nok det er et marked...

Så ser jeg for meg at det samme blir gjort "andre veien", dvs med hunder med relativt lange jag, og dårlig kontakt - og slik blir variasjonen innen rasen beholdt...

Fakta er iallefall at det blir, spesielt i Sverige, brukt drevere av for tynt avlsgrunnlag, i avlen. Man snakker allerede om innavl...

Bare noen uryddige tanker...

JAKTPRØVE-DREVER

No score for this post
January 9 2000, 10:04 PM 

Vil bare si meg helt enig i at det viktigste er å premiere hunder som har det vettet at de kan legge av når losdyret forlater terrenget.Og det er feil å tro at slike hunder har mindre jaktlyst enn de som ikke legger av. Det er minst like mye jaktlyst i en hund som jager 5 forskjellige rådyr 1 time hver på en jaktdag enn en hund som jager 1 rådyr i 5 timer. Det er også førstnevnte hund som er mest effektiv, og det er vel effektive hunder vi er ute etter, eller er det ikke så??

Current Topic - Jaktprøve - rådyr.
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement